Banner

Pale&coy a její městské lišky

PaleAndCoy perex.jpgPísničkářka Eliška Míkovcová, vystupující pod pseudonymem pale&coy, oslovila svou hudbou příznivce melancholické hudby, spojené s výraznými melodiemi a promyšlenými texty. Spolu s hudebníkem a moderátorem Radia 1 Zdeňkem Lichnovským, alias blacksheepboyem loni vydali split album These Days / Urban Foxes, a společně hráli písničky z alba i koncertně. Při úspěšném křtu v Akropoli s nimi vystoupili Tadeáš Haager a norská skupina Living.

 


Pale&coy znamená bledá a plachá. Vidíš takto sama sebe?
Neřekla bych, že tak vidím sama sebe jako osobu, spíš právě samotnou tvorbu v rámci pale&coy. Má dost melancholický nádech, který se do toho názvu promítá.  Tyhle dvě slova pro mě mají trochu jiný význam než „bledá a plachá“: pale spíš chápu jako introvertní, bezelstný; Coy jako upejpavý, neschopný něco přijmout a nebo  si říct o pomoc...


Loni jsi vydala spolu se Zdeňkem Lichnovským rozdělené album. Při koncertech jsou vaše písničky natolik organicky propojené, že působíte jako jedna kapela. Jak začala tvá spolupráce se Zdeňkem?
My jsme spolu hráli v Dogsbodies, což byla kapela, kterou jsme založili, když nám bylo asi devatenáct. V roce 2014 jsme toho nechali, protože hrát takovou muziku už nám tak nějak nedávalo smysl. A když jsme zjistili, že si oba píšeme písničky do šuplíku a že se k sobě vlastně hudebně hodí, rozhodli jsme se je vydat společně jako splitko.

PaleAndCoy3.jpg


Nicméně pale&coy by existovala i bez Zdeňka?
To sice ano, ale pravděpodobně bych EP nevydala. Donutil mě písničky dodělat, abychom desku mohli vydat společně. A Zdenda s námi hraje taky naživo. Teď hrajeme ve třech - o basové party a programming se stará Pavel Kraus.


Neuvažuješ o samostatném albu?
O albu ne, do budoucna možná o dalším EP. Chci zachovat to, že písničky dávají smysl i jako celek a mapují nějaké časové období, a zatím nejsem schopná jich dát dohromady třeba deset. Takže to vidím na čtyř až pětipísničkové ípíčko. Ale letos budeme spíš hodně zkoušet a hrát, aby si sedlo živé hraní.


Bude se toto i další EP výrazněji lišit od Urban Foxes?
Myslím, že ano, ale zatím opravdu těžko říct jak bude vypadat, upřímně to není něco, nad čím bych teď přemýšlela. Urban Foxes byl pokus, kdy jsem si chtěla zkusit zachytit intenzivní emoce v rámci určitých limitovaných možností. Tracky jsem nahrávala v noci na mobil do Garage bandu. Když má člověk nastavené mantinely, nutí ho to k větší kreativitě. Nebo aspoň na mě to tak funguje. Když mám neomezené možnosti a můžu všechno, tak často dojdu do fáze, že vlastně nevím co s těmi všemi možnostmi dělat. Předpokládám, že další nahrávka bude hodně blízko koncertnímu zážitku.  


Nepřemýšlíš o akustickém projektu?
Ne, tímhle směrem mě to zatím vůbec netáhne.

PaleAndCoy2.jpg


V minulosti jsi vystupovala ve skupině The Dogsbodies. Jak velký rozdíl je pro tebe hrát ve skupině a vystupovat sólově?
Je to obrovský rozdíl. Pořád tak nějak bojuju s trémou. Ale učím se a řekla bych, že se to celkem lepší.


Tvá část alba, sdíleného spolu ze Zdeňkem Lichnovským, se jmenuje Urban Foxes, tedy městské lišky. Čeho jsou symbolem?
Městská liška je pro mě takovým symbolem oportunisty. Je to přizpůsobivá a dravá šelma, cosi, co souvisí s rychlostí života ve městě. Vnímám ji jako konotaci negativních lidských vlastností. Něco, co se nám na životě ve městě často nelíbí...


V refrénu zpíváš „Proč jsi sem přišel, když nemáš rád městské lišky“…
To je celkem jednoduché. Písnička Urban Foxes je odkaz k tomu, že často vidíme problémy i tam, kde nejsou. Když za vším stěžováním si a nespokojeností je někdy jen to, že člověk neví, co vlastně chce. A někdy by stačilo přijmout, že existujou věci, se kterými neuděláme vůbec nic...


