Martin Myšička: „Co ještě je a co už není člověk“

Martin Myšička: „Co ještě je a co už není člověk“

Martin Mysicka 200Přečtěte si rozhovor s hercem Martinem Myšičkou, interpretem audioknihy Blade Runner, která nyní vyšla ve vydavatelství OneHotBook. Martin Myšička vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakultu v oboru subnukleární fyziky. Ještě během studií hrál např. v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997 je ve stálém angažmá v Dejvickém divadle. Jeho režijním debutem byla inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Filmoví a televizní diváci jej znají např. ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014), Ztraceni v Mnichově (2015), Zločin v Polné (2016) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015), Pět mrtvých psů (2016), V. I. P. vraždy (2016), Já, Mattoni (2016), Kosmo (2016) a dalších. Podílel se na těchto audioknihách vydavatelství OneHotBook: Čtvrtá oběť (2016), Pán ohně (2015), Praha noir (2016).

Znal jste Dickovu knihu Sní androidi o elektrických ovečkách? (Blade Runner) ještě před tím, než jste se stal jejím audioknižním vypravěčem?

Bohužel musím přiznat, že i když jméno P. K. Dick jsem znal a slyšel jsem na jeho tvorbu samou chválu, než jsem byl osloven ohledně práce na audioknize, nic jsem od něj nečetl. O to víc jsem rád, že jsem byl k tomu nyní takto "donucen". Mám rád sci-fi, tedy pokud je o i něčem více, nežli jen ukazování kosmických raket, nebo mimozemských oblud. Což toto dílo naprosto splňuje. Není to sice snadné čtení, vyžaduje dost velkou pozornost, o to víc je pak čtenář či posluchač odměněn, když pronikne do různých rovin reality, které autor vytvořil.

Jaký jste z ní měl zážitek teď, když jste ji interpretoval do podoby audioknihy? Co to pro vás znamenalo?

Při čtení jsem se neubránil srovnávání se vzpomínkami na film, který jsem kdysi viděl, a který, jak jsem zjistil, se od knihy v lecčem liší. Proto bylo pro mne čtení i nečekaným překvapením. A nejen to. Zaujala mne autorem vytvořená konkrétní vize postkatastrofického světa. Prolínání přirozeného a umělého. Svět, kdy jsou androidi prakticky téměř nerozeznatelní od člověka, z čehož vyplývá hledání hranice toho, co ještě je a co už není člověk.

Jaký máte vztah k filmové adaptaci režiséra Ridley Scotta?

Mám s ní spojený zážitek jakéhosi luštění, protože poprvé jsem film viděl u kamaráda z velmi nekvalitní kopie VHS kazety prvních videorekordérů. Což se k tomuto žánru vlastně i docela hodilo: vidět to jaksi v mlze.

Je vám hlavní hrdina Rick Deckard něčím blízký? Jak se vám příběh vyprávěl z jeho pohledu?

Blízké mi asi bylo, že je to muž, který se o něco snaží, ale zároveň je plný různých rozporuplných pocitů. Má v sobě touhu žít normální hezký život, ale i pochybnosti, jestli to dokáže a jestli to má vůbec smysl. Zkoumá hranice zažívané reality i za cenu, že se ocitne mimo "přikázaný směr".

Blade Runner audio

Co bylo na nahrávání audioknihy nejtěžší?

U každé audio knihy je, myslím, nejtěžší zvládnout celé penzum knihy, jaksi nasát ji do sebe. Naladit se na centrální nerv příběhu. A pak se připravit na každou frekvenci ‒ to znamená, mít jasno o tom kdo, co mluví. Vyznačit si klíčová slova nesoucí hlavní význam, ujasnit si, jak jsou vyklenuta dlouhá souvětí apod. No a potom se ve studiu tak akorát vybudit a rozmluvit, abych mohl několik hodin pracovat a přitom nebýt v křeči.

Jak se vám spolupracovalo s režisérem Petrem Gojdou?

S Petrem Gojdou jsem spolupracoval poprvé a bylo to pro mne velmi příjemné setkání. Měl jsem pocit, že jsme si oboustranně takzvaně sedli ‒ aspoň doufám. Měl jsem v něm oporu, že i když byla pohoda, nepustil něco dál, dokud to nebylo ono. Myslím, že držel laťku kvality pevně v rukou, i za cenu, že se nějaké místo nahrávalo několikrát. Doufám, že to pozná i posluchač, že bude s nahrávkou spokojen a také věřím, že s Petrem to sice bylo poprvé ale nikoli naposled.

Zdroj foto: OneHotBook



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Recyklované pohádky pohledem VIP patronů

2qO projektu Recyklohraní a Recyklovaných pohádkách jste se na našem webu mohli dozvědět více z tiskových zpráv a také z rozhovoru s ředitelkou, paní Ilonou Johnovou Koukalovou. Nyní máte možnost podívat se na projekt očima jeho VIP patronů, mezi které patří fotograf...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

„Prospěli jsme svému zdraví, zdraví našich klientů a hlavně se chováme šetrně k přírodě, co více si přát“

Tezop 200iskárna EZOP je zlínská společnost, která vznikla už v roce 1993 a od té doby se vyvíjí a upevňuje svou pozici především v oblasti tiskových služeb, reklamy a různých výstavních expozic. Všechny jejich tisky jsou ekologické a víc nejen o nich nám prozr...


Literatura

Seznamte se s ÁDéHáDětem Kryštofem

Krystof ADHD 200V nakladatelství Emiment vyšla kniha Pavlíny Brzákové se zajímavým názvem Kryštof ÁDéHáDě. Jak tento titul napovídá, jedná se o příběh Kryštofa trpícího ADHD, který možná mnoha lidem otevře oči.

 

Divadlo

Letní scéna Divadla Ungelt

Již poosmé si mohou příznivci divadla vychutnat komorní letní scénu Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě. Divadlo, které patří k nejznámějším a především k nejpopulárnějším u nás, zařadilo do letního programu dvě oblíbené hry, jednu premiéro...

Film

Andělé všedního dne mají přehled

andele perexNový český film Andělé všedního dne byl natočený režisérkou Alicí Nellis podle úspěšné stejnojmené knihy spisovatele Michala Viewegha. Na motivy jeho knih vzniklo již několik českých filmů.