Do století páry v Lužné u Rakovníka

Do století páry v Lužné u Rakovníka

Tisk

MuzeumZeleznice perexMuzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii železniční dopravy.


Areál muzea je umístěn v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji Křivoklátských lesů.

Ve zdejších sbírkách jsou k vidění mnohé technické unikáty; jak parní lokomotivy z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy, nebo ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně sem míří také jízdy nostalgických parních vlaků.

MuzeumZeleznice1

Pohled do historie
Předchůdcem dnešního depa v Lužné byla výtopna Lužná–Lišany, která vznikla pro potřeby trati Buštěhradské dráhy z Kladna do Chomutova již v roce 1871.
Výtopna byla postavena naproti staniční budově jako remíza se dvěma stáními a administrativní budovou, jež současně sloužila jako vodárna. Objekt se zachoval dodnes; neslouží však již svému původnímu účelu.

Jak objem dopravy narůstal, přestávala kapacita zařízení postačovat požadavkům. Proto bylo rozhodnuto vystavět výtopnu novou, a to v prostorách současného depa. Ani ta však zanedlouho nebyla dostačující; proto byla v roce 1924 zprovozněna výtopna další, která již svou kapacitou vyhovovala až do ukončení provozu depa na konci dvacátého století.

S rozvojem motorové trakce se provozní význam depa začal měnit; stále větší význam nabývaly opravy kolejových vozidel.

V osmdesátých letech dvacátého století zde byla vystavěna hala pro opravy motorových lokomotiv; kvůli ní muselo být strženo několik původních objektů. Provoz depa se postupně omezoval, až byl v roce 1996 zcela zastaven.

Po ukončení provozu zde začala působit řada spolků železničních nadšenců. Svými aktivitami se snažili o další využití depa nejen pro pravidelnou výstavní činnost, ale i pro soustřeďování a opravy historických parních lokomotiv a dalších památek na jejich provoz. Od roku 1999 na tuto činnost navázaly České dráhy, které zde založily železniční muzeum. To v současné době spadá pod Depo historických vozidel.

MuzeumZeleznice3

Co můžete v muzeu najít
Většině zájemců si v souvislosti s historickou železnicí vybaví lokomotivy ze století páry. Ty jsou dnes hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než tři desítky.

Najdeme tu exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století, až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parního provozu ve druhé polovině století dvacátého. Větší část exponátů je neprovozní; přesto jejich konstrukce i mohutnost dodnes vzbuzují zasloužený údiv návštěvníků muzea.

Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv zastoupených ve zdejších sbírkách, patří lokomotiva, vyrobená v roce 1899 v Rakousku; na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu spolehlivě sloužila až do padesátých let dvacátého století.

K dalším zajímavým představitelům parní éry patří lokomotiva „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. O kvalitě její konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy složily až do sedmdesátých letech dvacátého století.

MuzeumZeleznice2

Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je stroj „mikádo“, opět ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích.

Vrcholem parní trakce pak byla lokomotiva „papoušek“, která se v provozu udržela až do konce sedmdesátých let.

Z parních exponátů ve sbírkách zdejšího muzea nelze opomenout ani motorový vůz s parním pohonem „Komarek“ z roku 1903, jenž byl zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea.

Kromě parních lokomotiv se ovšem ve sbírkách muzea v Lužné nacházejí i motorové vozy.

V muzeu jsou k vidění také úzkorozchodná vozidla – jde o parní a motorové lokomotivy, které byly používány v závodové dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě nich je to i několik nákladních vozů.

MuzemZeleznice

Provozuschopné lokomotivy dnes slouží spolu s upraveným vozem pro přepravu cestujících k projížďkám po úzkorozchodném okruhu v areálu muzea.

Ve vnitřních prostorách muzea jsou k vidění další mnohé exponáty z různých odvětví železniční dopravy. Vedle modelů se zde nachází řada dokumentů, fotografií, trojrozměrných exponátů i různých částí lokomotiv. Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací techniky.

Prostor před rotundou je využit k výstavě sbírky lokomotiv a vozů. Jsou umístěny okolo točny a na kolejích před halou oprav.

Muzeum - Jak se tam dostanete
Z Prahy je nejjednodušší cestovat vlakem z pražského Masarykova nádraží. Muzeum se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka a cestu k němu od nádraží vyznačují ukazatele.

Buštěhradská dráha a její historie
Buštěhradská dráha, zkratka B.E.B. (z německého: Buschtěhrader Eisenbahn) byla privátní železniční společností na území Čech. Společnost provozovala v letech 1855–1922 síť železnic v severozápadních Čechách. Její síť spojovala Krušné hory a Podkrušnohorsko s Prahou.

Otvírací doba muzea je od 9.30 do 17.00 hodin
19.4. až 31.5. sobota, neděle + svátky
1.6. až 31.8. úterý až neděle + svátky
1.9. až 28.10. sobota, neděle + svátky

Ctibor Čejpa, podle podkladů Muzea ČD Lužná u Rakovníka, ilustrační foto autor, kontakt: www.cdmuzeum.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jazz zpívám ráda právě kvůli improvizaci

archiv Marta MarinováZpěvačka, skladatelka, herečka, rozhlasová moderátorka, vystudovaná učitelka, Marta Marinová, přiznává, že živit se tím, co má ráda, považuje za velké štěstí. Hudba ji baví od dětství – začínala houslemi, ke kter...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

S Blbounem do říše pohádek

blboun 200Pohádkový příběh nás seznamuje s klasickými pohádkami trochu jinak, než jak je známe a jak jsme zvyklí. I tady potkáme Jeníčka a Mařenku, Karkulku, Ježibabu, Budulínka, Smolíčka, Jelena, mluvící kozu, Jezinky, Sněhurku i s trpaslíky, Vodníka, Čerta i...


Literatura

Obecné dějiny ničení knih

obecne dejiny niceni knih 200Nejsem zdaleka první, kdo se vyjadřuje ke knize Fernanda Báeze Obecné dějiny ničení knih. Přečetla jsem si ji s velkým zájmem. Knihy čtu velmi ráda a ztrátu kterékoliv ze svých oblíbených (vě...

Divadlo

Švandovo divadlo natáčí povzbudivá videa, divákům je nabídne na sociálních sítích

Svandovo divadlo200Povzbudit, zlepšit náladu, zaměřit pozornost k dobrým věcem v životě a také neztratit kontakt s diváky. To je smyslem videí, která začali natáčet tvůrci a herci z pražského Švandova divadla.

...

Film

Návštěvní den na Barrandově - výlet do zákulisí české továrny na sny

navstevni den barrandovV sobotu 1. září se Barrandov Studio otevře veřejnosti. Nepropásněte jedinečnou příležitost k unikátnímu výletu do filmového zákulisí a poznejte, jak funguje opravdová „továrna na sny“. Jeden z největší...