Co říkáš na remix tvé písničky Hibernate, jehož autorem je Gruzo?
Myslím, že Gruzo se popral s Hibernate hodně zajímavým způsobem, dal ji ještě větší temnotu. Baví mě, že dostala formu, kterou bych ji sama nedala, zároveň si písnička zachovala svoji emoci.  Přetransformoval ji do jiného žánru a podle mě to funguje.

PaleAndCoy1.jpg


Jaká hudba tě při skládání inspiruje?
Neřekla bych, že mě inspiruje nějaká konkrétní hudba. Nedokážu si úplně představit, že si někdo sedne a napíše song jako jeho oblíbená kapela. Teda asi si to dokážu představit, ale nevidím v tom nic moc zajímavého. Nemám seznam kapel, které by mě inspirovaly. Jestli ti jde o to, co poslouchám, tak mám většinou krátkodobější obsesi nějakým albem. A nemusí to být nutně něco úplně čerstvého. Před měsícem to byl třeba Bon Iver a 22, A Million a před týdnem Jenny Hval a Blood Bitch. To je třeba něco, co mě baví teď. Ale o přímé inspiraci při skládání se dá obtížně mluvit. O tom nepřemýšlím. Snažím se prostě čerpat ze svých emocí a co nejvěrněji je přetransformovat do písňové formy.


Býváš řazená do elektroniky, alternativního popu a městského folku. Kde vidíš svou hudbu ty?
S tím souhlasím. Asi to vidím jako elektronické písničkářství.


Kdy nejdříve tě bude možné slyšet naživo?
Nejbližší koncert proběhne 27. dubna v Divadle D21.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KAMILA PĚTRAŠOVÁ

redaktorka K21, PR manažerka UPM v Praze

Jestli se o mně něco dá říct, tak že jsem knihomol. A proto bych na tomto místě doporučila několik autorů, kteří mi dělají nejčastěji společnost. Zaměřuji se především na severskou krimi, a tak pokud hledáte nějaký tip a rádi se trochu bojíte, podívejte se v knihkupectví nebo v knihovně na jména: Dan T. Sehlberg, Samuel Bjork, Carl-Johan Vallgren, Kristina Ohlsson, Camila Läckberg, Gard Sveen, Jens Lapidus. Určitě se hodně z vás těší na pokračování příběhu Lisbeth Salanderové, na kterém pilně pracuje David Lagercrantz. Pro případ, že byste chtěli okusit spíše severský humor – Jonas Karlsson a Lars Vasa Johansson jsou správnou volbou. Pokud jste fanoušci severu a knihy vám nestačí, sledujte aktivity Skandinávského domu. Pro divadelní večer doporučuji hru Švandova divadla na Smíchově Zabít Johnnyho Glendenninga – jestliže vám nevadí peprná slovíčka nebo výstřely. Jako PR manažerka Uměleckoprůmyslového musea v Praze nemohu opomenout krásnou expozici Český kubismus v Domě U Černé Matky Boží a komorní Galerii Josefa Sudka, která sloužila jako Sudkův byt, až do jeho smrti – zažijte pravý genius loci.

Anketa


Banner

Chat s osobností

Hledat

Mimísek 13

Partneři

Čtěte také...

Fotografováním mám možnost vyjádřit své pocity, říká Petr Macháček

tanec ostrava 200Na Ostravsku to navzdory okolnostem „razoviteho regionu“opravdu kvasí a žije. Tvoří zde zajímaví lidé a pod tvrdou slupkou lze často nalézt jemnocit a  vytříbený vkus. Kultuře se zde daří, jak se lze přesvědčit nejen ze zpráv masmé...

Nové komentáře

  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...
     
  • 17.05.2017 07:55
    problém
    Nelze odeslat odpovědní ...

Facebook

Twitter


Literatura

Bohyně odplaty: pátrání po bandě sériových vrahů ve starověkém Římě

bohyne odplaty 200Všem, kteří si oblíbili sympatického detektiva (přesněji řečeno soukromého informátora) Marca Didia Falcona a jeho trochu svérázné příbuzenstvo, přináší nakladatelství BB/art jeho dvacátý příběh, nazvaný Bohyn...

Divadlo

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

Film

Generace Jihlava

Generace 200Dokumentů v kinech můžeme stále vidět mimořádné množství - a zájem publika o ně zdá se neslábne. Z jedenácti českých filmů, které byly v prvním čtvrtletí letošního roku nasazeny do kin, jsou tři dokumenty. Zastoupení se tak pohybuje mezi pětinou...