Jiří Macoun: „Když kluka nebaví číst vymyšlené příběhy, třeba si rád přečte něco o kulometech.“

Jiří Macoun: „Když kluka nebaví číst vymyšlené příběhy, třeba si rád přečte něco o kulometech.“

Tisk

jiri macounNecelou hodinku po otevření bran veletrhu Svět knihy 2012  jsem náhodou nahlédla, z čiré zvědavosti, do kupodivu už zaplněného sálu ve stánku společnosti Albatros Media. Na první pohled a s velkým potěšením jsem za mikrofonem poznala Jiřího Macouna, autora skvělých pohádek pro kluky, Bratři bagři. Nehovořil o tvorbě pro nejmenší, ale právě vysvětloval cosi o atomových bombardérech nad Čechami. Po pár větách jsem byla doma. Jiří Macoun píše nejen skvělou beletrii, ale je i autorem naučných encyklopedií. Nápad sympatického pána trochu víc vyzpovídat tu byl hned.

Renata Petříčková: Pevnosti, tanky, bitvy, rakety a střelné zbraně? Proč  najednou taková nehumánní témata, když vaše beletristické knížky jsou neobyčejně pohodové?

Jiří Macoun: Autorská i vydavatelská kalkulace je prostá. Když kluka nebaví číst vymyšlené příběhy, třeba si rád přečte něco o kulometech. A čím víc bude číst, tím lépe.

Není ovšem takových knih všude až moc?

Zdánlivě ano. Ale když se podíváte na nabídku v úplnosti, zjistíte, že naučné encyklopedie jsou určené z 80% pro čtenáře předškoláky a prvňáky. Pak nejvýše do věku 11 až 12 let. Pro starší se nevydává až na naprosté výjimky nic. A všechno co je v regálech, je navíc zpracováno velmi povrchním způsobem. A vůbec se nemusí jednat o vojenskou historii.

Asi máte pravdu. Pamatuji si ze svého dětství na úžasnou knižní řadu, na kterou se psaly pořadníky – Savci, Ptáci, obojživelníci a plazi apod… a to byl text, který mě doslova unesl do světa poznání o přírodě. Jako dítě jsem měla složité pasáže ráda, protože jsem si připadala „důležitá“, že tomu mám rozumět. Jak moc se za poslední dobu, podle vás, tenhle žánr změnil?

Sešup úrovně dosahuje katastrofálních rozměrů. Kdysi vynikající domácí tvorbu, třeba právě z Albatrosu, zardousila roztříštěnost trhu a velká konkurence spojená s obchodním propojením světa, která na české pulty nahrnula za babku nakoupené licenční cizozemské škváry, které zválcovaly kdysi velmi vyspělou domácí tvorbu v oboru přírodovědných a technických publikací.

Žijeme v jiné době. Těžko s tím něco dělat. Nebo máte nějaký nápad jak vývoj usměrnit?

Do určité míry je asi ztráta schopnosti vstřebávat náročnější text celosvětově rozšířeným jevem. My v Čechách ovšem navíc neděláme nic pro podporu výchovy inteligentních čtenářů. Určitým způsobem se propaguje pouze beletrie pro nejmenší. Obsažnější technická, historická, přírodovědná literatura pro mládež leží mimo zájem literárních publicistů, teoretiků i propagátorů. Jako osoby spíše humanitně vzdělané jí pravděpodobně vůbec nerozumí. Mám na mysli úředníky z ministerstva kultury, akademickou sféru a novináře k tomu.

Máte něco proti českým intelektuálním špičkám?

Nejen proti špičkám. Neustále si jako národ víc než století pořád a dokola namlouváme, když už dojde na nějaké drobné průmyslové nebo vědecké úspěchy světoborného rázu, úsloví o zlatých českých ručičkách. Jednak si myslím, že rčení už dávno není pravdivé, protože zručných a odborně zdatných řemeslníků je u nás v průmyslu a stavebnictví čím dál tím méně, jednak ale právě v důrazu na ručičky vidím kámen úrazu. Pro národní konkurenceschopnost bychom měli především vychovávat zlaté hlavičky. Ručiček jsou v Číně stovky miliónů párů. A jak pracovitých.

jiri macourek

A jak s tímto problémem souvisí vaše knihy zbraních a vojenské technice?

Nejvyspělejší země s vysokou životní i kulturní úrovní byly a jsou v prvé řadě průmyslovými a zároveň vědeckotechnickými velmocemi, v kterých výroba zbraní přinášela a přináší významné obnosy finančních prostředků do soukromé i veřejné sféry. Kupodivu jsou tyto státy zpravidla i na špičce v jiných tvůrčích oborech. Píší se v nich pozoruhodné knihy i divadelní hry, točí špičkové filmy a skládá hudba určující světové trendy. Snažím se proto psát své naučné knihy tak, aby čtenáře podněcovaly k přemýšlení, chápání souvislostí nejen v technickém oboru, ale i z hlediska historie, která je důležitá pro všeobecný přehled o současnosti.

Nenakládáte toho na současné mladé čtenáře až moc?

Nakládám a záměrně. Navíc vždy pochopitelně zvažuji přiměřenost. Co je ale moc ve 12 letech, je právě přijatelné v 15 a optimální v 17 letech. Vychovaní čtenáři by neměli číst dobré knížky jen jednou, ale v průběhu dospívání vícekrát. Jedině při takovém přístupu splní text vůbec nějaký vzdělávací úkol.

