Ve Vyšehradské galerii se uskuteční výstava obrazů Jakuba Sýkory nesoucí název: Radiator ve křoví

Ve Vyšehradské galerii se uskuteční výstava obrazů Jakuba Sýkory nesoucí název: Radiator ve křoví

Email Tisk

vystava sykora200 Jakub Sýkora (nar. 1984 v Rakovníku) absolvoval Střední průmyslovou školu grafickou – Hellichova v Praze (2000–2004) a pražskou Akademii výtvarných umění (2006–2012, ateliér Nová média II Veroniky Bromové, ateliér Malba I Jiřího Sopka). V roce 2010 půl roku studijně pobýval na Satakunta University of Applied Sciences v Kankaanpää (Finsko). V roce 2013 obdržel Cenu Jana Zrzavého pro mladé české a francouzské umělce pracující v Bretani a v roce 2014 se stal finalistou Ceny kritiky pro mladou malbu s přesahy. Kromě volného umění se věnuje také grafickému designu (např. spolupráce na komiksu Chyba, Lipnik 2011). Veřejně vystupuje paralelně pod pseudonymem Kukryniksa. Práce autora byly zastoupeny například na projektech Absolventi vídeňské a pražské akademie (Centrum Egona Schieleho, Český Krumlov, 2014) nebo Černý koně (Richard Adam Gallery, Brno, 2015.


Radiátor ve křoví

V posledních obrazech Jakuba Sýkory je stále více akcentován určitý smysl pro situovanost. Patrně proto, že pro autora hrají důležitou roli impulzy – vizuální či věcné, které jsou součástí složitějších konfiguračních celků (ve smyslu vnější i vnitřní konstituce), jež člověk nemůže obsáhnout v jejich plném rozsahu (Universum, 2015; Tůň, 2016). Základní autorský princip spočívá v tom učinit tuto složitost transparentní, převézt to, co je ve složitosti fascinující a podnětné do nového přehledného vizuálního tvaru (Rozhraní plotů, 2016). Zachovat podstatné prostřednictvím redukce a modifikace, zachovat tedy původnost toho, co je „situované“ (Permafrost, 2016). Co je však „to podstatné“? Zatímco ve starších pracích to byl „věcný stav“ předmětů s pamětí, v nichž ještě autor zohledňoval bytnost věci v její alespoň přibližné jevové podstatě (např. autorova výstava Gauč je gauč, Galerie Dole, Ostrava, 2014), nyní jsou to elementárněji (ve smyslu redukce) pojaté konstelace, pro které je typické strukturální či texturální uspořádání (Dráty, 2016; Zlaté sídliště, 2016). Autor se vymaňuje z vazby na fenomenální svět předmětů (např. předmět-nepředmět jakým je švihadlo, viz Švihadlo, 2015) a stále více míří ke strukturálním vazbám mezi jednotlivými prvky a celkem, v nichž jsou nejpodstatnější právě dynamické vztahy, jež váží částice (elementy) mezi sebou a tímto způsobem rekonstruují motiv jako principiálně uspořádaný celek (Model lesa 2, 2015). Ani ten však nebývá Sýkorou nahlížen jako neměnný. Autor nesměřuje k „čistým a nehybným geometrickým tvarům“, nýbrž k evokaci dynamické proměny, jež se zpravidla ohlašuje pulzujícím, neklidným rámcem či chybou v rastru (podoba jakýchsi signálních soustav). Chyba zasévá do celku referenci o nadcházející proměně (Virus, 2015). Obraz, ač využívá reduktivních postupů struktury, respektuje zároveň projevy lidského vnímání a to především v rovině vědomých a podvědomých asociací (Hejno ptáků, 2016). Proto nelze obrazy Jakuba Sýkory jednoznačně formálně zařadit (Chaluhy 1, 2015). Ponechávají si volnost tolik důležitou pro živost samotné malby. Jakmile obrazy dosáhnout podoby „modelové situace“ a hrozí jim formální ztuhnutím, je tato „modelovost“ okamžitě zpochybňována, ironizována a negována (Rastr, 2015; Radiátor v křoví, 2016; UFO, 2015).

vystava sykora02

Kdybychom celý problém chtěli zjednodušit, pak by se dalo říci, že se tu jedná o uplatňování vědomého protipohybu: zatímco forma (a v ní jako hlavní složka barva!) sleduje princip redukce, tj. zjednodušení na podstatné (opodstatněné jádro tvarosloví), malířské provádění této redukce ji samotnou vztahově „zlidšťuje“ a otevírá jak směrem k percepci a propracování původních věcných východisek, tak k lidské asociativní imaginaci, jež si zachovává formy hravosti a smysl pro poetizaci a metaforičnost samotných dějů vycházejících z původní percepce (Radiátor ve křoví, 2016). Výsledek vede k syntetickým situacím, jež bývají vnitřně rozporné - geometrie a spontánní lidské gesto, pravidelnost a náhodnost, matematické znaky a organické tvary, číslice a barva, rovina plochy a struktura kresby, název a tvar, slovo a barva, přírodní a mechanický pohyb apod. Autor vytváří obrazy-situace, v kterých nechává přirozeně vyplynout to, co působí buď intenzivně (Vstup, 2015; Hladina, 2016), nebo nelogicky či nepatřičně (Pavulam, 2016; Pařezy, 2016). Dochází k poznání, že není nutné násilím ohýbat a podrobovat si formy. Stačí nechat jim dialogický prostor k tomu, aby se samy za daných podmínek projevily. Aby bylo ticho barev prolomeno a v plné míře zaznělo.

vystava sykora01

Kurátor: Petr Vaňous

Vernisáž: čtvrtek 8. 9. 2016 v 18 hodin

Termín výstavy: 9. 9. – 23. 10. 2016

Místo konání: Galerie Vyšehrad (nad Libušinou lázní)



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

Lidé se necítí v horách jako doma…

sisa 200Když jsem poprvé uviděla Sisu před čtyřmi lety u nás ve Frýdku – Místku na pódiu a slyšela ji zpívat, měla jsem pocit, že jsem v tu chvíli nejšťastnější ve svém životě. Znala jsem ji předtím tak trochu z televize, ale realita byla, co se týká zpěvu, ...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (18)

Čtěte také...

Do Prahy přijela ruská propaganda, usadila se na Václavském náměstí!
ruska propaganda 200Až do 29. července mohou zájemci navštívit výstavu obrazů ruského karikaturisty Vasji Ložkina nazvanou sarkasticky Ruská propaganda. Jeho díla jsou vystavena v galerii Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství (Václavsk...

Literatura

Hravou formou na angličtinu pro děti

anglictina 200Děti, rodiče i učitelé se začátkem nového školního roku jistě uvítají Praktickou angličtinu pro děti s výstižným podtitulem Aby se rychle rozmluvily, kterou pro nás připravilo nakladatelství Portál. Zábavnou formou nás provede každodenními si...

Divadlo

Tak trochu jiné Dušičky: nechte se zlákat mystickým představením Bardo Thödol v rockově-symfonickém hávu
 
rock opera úvodní

PRAHA, 30. října 2017 – Ve čtvrtek 2. listopadu, tedy v den, kdy si připomínáme památku všech zemřelých, se RockOpera Praha rozhodla uvést své speciální představení Bardo Thödol. Mystické dílo ...

Film

Za láskou šli by světa kraj

cirque 200Cirkus ve snové vizi. Tak by se dal nazvat projekt dvou režisérských es Jamese Camerona a Andrewa Adamsona, kteří spojili své síly s jedním z nejlepších světových cirkusů Cirque du Soleil. Film Cirque du Sol...