Kreslím jako každý, od té doby, co mi dali do ruky tužku

Tisk

vaclav-moravecCo nám na sebe prozradil ilustrátor Petr Vyoral, patron naší výtvarné soutěže? Přečtěte si náš krátký rozhovor a třeba se i nechte inspirovat. Povídat si totiž budeme hlavně o tom, jak se stát ilustrátorem knih.



Jak ses dostal ke kreslení a proč sis vybral ke studiu obor 3D animace?

Kreslím jako každý, od té doby, co mi dali do ruky tužku, akorát jsem u toho vydržel o trochu déle. Líbily se mi komiksy, kreslené vtipy v Dikobrazu, karikatury, ale nikdy jsem neuvažoval o tom, že by kreslení mohlo být něco, co by mě uživilo, takže jsem studoval stavební fakultu. Po jejím ukončení jsem ale zkusil studovat 3 roky animaci, kde jsem se možná navzdory učebnímu plánu zaměřil na 3D animaci, storyboarding aj.

Co tě nejvíce baví kreslit, tvořit?

Pro mě je nevyčerpatelným zdrojem člověk, postavy, gesta, tváře. Neustále ale „dostudovávám“ anatomii zvířat. Mým přirozeným cílem je osvojit si základní struktury a tvary, abych si mohl dle námětu skicovat, co mám v hlavě, a nebyl tak omezován jen referenčními fotografiemi.

karikatura

Jak se může takový ilustrátor proslavit a stát se třeba ilustrátorem dětských knížek?

O slávě si myslím že to určitě není. Dneska nejsou malíři žádnými celebritami, tedy ti živí. Pro mě je cílem zvládnout řemeslo, a pak profesionálně odvést práci. Na základě zadání převádím něčí představu „na papír“. Druhou stránkou je volná tvorba. Stát se ilustrátorem knížek opravdu není lehké, a já se za něj ani nepovažuji, jde o občasnou záležitost. Knižní obálky u překládaných knih se nedělají a ty autorské jsou pak dílem náhody, kdy vás kdo osloví a které nakladatelství či který autor vám dá šanci.

Petr Vyoral

Zpočátku je důležitou věcí mít kvalitní portfolio, oslovovat nakladatele a trpělivě čekat na šanci předvést, že to zvládnete. Hlavní věcí je ale dívat se kolem a studovat a inspirovat se ostatními autory. Mít sen o vlastní ilustrované knize může mít každý, ale každý si jej musí splnit sám.

Na čem všem jsi pracoval a jaká spolupráce byla pro tebe nejlepší?

Pro mě jsou nejdůležitější komiksy. Je to časově náročné, ale jde o větší projekty, kde spolupracujete s více lidmi, kteří koordinují korekce a společně pak čekáte, co z té tiskárny vlastně po roce, dvou vyjde… Kreslil jsem například komiksovou adaptaci Švejka, autorský komiks Poslední Čech, Legendy – Slavné sportovní okamžiky, a pak desítky obálek většinou fantasy, sci-fi knížek.

komiks

Co chystáš do budoucna, co je tvým snem?

V současnosti se nejvíce věnuju karikaturám. Je to velká výzva, protože se to nikdy neopakuje a použití i díky digitální formě je stále více.

Jakou technikou kreslíš, digitálně, nebo klasicky?

Klasická tužka je nenahraditelná, ale tablet má své přednosti. Nejde ale skenovat své práce donekonečna, takže pracovně kreslím výhradně digitálně. Rychlé skici pošlete klientovi, můžete dělat náhledové animace, a následně posílat tisková data pro velkoformátový tisk. Každý si musí najít to své – každý ví, nebo by měl zjistit, co jej baví a co chce kreslit, a pak je na něm, který nástroj k tomu použije.

Psychonaut

Děkuji za rozhovor a přeji hodně pracovních úspěchů!

www.petrvyoral.cz


 

Zobrazit další články autora >>>