Myslíte, že se něco takového jako vychovaní čtenáři v Čechách vůbec vyskytuje?

Základní nedostatek současné české školské soustavy spatřuji v trestuhodném snižování náročnosti. Dětem nejdou počty, tak se matematika oseká, aby se dětičky při písemkách neopotily. Přesto si myslím, že mnozí starostliví  a světaznalí rodiče si velmi dobře uvědomují, že škola jednou skončí. A do soukromých podniků podivnůstky z hlav českých psychologů vzdělávání naštěstí ještě nepronikly. A protože v nich jde o vlastní peníze majitelů, asi ani nikdy neproniknou. Mnozí tátové a maminky proto smysluplně připravují své děti na tvrdé podmínky. Právě jim jsou mé knihy určené. Nic pro hlupáčky, píšu je pro čtenáře, kteří vyrůstají v podnětném prostředí, přiměřeně náročném.

Předpokládám správně, že ve vašich publikacích přestávají být nosnými obrázky, ale předkládáte čtenářům odborný, leč čtivý a věku přiměřený text. Je to ten zásadní problém, že u nás chybí autoři, kteří by uměli napsat?

Nejprve k textu. Mnohé domácí populárně naučné knihy nejen pro mládež, ale i pro dospělé, jsou napsané slohově neobratně. Pravděpodobně se projevuje bohužel trvalý pokles úrovně stylistických dovedností dobře patrný zejména právě u naučné literatury, zejména překladové, v posledních dvaceti letech. Já se snažím své práce skladebně pilovat, aby kromě faktů přinášely i požitek ze čtení. Nepochybně mi velice pomáhá beletristická tvorba. Cvik je znát. Ale dost chlubení. Čtenáři a rodiče se musí přesvědčit sami a alespoň nakouknout do knih z edice Stručná historie od CPressu.

A ilustrace?

Děkuji za připomenutí. Obrázky jsou stejně důležité jako slovní doprovod. Moderní naučná kniha by měla být v tomto ohledu především vyvážená. Ani nejdovednější spisovatel nezvládne výstižně popsat to, co ozřejmí jeden jediný obrázek. Ovšem důraz čtenářů na bohatou obrázkovou výpravu knihy je překážkou domácí tvorby. Pro malý trh se prostě nevyplatí nakladatelům vydávat knihy bohatě opatřené ilustracemi. V mém případě pomáhá, že si obrázky kreslím sám. Proto vůbec mohou knížky u CPressu vycházet.

jiri macourek zbrane

Vy píšete zejména o technice, letectví, vojenské technice a československých pevnostech. Je to stále pro kluky atraktivní téma nebo zájem opadá?

Zájem o zbraně a techniku je u kluků nepochybně geneticky podmíněný. Jevu využívají výrobci počítačových her, hraček a i nakladatelé s autory. Proto i následující kniha v edici Stručná historie bude o vojenství. Tentokrát o šest tisíciletí dlouhém vývoji pevnostního stavitelství na našem území. Za posledních 20 let bylo učiněno v Čechách a na Moravě mnoho velmi překvapivých archeologických objevů, které si zaslouží účinnou popularizaci. Zájem o pravěká hradiště, skalní pevnosti či římské vojenské tábory neopadá a naopak vzrůstá. Třeba si spolu s kluky počtou i tátové a mamky. Takže přeji všem: Čtěte a dobře se bavte!

Zdroj foto: archiv Jiřího Macouna


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Festivalové otázky pro: Jirku Sýkoru (Tleskač)

200rozPřinášíme vám další rozhovor ze série festivalového ‚popovídání‘. Po koncertě partičky Tleskač na Benátské noci jsme se sešli s frontmanem Jirkou Sýkorou!

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Rudolf Neuls o blížícím se 40. ročníku Československého jazzového festivalu v Přerově

rudi200Zatímco v říjnu proběhne v Přerově jubilejní 40. ročník Československého jazzového festivalu, další neméně významné jubilem oslaví i Rudolf Neuls. Už třicet let působí jako ředitel tohoto velkého jazzového svátku. Dříve profesionální hudebník a velká osobnos...


Literatura

Lapuťák a kapitán Adorabl

laputak perPrvní pohádkový příběh z pera Dominika Ladsmana, autora populárního Deníčku moderního fotra, Lapuťák a kapitán Adorabl. Pojďte se začíst do příběhu, který vás zanese do Sedmimoří, kde malý Čeněk zažívá první opravdové dobrodružství. Konečně kniha ...

Divadlo

Divadelní Flora začíná ve čtvrtek – světovou taneční premiérou

alt16. ročník tradiční olomoucké přehlídky odpočítává poslední hodiny do svého začátku. Čtvrteční a páteční program nabízí premiéru a první reprízu exkluzivní taneční koprodukce Power Power Dance, která vzniká speciálně pro festival s podporou

Film

Národní filmový archiv se představuje

generaceNárodní filmový archiv (dále NFA), jemuž lze zazlívat jedině to, že dosud nenakutal dějiny národní kinematografie, což se pravidelně děje nejen u našich sousedů (a na Slovensku už v druhém rozšířeném pojednání), vedle přehledných katalogů filmové tvorby...