Mysterium Šumava v Egon Schiele Art Centru Český Krumlov nabídne pět výstav včetně rozsáhlé retrospektivy Josefa Váchala
Banner

Mysterium Šumava v Egon Schiele Art Centru Český Krumlov nabídne pět výstav včetně rozsáhlé retrospektivy Josefa Váchala

Email Tisk

Mysterium Vachal 200Stěžejní událostí aktuální sezony v Egon Schiele Art Centru Český Krumlov je výstava Mysterium Šumava, která od 3. 4. do 1. 11. v pěti samostatných expozicích představí tvorbu klasiků i současných umělců, které spojuje právě Šumava. Návštěvníci budou mít vzácnou příležitost na jednom místě vidět pozoruhodná díla českých legend Josefa Váchala (1884–1969), Josefa Seidela (1859–1935) a jeho syna Františka (1908–1997) a také představitelů dnešní generace Kathariny Dietlinger (nar. 1983) z Německa, Karin Pliem (nar. 1963) z Rakouska a Ondřeje Malečka (nar. 1977) z České republiky. Mezi mimořádnými exponáty, vystavenými v rámci expozic Mysteria Šumava, nechybí proslulá Váchalova kniha Šumava umírající a romantická nebo unikátní Seidelovy autochromy – sto let staré barevné snímky, které dosud nebyly veřejně prezentovány.

 


„Téma přírody, zejména pak světoznámého koutu Šumava/Böhmerwald je v době, kdy se média nepřetržitě zabývají válkou a terorem, nanejvýš vhodné, připomíná nám krásu našeho regionu a jeho historii jako věčnou inspiraci pro umění i pro každodenní život,“ podotkla Hana Jirmusová Lazarowitz, ředitelka Egon Schiele Art Centra.

Největší prostor, 1000 m2, je věnován Josefu Váchalovi. Retrospektivní výstava dokládá jeho umělecký vývoj s důrazem i na méně prezentovanou a dokonce podceňovanou část jeho tvorby, tj. ex libris. Představí také dřevorytové cykly z 10. let, soubor olejomaleb z 20. let, soubor kreseb z let čtyřicátých, ale i ukázky dřevořezby a Váchalových knih. Vystavena bude i kniha nejznámější, odborníky řazená mezi nejvýznamnější díla 20. století – Šumava umírající a romantická. Váchal sám nazval své životní dílo experimentem nových řezačských a tiskařských technik, kniha má rozměry 65 x 49 cm a v kůži vázaná váží zhruba 20 kg! V tiráži autor rekapituluje: „Text k této knize napsal, z 8014 řezaných a odlitých liter vysázel, 74 barevnými dřevoryty (celkem v 544 barvách tištenými) doprovodil, vytiskl a vydal celkem v 11 výtiscích dřevorytec Josef Váchal v době od 11. července 1928 do 3. května 1931.“ Přesto, že je v tiráži knihy uvedeno 11 výtisků, jde o dílo naprosto nedostupné, jedním z důvodů je to, že kniha byla již v době svého vzniku velice drahá a pro většinu sběratelů finančně nedosažitelná. Váchal proto z některých výtisků vyřezával podle požadavků jednotlivé dřevoryty a prodával je samostatně. I proto (a díky mimořádnému úsilí organizátorů) mohou návštěvníci českokrumlovské výstavy vidět toto dílo jak ve svázané podobě, tak i jednotlivé listy. 

Mysterium Seidel

Další samostatnou výstavou v rámci Mysteria Šumava je dosud nejrozsáhlejší prezentace fotografií Josefa Seidla a jeho syna Františka, představující část z obrovského fotografického pokladu, jenž nemá v Evropě obdoby: obsahuje na 140 000 stoletých snímků na skleněných deskách, negativech či pohlednicích. Snímky z Fotoateliéru Seidel, svého času nejmodernějšího fotografického ateliéru na Šumavě, od jehož vzniku letos uplyne 110 let, jsou kronikou života na Šumavě. Seidelovi zachycovali černobílým obrazem věci všední, typické, zdánlivě obyčejné, díky nim si dnes můžeme lépe představit realitu života v tomto krásném, drsném kraji. Návštěvníci výstavy budou mít jako jedni z prvních možnost vidět vzácné Seidelovy autochromy – barevné snímky, které vynalezli v roce 1903 ve Francii bratři Lumièrové. Seidel začal tuto techniku používat pro výrobu pohlednic jako jeden z prvních profesionálních fotografů v Čechách, a to již tři roky po uvedení na trh!

mysterium Sumavy

Výstava je poctou oběma fotografům, poctou Šumavě i městu Český Krumlov a také několika osobnostem, které odkaz obou fotografů Seidlových zachránily. Umožňuje zároveň naprosto ojedinělé srovnání prakticky dokumentárních fotografických pohledů Josefa Seidla na Šumavu s pohledem Váchalovým. Z obou výstav je patrné, jak se cesty a inspirační zdroje obou – fotografa a „dřevorytce“ – v první polovině 20. století zajímavě protínaly.

Paralelně přístupné tři další výstavy volně inspirované šumavskou přírodou na české, rakouské a německé straně představují dílo umělců Karin Pliem, Kathariny Dietlinger a Ondřeje Malečka. Jejich tvorba obsahuje společné téma přírody, ale rozmanité způsoby zpracování. Od jednoduché linie kreseb, přes monumentální pastózní malbu až po dynamické obrazy s téměř kinetickou iluzí.

www.schieleartcentrum.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Nová výstava nejvýraznější současné umělkyně Evy Koťátkové míří z Holandska přímo do Valašského Meziříčí

kotatkova 200Galerie Kaple představuje rozměrnou prostorovou instalaci nejúspěšnější české umělkyně, Evy Koťátkové, která zatím v Česku nebyla prezentována. Ve středu 5. října v 18.00 hodin se na vernisáži uskuteční také performance o čtyřech hercích, neso...

Nové komentáře


Literatura

Bildungsroman po česku jako novela V Tichu

v tichu200Nakladatelství Ikar nám v roce 2016 naservírovalo druhou knihu mladé a troufám si říci velmi nadějné české autorky Alžběty Bublanové V Tichu. Novela o dospívání mladé dívky se hodí jak pro mládež, tak je určena hlavně čtenářům, kteří prahnou po kvalitní neokoukané české próze,...

Divadlo

Kdo lehce nabude, lehce také pozbude

kdo 200Kdo z nás by nechtěl přijít k velkému jmění, aniž by musel vynaložit příliš velké úsilí pro jeho získání či vydělání. Avšak takový štědrý movitý i nemovitý dar se může velmi rychle proměnit v dar danajský. Své o tom ví i hlavní protagonistka inscenace

Film

Přehlídka španělsky mluvených filmů začala v Praze a skončí v Hradci Králové

La pelicula perexJako každoročně se i letos v druhé půli února vynořila LA PELÍCULA, přehlídka španělských mluvených filmů (película = film), což obnáší díla nejen ze Španělska, ale i ze španělsky mluvících zemí americkýc...