Reklama
Banner

Tereza Karpianus: "Nora je hrdinkou!"

tereza karpianus divadlo 21 noraJiž za pár dní, v úterý 18. prosince, se uskuteční divadelní premiéra klasického dramatu od Henrika Ibsena. Divadlo D21 představení pečlivě připravuje několik měsíců a Kultura21 se doslova pár dní před očekávanou událostí podívala do divadla a s režisérkou projektu Terezou Karpianus si o divadelní hře popovídala!


Bude se nějak vaše Nora lišit od originálu?

Ne. Spíš jsme škrtali, bez škrtů by to nešlo. Myslím, že jsme škrtali ještě poměrně málo. Ale pořád to zapadá do toho klasického zpracování.

Diváka tedy nečekají žádné převratné změny?

Ne a všechno, co mě převratného napadalo, tak postupně odpadalo a zůstalo to docela věrné tomu originálu a té myšlence. Nora má vlastně několik konců, zásadní dva. Jeden je originální a druhý je dělaný pro berlínskou reprízu. Tam Nora zůstává u manžela. Říkala jsem si, že by bylo zajímavé nějak udělat oba dva konce, dobře to zkombinovat, ale nakonec jsem se rozhodla, že to budeme dělat tak, jak to napsal původně Ibsen. Nora zkrátka odejde.

Jak vás vůbec napadlo tohle drama?

Téma této sezóny je Prachy, moc a sláva a já jsem dostala od uměleckého šéfa najít nějakou klasiku. Říkala jsem si, že by to měla být nějaká stěžejní věc pro evropské drama. A Nora je hodně o penězích a hodně o moci. O moci nad rozhodnutím, o moci nad osobním životem. Ta hra mě strašně evokovala vlastně už na škole a přijde mi úplně fascinující, že je docela stará. Je docela stará, a přesto je pořád nějakým způsobem nepřijatelná, tím, že Nora opustí manžela. I proto je hodně dalších eventuelních co se stalo „když Nora opustila manžela“. Je to něco živého, proto mě to zaujalo. Myšlenka je, jestli člověk tedy může opustit něco, co budoval hodně let.

Je pro vás Nora tím pádem hrdinkou?

Ano, je.

Které její vlastnosti obdivujete?

Ono to záleží na interpretaci. Dá se to interpretovat tak, že je hrozně rozmarná a hodně podléhá tomu, co zrovna teď prožívá, a že nemá úplně rozmyšlené životní strategie. Takže by se i ten její závěrečný odchod dal interpretovat tak, že jí zrovna přelítlo něco přes nos. Ale myslím si, že to tak není a tohle je strašná odvaha, vzdát se nějaké dosavadní identity, vystoupit z nějakého kolotoče nebo mechanismu. To je věc, kterou obdivuju na lidech. Když dokážou říct ‚tak a dost‘.

tereza-karpianus

Vy jste naťukla to, že i v současné době mají lidé problém s originálním koncem. Jaké očekáváte po představení reakce od mužské části publika a od ženské části?

Já si myslím, že na jevišti je to úplně v pohodě, když opustí manžela. Většina lidí to zná, oni to čekají, takže jim to asi tak nepřijde. Ale víc mě pak zajímá, když se to stane někomu v okolí. To mi přijde mnohem zajímavější, ta reakce. Jestli člověk má to pochopení pro tu ženu, nebo postavu v nějakém reálném světě. Úplně bych to nedělila na to pohlaví, protože záleží na životních zkušenostech, na povaze. Člověk, který nemá děti, se na to bude dívat úplně jinak, než člověk, který děti má.

Nora (Domeček pro panenky)
Divadlo D21
Premiéra: 18. prosince 2012
Režie: Tereza Karpianus
Asistent režie: Jiří Hajdyla
Hrají: Stela Chmelová, Lukáš Šolc, Hana Mathauserová, Petr Pochop, Jiří Panzner j. h.

Zdroj foto: D21 a divadlokonzervatore.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

Kniha:


JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Banner

Partneři

Čtěte také...

Zbyňka Šolcová: „Mám ráda pestrost a změny.“

zbynka solcova200Lidé si myslí, že harfenistky jsou romantičky ze starých časů. U Zbyňky Šolcové to neplatí. Nevyhýbá se uměleckým experimentům a fúzím s jinými žánry. Také se věnuje poezii a fotografování. Před nedávnem nahrála se so...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Straka na šibenici aneb kostlivci se nemusejí vždy skrývat ve skříni

strakaNaSibenici 200Obraz Pietera Bruegela Straka na šibenici zakomponoval Daniel Petr do svého stejnojmenného románu, který by šel definovat jako souhrn životních tragédií hlavního hrdiny. Dílo, které vzešlo ze štětce nizozemského malíře ve druh...

Když to nejde vydržet „Ani o den dýl“

ani o den dyl 200Ani o den dýl je název představení francouzského autora Michela Clémenta, které na začátku října vizovskému publiku představilo zájezdové divadlo SemTamFór.

 

...
HANNA aneb James Bond v sukních
ImageMilé děti, hezky se uvelebte a já vám povím pohádku. Pohádku o jedné holčičce jménem Hanna, kterou už nebavilo žít v dřevěné chaloupce v severských lesích a lovit vlky. Bydlela však se svým zlobiv...
Gregorian vyprodali Kongresové centrum Praha

gregorians perexSoubor Gregorian, který vystoupí 11. a 12. května v Praze a v Brně, vyprodal Kongresové centrum Praha. Na brněnský koncert zbývají poslední desítky vstupenek. Show pop-rockových hitů v jedinečném hudebním aranžmá doplněném světelými efe...