Česko a čtení – jak jsme na tom?

Tisk

preknizkovano uvodkaZe svého okolí mám pocit, že se čtení buďto naprosto oddáte nebo ho naopak ignorujete. Pavel Trávníček se rozhodl nedat pouze na domněnky a ve svém třetím výzkumu věnovanému čtenářské kultuře v Česku se zaměřil na to, jak často čteme a nakupujeme a co nás ovlivňuje.

 


Trávníček už dříve publikoval výzkumy, které dostaly název „Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize“ (2008) a „Čtenáři a internauti. Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení“ (2011). Internauti je pojem, který označuje uživatelé internetu a který se objevuje i v nyní představované knize.
Grafy a tabulky jsou neoddělitelnou součástí textu, takže si na své přijdou i analyticky zaměření čtenáři. Jazyk pak odpovídá tomu, že jde o odbornou publikaci. I když jsou zde někdy zajímavé výkyvy, kdy autor používá přechodníky a pak skočí k hovorovému „no“. Je to spíše jazyková zajímavost, knize to dle mého názoru nijak neškodí.
Autor v knize nekomentuje pouze výsledky výzkumu, ale dává je do souvislostí například s historicko-politickým vývojem našeho knižního trhu, srovnává ho také s trhy našich sousedů. Upozorňuje na to, že český trh je bit tím, že našemu jazyku rozumíme my a naši slovenští bratia. Nemůžeme konkurovat v žádném případě třeba trhu s knihami napsanými v angličtině. V Česku vychází velká část překladové literatury a jsme trhem velice otevřeným, na rozdíl třeba od amerického, který je pro cizí autory dost uzavřený.
Pokud se krátce podíváme na výsledky výzkumu, dozvíme se, že lidé čtení vnímají buďto jako zábavu, jiní jako nutnost. Z toho jasně vyplývá, že ti co čtou rádi, věnují se této činnosti aktivně a jsou také častějšími zákazníky knihkupectví nebo knihoven. Mnoho lidí dává přednost čtení na internetu – a nehodnotí tuto činnost jako čtení v základním slova smyslu.
Trávníček také pracuje s pojmem „regálový čas“. Tedy takový, kdy je kniha jako novinka a dostává se jí nejvýhodnějšího místa, aby zaujala nakupující. Tím, že je ale produkce knih v Česku dost výrazná, regálový čas se stále zkracuje a nevyprodané knihy se dostávají do skladů, protože je nutné, aby je vystřídaly nejžhavější novinky. Jestli budou knihkupci dále zkracovat regálový čas nebo se budou snažit snížit počet novinek, to je otázka.
Nicméně čtenáři se shodují na tom, že knih je mnoho a neumí se tak v široké nabídce vyznat. Přivítali by, kdyby personál knihkupectví a knihoven byl lépe vyškolen, aby mohl poradit a byl vstřícnější. Další z četných názorů říká, že by se měly znovu vydávat klasické české knihy. Co ale zastřešuje téměř všechny názory je, že jsou knihy příliš drahé a že by měly mít sníženou sazbu DPH, pokud vůbec nějakou.

preknizkovano


Komentář jednoho z účastníků výzkumu: „Ekologové by měli upozorňovat na plýtvání papírem na knihy politiků, které nikdo nečte.“
Jako členka kulturní redakce denně dostávám nabídky z různých nakladatelství s jejich novinkami a můžu potvrdit, že je knih opravdu mnoho. Někdy mám pocit, že není nic snazšího než vydat knihu a že psát už může opravdu každý. Co ale z celé množiny je opravdu kvalitní čtení, zůstává otázkou.  Při svém výběru naštěstí obvykle sahám po zajímavém kousku a jsem překvapená, jak i nováčci dokáži zaujmout a překvapit. Vůbec, pokud by autor dělal výzkum jenom v naší redakci, byly by výsledky úplně jiné – jsme velcí čtenáři. Knižní recenze vydáváme téměř každý den, přečteme určitě jednu knihu týdně, možná i více. Já sama nedokážu český trh sledovat celý, ale zaměřuji se především na produkci oblíbených nakladatelství a i tak je to dost náročné.
Takže čtěte (nejen) naše knižní recenze, ať se ve svém volném čase zabýváte pouze kvalitními příběhy a fakty.

Překnížkováno – Co čteme a kupujeme
Autor: Jiří Trávníček
Žánr: naučná
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2014
Počet stran: 192
Hodnocení: 77 %            

Zdroj foto: www.hostbrno.cz


 

Zobrazit další články autora >>>