Automobilka Škoda Auto patří mezi několik málo světových značek, které začaly vyrábět motorová vozidla ještě na sklonku 19. století.
Bohatě ilustrovaná kniha autorské dvojice Jiří Dufek a Jan Králík představuje výběr 21 nejslavnějších automobilů vyráběných v Mladé Boleslavi, na kterých je vidět historie značky Škoda a jejího předchůdce Laurin & Klement v kontextu dějin automobilové techniky. Každý model je představen na detailním technickém průhledovém obraze, doplněn o další technické kresby či ukázky výkresové dokumentace. Profil automobilu dokreslují barevné a černobílé fotografie z archivů autorů i automobilky. Velké množství obrazového materiálu je propojeno zasvěcenými texty o vývoji jednotlivých modelů, jejich výrobě i sportovních úspěších. Kniha představuje také několik osobností, které se o úspěch, či známost mladoboleslavských automobilů zasloužily. Výpravná barevná publikace potěší každého, kdo se zajímá o automobily a jistě osloví příznivce aut se značkou Škoda.
Od Laurin & Klement ke Škoda Auto
Více než stoletá historie mladoboleslavské automobilky je spjata s dějinami nejen českého, ale i světového automobilismu. Známý znak s okřídleným šípem dnes znají lidé po celém světě. Během bohaté historie značky vyjela z Mladé Boleslavi celá řada zajímavých automobilů, které mnohdy zaujaly laickou veřejnost svým vzhledem a praktičností i odborníky svoji originální konstrukcí a technickou vyspělostí. V prosinci 1895 se začala psát historie nejúspěšnější české automobilky ŠKODA. Právě tehdy mladoboleslavský knihkupec Václav Klement a turnovský mechanik Václav Laurin založili společnou firmu a v malé pronajaté dílně v Mladé Boleslavi začali opravovat a vyrábět jízdní kola. V roce 1899 rozšířili sortiment o motocykly, v roce 1905 (před rovnými 110 lety) začaly z brány mladoboleslavské továrny Laurin & Klement vyjíždět první automobily. Do dnešního dne jich bylo téměř 18 milionů, drtivá většina z nich již se značkou ŠKODA, pod kterou jsou automobily z továrny založené pány Laurinem a Klementem vyráběny od roku 1925. V tomto roce se totiž mladoboleslavská automobilka stala součástí plzeňského koncernu ŠKODA. Konec třicátých let je pro továrnu úspěšný; výroba jede na plné obrátky. V roce 1937 bylo vyrobeno téměř 7000 vozů (přes polovinu produkce šlo na export) a automobilka se tak stala českou jedničkou. Druhá světová válka narušila civilní program a výrobu zaměřila na vojenské potřeby. Roku 1946 došlo ke změně názvu továrny na Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav (AZNP). V továrně působila celá řada schopných konstruktérů. Továrna vyvážela do mnoha zemí.
Přelomem ve výrobě byl rok 1964, kdy byla dokončena výstavba nového závodu. V roce 1986 přijala firma jméno Automobilové závody, oborový podnik. Po roce 1989 začala mladoboleslavská automobilka hledat silného zahraničního partnera, který by zajistil dlouhodobou mezinárodní konkurenceschopnost podniku a zvýšil objem výroby. V roce 1991 byla automobilka zařazena do německého koncernu Volkswagen Group a dostala firma nový název Škoda, automobilová akciová společnost. Nyní zní název firmy Škoda Auto. V roce 1995 oslavila firma stoleté výročí založení. Firma patří k nejúspěšnějším českým společnostem.
Krátce o autorech
Jiří Dufek vystudoval průmyslovou školu automobilní – obor stavba automobilových karoserií. Od konce šedesátých let se věnuje technické ilustraci. Řadu let se věnoval propagační činnosti v oblasti automobilového sportu a ilustracím do nejrůznějších odborných publikací a časopisů. Jan Králík působil dlouhodobě v redakci časopisu Svět motorů, později pracoval v propagačním oddělení Nakladatelství dopravy a spojů. Kromě automobilů jsou jeho velkým koníčkem historické velocipedy.
Historie automobilů Škoda od roku 1905 do současnosti.
Autoři knihy: Jiří Dufek a Jan Králík, 216 stran, vázané, bohatý ilustrační materiál, vydalo nakladatelství Grada Publishing.
Hodnocení 90 %
< Předchozí | Další > |
---|