Programový ředitel FTV Prima: „Chcete – li své diváky bavit, nelze být čistě úředníkem…“

Tisk

Prima ZOOM 200Přes měsíc je v běžné programové nabídce nový kanál rodiny Prima – Prima ZOOM, zaměřený na dokumenty. U této příležitosti jsme vyzpovídali programového ředitele televize Prima Petra Vladyku, který nám prozradil plno zajímavých věci, například jak kanál vznikal a jaké má cíle.



Popište nezasvěceným a neznalým čtenářům, jak pobíhá takové vytvoření nového kanálu? Je člověk prostě „převelen“ do práce na něm nebo se vybírá podle nějakých kritérií jako je například zájem o věc?

Příprava a spuštění nového TV kanálu je proces, který trvá řádově měsíce. Jakkoliv je ten proces komplikovaný, relativně zdlouhavý a samozřejmě náročný, zároveň je zapotřebí „nehledat v něm žádnou vědu“. Základní myšlenkou té práce je přitáhnout k obrazovkám nového kanálu co možná nejvíce diváků, které chcete, zjednodušeně řečeno, zaujmout a bavit. Co se týče lidských zdrojů, vycházíte samozřejmě jak z týmu, který máte k dispozici, tak i z případné potřeby jeho rozšíření. Není to tak, že někoho natvrdo „převelíte“ na nový kanál a on opustí dosavadní práci – jakkoliv to může znít jako klišé, mám v týmu profíky, kteří své práci rozumí a v daném prostředí se dobře orientují, takže jsou schopni práce na více projektech (= televizních kanálech) najednou. Limitující je spíš časový prostor a fyzické možnosti než nějaké „chuť do práce“. Ve chvíli, kdy vyčerpáte aktuální zdroje, musíte, celkem přirozeně, tým rozšířit… ale to je de facto obecná teorie.

Jak dlouho jste koketovali s myšlenkou vytvořit kanál plný dokumentů? Na co vše jste museli brát zřetel?

Jak jsem již říkal v odpovědi na první otázku, ten proces trvá řádově měsíce a ve všech možných ohledech je velmi náročný. Zřetel berete na programovou nabídku konkurence, na velikost a možnosti reklamního trhu, na chování a preference diváků, na finanční a marketingové okolnosti, v další fázi potom na dostupnost a šíři nabídky formátů či pořadů ve zvoleném segmentu… Je toho zkrátka hodně, ale myslím, že to je vlastně spíš „zábava“ než „práce“. Chcete - li své diváky bavit, nelze být čistě úředníkem…

Nebáli jste se v počátcích zahraniční konkurence kanálů a myslíte, že se po ZOOMu objeví podobné kanály ostatních českých stanic?

Konkurenci zahraničních kanálů jsme samozřejmě vyhodnocovali a i nadále ji monitorujeme, avšak vzhledem k tomu, že ZOOM je v ČR jednoduše prvním uceleným „free – to – air“ TV kanálem s danou tématikou, zjednodušeně lze říci, že stávající satelitní a kabelové kanály nejsou až takovou konkurencí. Na druhé straně, konkurencí jsou rozhodně podobné pořady na ostatních „zavedených“ kanálech, i když nejsou tyto kanály „dokumentární“ jakožto celky – ČT2 je v tomto segmentu rozhodně velmi silná, pořady s podobnou tématikou se chystá, pokud vím, nasazovat také TV Barrandov… Co se týče případného vzniku dalších kanálů s dokumentární tématikou na českém trhu, myslím si, že nic podobného v dohledné době na trh nepřijde. ZOOM velmi pravděpodobně trefil ve svém segmentu hřebíček na hlavičku a díra na trhu se v tuto chvíli zdá být prostě zacelená.

prima zoom1

Nemrzí vás, že jen přejímáte obsah? Že nemůžete vysílat nic vlastního? Ostatně, co si myslíte o českých dokumentech? Napadají vás nějaké výraznější?

Bez ohledu na to, že schéma ZOOMu je v tuto chvíli postaveno čistě na tzv. akvizičních pořadech, rozhodně to není o tom, že bychom nemohli vysílat „nic vlastního“. Proč bychom nemohli? Ničemu novému se rozhodně nebráníme, na řadě témat a projektů průběžně pracujeme, jen nejsou v tuto chvíli zkrátka na pořadu dne – zahraniční produkce, kterou máme k dispozici, pochází zejména od těch největších světových producentů daného žánru (BBC, National Geographic, Discovery…), a je obrazově i informačně natolik na výši, že jsem přesvědčen o tom, že našim potřebám a představám diváků v tuto chvíli beze zbytku odpovídá.

Jaký dokument je nyní nejúspěšnější?

Rozdíly ve sledovanosti, resp. zájmu diváků, určitě pozorovat lze, ale obecně lze říci, že dokumenty, resp. tematické okruhy, které jsme pro vysílání ZOOMu v té první fázi vybrali, jsou úspěšné všechny. Pokud mám každopádně jmenovat nějakou „TOP 3“, pak jsou nejúspěšnějšími tématy zvířata, příroda a oceány.

prima zoom2

Na Facebooku i na www stránkách kanálu jste hodně aktivní. Kolik lidí za tím stojí?

Byli bychom sami proti sobě, kdybychom web ignorovali – od samého začátku funguje prima-zoom.cz i facebookový profil ZOOMu ruku v ruce s televizním kanálem jako takovým. Když to opět zjednoduším, televizní i internetová platforma je pro nás svým významem v tomto případě de facto na stejné úrovni. Velikost týmu si, s dovolením, nechám pro sebe.

