Reklama
Banner
Banner

Česká scénická umění na APAPu 2014

Email Tisk

czechcentres budulinek perexČeská centra počtvrté koordinovala českou účast na největším veletrhu scénických umění ve Spojených státech amerických. Letos již podruhé s možností tzv. showcase. Šestice vybraných uměleckých souborů měla šanci představit ukázky svých představení.

 

Série showcase se uskutečnila 11. 1. 2014 v České národní budově na Manhattanu. Světová veřejnost mohla na vlastní oči zhlédnout ukázky z repertoáru Švandova divadla (divadlo), Naivního divadla Liberec (loutkové divadlo), VerTeDance (tanec), sdružení ALT@ART (divadlo), ME-SY (tanec), skladatelského sdružení Konvergence (hudba). Na akci se podílel také Institut umění – Divadelní ústav

V sobotu 11. ledna 2014 proběhl v České národní budově na Manhattanu showcase českých scénických umění. Profesionálové, agenti a organizátoři festivalů stejně jako newyorská veřejnost měli možnost zhlédnout dopolední loutkové představení Budulínek Naivního divadla Liberec. Odpolední programový blok uvedl dvě taneční, dvě divadelní a jednu hudební ukázku těchto souborů: Švandova divadla, VerTeDance, ME-SY, skladatelského sdružení Konvergence a sdružení ALT@ART. 

czechcentres ny

„Oproti loňskému roku byla česká nabídka žánrově pestřejší, a mohla tak podat reprezentativní představu o scénickém dění v České republice“, říká Pavla Niklová, ředitelka Českého centra New York.       

Ve srovnání s dalšími mezinárodními showcase, která probíhají paralelně na stovkách míst po celém New Yorku, jsou podle Niklové české dvacetiminutové ukázky profesionálně nasvíceny a ozvučeny, a poskytují v omezeném čase velmi názorný obraz celého představení. 

budulinek

„Úspěšná účast Naivního divadla Liberec na showcase v rámci  veletrhu  APAP v New Yorku potvrdila známou skutečnost, že v rámci potenciální zahraniční spolupráce je nesmírně důležité, aby existoval prostor, kde lze konkrétně a přímo prezentovat  českou aktuální kulturní nabídku“, uvedl Stanislav Doubrava, ředitel Naivního divadla Liberec. Zároveň dodává: „Možnost osobních setkávání s americkými a dalšími partnery, které český stánek na APAP nabízí, i výborná příležitost pro  vybrané  soubory využívat při showcase  kvalitní  zázemí Českého centra v New Yorku je něco, co  akci jednoznačně  vybízí  k pokračování.“  Letos poprvé zde měli svůj vlastní showcase také hudebníci. Doslova zazářilo sdružení Konvergence. „Z účasti na APAP hodnotíme nejpřínosněji samotný showcase, kde se nám podařilo vystoupení v krásné atmosféře s početným vnímavým publikem“, uvedla Kateřina Riethofová. Sdružení využilo účast k dalším dvěma koncertům v Bostonu a New Yorku, které přinesly  přísliby další spolupráce v USA.        

czechcentres tanec

„ČESKÁ SCÉNICKÁ“ ZA HRANICEMI APAPu
Některým souborům se během účasti na veletrhu podařilo zahrát v New Yorku nebo mimo něj celé představení. Díky tomu se široké veřejnosti představilo nejen sdružení Konvergence, ale také Švandovo divadlo. Ředitel Daniel Hrbek sdělil: „Švandovo divadlo v New Yorku uspělo. Kromě Bohemian National Hall si zařídilo hostování v Cornelia Street Café 9. ledna  a i díky tomu jedná nyní o účasti na divadelním festivalu NATIONAL YIDDISH THEATRE – FOLKSHIENE v červnu 2015; ve hře je i pětitýdenní hostování v New Yorku v off broadwayských divadlech...“  Ředitel Hrbek dále jedná o festivalu Cornelia Street Café v Praze. Představit by tu chtěl mimo jiné Robina Hirshe a jeho autorský cyklus Last Dance in the Hotel Kempinski. 

Pravidelnou účast na veletrhu APAP každoročně iniciují Česká centra již od roku 2011. Nabídka je určena  divadelním, tanečním a hudebním souborům a organizacím. „Naším cílem je podpořit zapojení českých subjektů do programových plánů zahraničních scén – a právě v tom má veletrh APAP, hojně navštěvovaný programovými řediteli a dramaturgy z celého světa, velký význam. Nezanedbatelnou devizou pro české umělce  je možnost uspořádání showcasu v prostorách České národní budovy v New Yorku.“ Uzavírá Vilma Anýžová, generální ředitelka Českých center.             

