Detail, fenomén umění. Výstava Zdeňka Pokorného

Tisk

Vystava Pokorny perexDETAIL. Výtvarná krása vás dovede až k detailu. Stane se pak čímsi samostatným, vlastně mnohdy přímo objevem. Může být součástí rozsáhlého celku, stavby sousoší, obrazu, ale i portálu, sloupu, fasády, mřížoví, mozaiky, náhrobku. Detail je svým způsobem fenomén.

 

 

VP18

V počínající křesťanské době udivují tváře a hlavy na stavbách, hlavice románských sloupů neznají hranice pro tvůrčí fantazii. Opakování by byla potupa a tak na nich defilují nejen svaté výjevy, ale i zdánlivě rouhavé obrazy a symboly i scény později asi pohoršlivé. Ani ďábla všelijakého nevynechávají.

VP1

Miluji DETAILY, je v nich ukryt základní princip tvoření. Gotické katedrály si na detailech zakládají. Čeasto zůstávají přímo ukryté před očima diváků. Nebyly určeny pro ně, v záhybech opěrných zdí, pilířů a oblouků. Vysoko, blízko k nebesům. Mají je trifolia a záhyby klenby.

VP2

Zdá se, že pro tehdejší kameníky a sochaře byla krása vedlejší a přitom samozřejmá. Naše doba obchází vše jinými cestami, často jako by se krásy štítila. Někteří tvůrci se přímo pitvoří ošklivými výtvory a čekají potlesk. Smutné je, když i doprovodná myšlenka chybí.

VP3

Nemohu vynechat geniálního Gaudího v Barceloně. Jeho fantazie nebyla překonána. Zdá se, že mistr svá díla přímo slepuje z detailů. Zavedu vás do císařského parku v Schönbrunnu. Na rozsáhlé ploše lze nalézt DETAIL mnohokrát a právě ten nám pomůže být tu neztracen. Jen na fontánové kompozici je detailů nepočítaně. Celkový obraz vás zahltí a detaily potěší.

VP4

V dnešní době často DETAILY marně hledáme. Stěny a stěny a na vikýř nezbylo místo. Skleněná zrcadla oken se dokáží měnit se světlem, ale více nedokáží. Snad symbolizují marnost jedince, něčeho mimo celek zanedbatelného. Krásná vrata chybí, ostění rovněž, natož portálek.

VP12

Není a vlastně, proč by měl být. Dnešní člověk je nastaven jinak. Lhostejnost vyrůstá i z jednotvárností a je to ošklivá nemoc. Dokáže zamořit mnohé. Málo si jí všímáme. Před očima se nám svět míhá v rozmazané podobě. DETAIL tu však je.
JEN SE MUSÍME ZASTAVIT A VIDĚT!

VP6

VNÍMÁNÍ A TVORBA
Současnost je jako krabice, je v ní všechno možné. Těžko nalézáme něco neotřelého, nového a jedinečného. Mizí prožitek okamžiku. Některé myšlenky umírají ne, že ztratily cenu, ale nedozvíme se je, zapadly v mumraji bezcenných sdělení. Lhostejnost je povodeň, všechno jí stojí v cestě. Vzdělanost zahrnující širší a hlubší pohled na svět mizí. Zůstáváme stále na počátku.

VP5

Kouzlo setkávání s něčím pozoruhodným je odstrčeno vykřičenými výzvami, halasnými projevy a opakováním znovu a znovu ubohých báchorek. Nehledáme krásu, ale dokážeme sledovat ničemnosti sestavené do příběhů. Vraždění je zábava. Od poezie jsme se vzdálili k hororu. Nevkus je ceněn, sebevědomě odstrkuje ostatní. Naše snažení se smiřuje s bulvarizací, naše vize dostávají jinou úlohu. Mají nás jen uchlácholit, abychom nekřičeli. Jak je možné snášet a někdy se i radovat z neladu a zkázy?