Když jsem zmínila Vaše www stránky (prima-zoom.cz), jsou hodně protkané reklamou? Na Facebooku jsem u jednoho statusu četla, že je nemáte honorované, a proto to jinak nejde. Opravdu nemůžete získat podporu například ze strany televize Prima?

I internetové stránky jsou komerčním médiem. A díky reklamě na nich můžeme divákům například přinášet bez poplatku a registrace řadu pořadů, které odvysílal televizní kanál Prima ZOOM.

Diváci si zde mohou zdarma pouštět celé dokumenty. Není to prodělečné? Nemáte strach, že to jednoho dne prostě budete muset zpoplatnit?

Jak jsem již zmínil výše, internetové aktivity spojené s Prima ZOOM jsou nedílnou součástí tohoto projektu a umisťování celých dokumentů na naši platformu Prima Play je proto naprosto logické a přirozené. Do budoucna samozřejmě zpoplatnění vyloučit nelze, ale v tuto chvíli tahle otázka není na pořadu dne – umisťování dokumentů na web chápeme jako službu našim divákům, jejichž přízně a zájmu si zkrátka velmi vážíme.

Na závěr si dovolím osobněji mířené otázky, obohatila Vás práce pro ZOOM? Oceňujete možnost dozvědět se něco nového?

Obecně vzato, osobně mám pocit, že práce, kterou mám možnost dělat, mě obohacuje jako celek. Mám štěstí, že mohu dělat to, co mě baví… Prima ZOOM a jeho obsah je každopádně určitě specifický – při jeho sledování se do značné míry chovám jako „standardní divák“, protože na některé informace či fakta, které se člověk dozví, lze jen zírat s otevřenou pusou. Ty věci jsou fascinující… Mimochodem, asi vás nepřekvapí, že mám během běžného pracovního dne puštěné v kanceláři hned dvě televize najednou (jednu samozřejmě s vypnutým zvukem), ale – ZOOM jsem si během běžného dne zkrátka zakázal. Opakovaně jsem se přistihl při tom, že prostě namísto práce koukám na telku…

prima zoom3

Měl jste již dříve kladný vztah k dokumentárním pořadům? Jaké byly Vaše preference – zvířata, příroda, historie?

Lidská zvědavost a touha po informacích je, myslím, přirozená, takže bych nehovořil o „kladném vztahu“, ale o „přirozeném zájmu“. Pokud mám být konkrétní, pak mou osobní preferencí jsou rozhodně oceány a podmořský svět a konspirační teorie. V tom se podobám Karlu Gottovi. :-)

Změnil se nějak Váš pohled na okolní svět?

Nemyslím si, asi až takhle to není. Já jsem, myslím, čistokrevný optimista a myslím a doufám, že jiný už nebudu.

Co byste Prima ZOOM popřál a jak byste přiměl naše čtenáře, aby vás sledovali?

I když je ZOOM z časového hlediska stále ještě miminko, naučil se vlastně hned po svém narození nejen chodit, ale i mluvit. Přál bych mu, ať jsou jeho diváci zdraví a šťastní, protože pak bude zdravý a šťastný i on. A pokud vaši čtenáři chtějí vědět více, neměli by u toho chybět… Miminko bude mít radost a bude chodit a mluvit o to více a zajímavěji.

Děkuji za rozhovor a přeji Vám i Primě ZOOM jen to nejlepší.

prima zoom5

Prima ZOOM – poznávejte svět zblízka!

Dne 1. února 2013 vstoupila do domácího televizního éteru unikátní stanice Prima ZOOM – první neplacený dokumentární kanál v ČR, který divákům přináší špičkové dokumentární filmy z těch divácky vůbec nejatraktivnějších oblastí – nejen vesmíru či přírody, ale například i dějin civilizace, historie válek či největších světových katastrof. Tematicky tak Prima ZOOM pokrývá zájmy všech věkových skupin a nabízí program pro celou rodinu, který přináší malým i velkým nejen zajímavé informace, ale zároveň i fascinující zábavu.

Programová skladba televizního kanálu Prima ZOOM nabízí dokumentární skvosty především z produkce BBC, National Geographic či Discovery, ale i jiné, které v takové koncentraci nikde jinde nenajdete. Spousta dokumentů je divákům představena v české televizní premiéře. Sedm tematických bloků je pevně ukotveno od pondělí do neděle v premiérách od 20.00 do 23.00 hod. se zaměřením na:

• Největší katastrofy
• Po stopách historie
• Fascinující příroda
• Zaostřeno na války
• Úžasné oceány
• Zázraky říše zvířat
• Tajemství Země a vesmíru (včetně oblíbeného tématu Dinosauři)

Rovněž denní struktura vysílání od 8.00 ráno do 02.00 v noci je členěna do různých tříhodinových tematických bloků: 8–11 h, 11–14 h, 14–17 h atd.

Pro diváky je velkou výhodou, že svá oblíbená témata najdou v premiéře vždy ve stejný den v týdnu. A pokud jim vysněný dokument uteče nebo je okouzlí, mají zároveň šanci zhlédnout ho v repríze jak ve večerním, tak v denním čase.

www.prima-zoom.cz - je unikátním on-line magazínem, který přináší základní informace, umožňuje zhlédnout nejzdařilejší dokumenty, ale nabízí i spoustu zajímavých článků tematicky se vztahujících nejen k jednotlivým dokumentům. Rozmanitá témata dále rozvíjí a přináší nové poznatky, které naleznete pouze zde!

prima zoom4

Zdroj foto: Prima ZOOM


 

Zobrazit další články autora >>>