PREZENTACE SOUČASNÉ ČESKÉ ČINOHRY
V letošním roce se v rámci české účasti v New Yorku podařilo Institutu umění–Divadelnímu ústavu ve vyšší míře prezentovat i současnou českou činohru, a to nejen na přehlídce českého divadla a tance, ale také v Martin E. Segal Theatre Centre, které tvoří součást The City University of New York. Během symposia Central Europe Young and Restless: A Symposium on the Youngest Generation of Central-European Theatre-Makers představili Martina Černá, vedoucí oddělení mezinárodní spolupráce a PR, Institut umění–Divadelní  ústav, Dáša Čiripová (Slovensko), Sylvia Huszár (Maďarsko), Attila Szabó (Maďarsko) a Joanna Krakowska (Polsko) aktuální tendence současné dramatiky zemí Visegrádu. Součástí sympozia bylo dále scénické čtení úryvků z her Poker Face Petra Kolečka a Starosta II Malgorzaty Sikorske-Miszczuk (režie Sarah Stites). Akce byla součástí aktivit networku PACE.V4 (Performing Arts Central Europe – Visegrad Countries Focus), který propaguje scénická umění zemí Visegrádu v zahraničí. Videozáznam sympozia je pro studijní účely uložen v knihovně CUNY. 

czechcentres divadlo

V letošním roce se v rámci české účasti v New Yorku podařilo ve vyšší míře prezentovat i současnou českou činohru, a to nejen na přehlídce českého divadla a tance, ale také v Martin E. Segal Theatre Centre, které tvoří součást The City University of New York. Během symposia Central Europe Young and Restless: A Symposium on the Youngest Generation of Central-European Theatre-Makers představili Martina Černá (ČR), Dáša Čiripová (Slovensko), Sylvia Huszár (Maďarsko), Attila Szabó (Maďarsko) a Joanna Krakowska (Polsko) aktuální tendence současné dramatiky zemí Visegrádu. Součástí sympozia bylo dále scénické čtení úryvků z her Poker Face Petra Kolečka a     Starosta II Malgorzaty Sikorske-Miszczuk (režie Sarah Stites). Akce byla součástí aktivit networku PACE.V4 (Performing Arts Central Europe – Visegrad Countries Focus), který propaguje scénická umění zemí Visegrádu v zahraničí. Videozáznam sympozia je pro studijní účely uložen v knihovně CUNY. 

ZCELA MIMOŘÁDNĚ
Americká veřejnost se letos zcela mimořádně mohla seznámit s krátkým záznamem z připravovaného představení „1914“ známého amerického režiséra Roberta Wilsona. Hru, která vzniká při příležitosti 100. let výročí začátku 1. světové války, připravuje Činohra Národního divadla. Na APAPu 2014 tuto ukázku osobně představil Michal Dočekal, umělecký šéf Činohry Národní divadla. Světová premiéra hry proběhne na jaře 2014  ve Stavovském divadle. 

O APAPU
APAP je konferencí a veletrhem zasvěceným scénickému umění. Patří k nejvýznamnějším událostem na světové mapě kulturního průmyslu v této oblasti. Je mimořádnou platformou k setkávání více než 3.500 profesionálů z řad organizátorů  kulturních vystoupení, umělců i uměleckých manažerů. Prostřednictvím bohatého programu více než 1.000 showcasů APAP dále umožňuje prezentovat ukázky konkrétních děl a projektů z širokého spektra žánrů scénického umění, a je tak jedinečnou příležitostí pro přímý kontakt se zástupci festivalů, profesních organizací, institucí, promotérů kulturních akcí i s odbornou veřejností. Přítomností na APAPu a akcích s ním spojených získávají jeho účastníci jedinečnou možnost stát se aktivní součástí celosvětové sítě scénického umění, získat nové tvůrčí i profesní inspirace a cenné kontakty.

www.czechcentres.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

  • Ohlédnutí se za létem
    Léto… celý rok se na něj těšíme, a než se nadějeme, tak už je zase pryč. A sním i prosluněné...
  • Do školy s Tapírem
    A je to tady, milé děti. Prázdniny za sebou definitivně zabouchly dveře a dneškem začíná opět ten nekonečný školní kolotoč....
  • Srpen s Tapírem
    Léto je v plném proudu, prázdniny se přehouply do své druhé poloviny, a Tapír otevírá své stránky v novém, už...

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa


Partneři

Čtěte také...

Lázně Kyselka nebezpečně chátrají

lazne kyselka klasnovaPředsedkyně poslaneckého klubu VV Kateřina Klasnová po roce navštívila Lázně Kyselka. „A bohužel vidím, že jediné, co se tam změnilo, jsou sem tam bednění naoko v rámci údajného zab...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Živí mrtví: stý sešit představuje nový řád

 

zm 200Nakladatelství Crew to v poslední době reaguje na šílenství ohledně Živých mrtví příjemným způsobem – vydávají tuto sérii čtyřikrát ročně. Takže si příběhy oblíbených hrdinů a všudypřítomných touláků můžeme dosyta vychutnat. V sedmnáctém díle pře...

Divadelní Flora nabídne Mikuláška, Komedii i tanec

altHned tři dramaturgické linie připravila pro své diváky letošní – již šestnáctá – Divadelní Flora. Tradiční festival s mezinárodní účastí, který v Olomouci spolupořádá občanské sdružení Divadlo Konvikt a Mor...

Filmová přehlídka Studia Béla

altStudio Béla oslavilo čtvrt roku svého provozu filmovou přehlídkou ukázek a tipů na zajímavé filmy. Šéfredaktor časopisu Cinepur Jan Kolář a filmoví kritici Aleš Stuchlý z rádia Wave a Ant...

Yallah! od BraAgas: Útok na uši i těla

BraAgas obalHudební formace BraAgas dokazuje, že patří ke špičce domácí scény world music. Na svém pátém albu nazvaném „Yallah!“ opět znamenitě pracuje s prastarými texty, melodiemi a rytmy....