VP7

Tatop výstava připomíná, co bylo vytvořeno před námi a jak je to i dnes úžasné a inspirující. Pozvedám hlas – NEZAPOMÍNEJTE! HLEDEJTE! NALÉZEJTE! VIDĚT JE TŘEBA! HARMONIE A KRÁSA TU JE! CELÝ ŽIVOT LZE S NÍ ZAPLNIT! A HLEDAT!

VP8

Výstava úmyslně srovnává odlišnosti, byla snesena z 37 zemí. Jen se musíme zastavit. Nejsou jen obyčejné domy. Krásné štíty a jedinečné portály lze hledat a objevovat. Pokora i exaltace chrámů připomíná, že lidé vždy toužili pochopit, co je přesahuje, co bylo a co bude. Někdy si lidé považují podivných stvoření, která je přemluvila a očarovala, ale míjejí ty, kteří se snaží zastavit čas a svým dílem hledat východiska. Namluvili jim, že vyzáblé modelky jsou krásné. Někdo řekl, že na domě nezáleží, jen když drží pohromadě a můžou se v něm přehrabovat ve svém bohatství či veteši.

Vystava Pokorny001

Bývalý prezident se pohoršil a musel to říci: „Artefakt pana Kaplického se mi zdá být nesmírně nepokorný, svévolný, až arogantní. O autorovi nevím nic.“ 

Podstatu vystihl psycholog Slavomil Hubálek: „Dědictví starých časů… Už jako kluk jsem v České Lípě miloval secesní domy a měl jsem zvláštní zálibu – prohlížel jsem si na nich dveře a jejich kliky. Libily se mi ty, z nichž doslova dýchaly dějiny a tradice… - žasnu nad mozaikových chodníkem, nad kamennými kostkami, poskládanými do obrazců…“

VP15

ZDENĚK POKORNÝ (1932)
Pedagog, publicista, fotograf, organizátor kulturního života, 1990-1997 starosta České Lípy.

VP17

Autor se od dětství s výtvarností setkával. Historický dům na kolínském náměstí i samo náměstí a dóm sv. Bartoloměje měly mnohá kouzla. Dlouhá léta měl na něho vliv strýc Otakar Štorch – Marien, jeden z tvůrců moderní krásné české knihy v nakladatelství Aventinum. On přivedl do českého povědomí mnohé umělce, Zrzavého, Šímu, Špálu a další.

VP14

Za studií v Praze Zdeněk Pokorný pravidelně navštěvoval galerie, výstavy a hledal tolikerou krásu především staré Prahy. Vydával se na tulácké výpravy po celé republice. Cílem byly především objevy krásy, i když tehdy zanedbané a zapomenuté minulostí. Jako pedagog programově zařazoval a propagoval výtvarné dědictví věků a přibližoval je studentům exkurzemi i bohatým ilustračním materiálem.

VP19

Řadu let na českolipském gymnáziu vedl Kruh přátel umění (997 setkání a zájezdů za uměním). Za léta měl stovky přednášek s výtvarnou tématikou. Jako starosta České Lípy se především snažil zachraňovat výtvarné a historické hodnoty města ( vodní hrad, starý židovský hřbitov, Unionku, novorenesanční vstupní budovu hřbitova, historický mechanický jez a další). Mezi jeho priority patřila celková regenerace vzhledu města – opravy domů (sám navrhl řešení mnoha fasád), ulic i historického náměstí. Inicioval parkové úpravy před Kulturním domem Crystal, rozšíření a rehabilitaci Křížového parku, úpravu Mariánského parku i založení parku dětí. Navrhoval výtvarně zajímavá dláždění i barevná řešení plotů a kandelábrů.

VP

Do činnosti Zdeňka pokorného patří i jeho 22 témetických fotografických výstav v České Lípě i v jiných městech: HLEDÁNÍ KRÁSY TOHOTO SVĚTA I-IV, ITÁLIE LÍBEZNÁ PANÍ, DETAIL FENOMÉM UMĚNÍ, VYZNÁNÍ, (PANÁTKY) PAMĚŤ ČASU, ESEJ: OKNA, PODOBY A HLAVY a další.

VP13


 

Zobrazit další články autora >>>