Influenceři? Značce mohou pomoci, ale také ji poškodit

Influenceři? Značce mohou pomoci, ale také ji poškodit

Email Tisk

BookinAgency perexInfluenceři hýbou současným marketingem. Firmy do nich investují nemalé peníze v očekávání návratnosti. Správně nastavená spolupráce s influencerem může značce opravdu velmi pomoci, ale také naopak. Podmínkou je k tomu přistupovat s citem. Podle odborníků je stále diskutovaným tématem také přiznání spolupráce.

 


 Za influencera se zpravidla považuje člověk, který dokáže ovlivnit chování jiných lidí. „Nemusí se však jednat o reálného člověka. Pro mě je třeba influencer i mimozemšťan Alzák,“ vysvětluje Matěj Kretík, zakladatel talentové agentury Bookin agency, www.bookinagency.cz, která spolupracuje s předními českými influencery.

BookinAgency 2

Matěj Kretík


V českém i světovém prostředí jsou základnou influencerů zejména sociální sítě Instagram a Youtube (ale také Facebook a Twitter), kde si lidé zakládají své vlastní profily či kanály a zde publikují svůj vlastní obsah. Někteří jsou úspěšní méně, někteří více, což se zpravidla hodnotí dle počtu jejich sledujících. Ti, kteří dosáhnou vysokého počtu sledujících, bývají posléze oslovováni firmami, aby propagovali jejich produkty. „Zpočátku tyto spolupráce probíhaly pouze barterově, tedy influencer si za zveřejnění mohl produkt ponechat. Nicméně postupem času si influenceři uvědomili svou moc a zjistili, že prostor na jejich profilech a kanálech má daleko větší cenu, takže se influencerství stalo vcelku výdělečným byznysem,“ říká Matěj Kretík, zakladatel talentové agentury Bookin agency, www.bookinagency.cz


Ke spolupráci přistupovat s citem
Je důležité říci, že správně nastavená spolupráce s influencerem může značce opravdu velmi pomoci. Podmínkou je k tomu přistupovat s citem. Produkt by měl vždy nějak souviset se zaměřením influencera. Tedy beauty instagramerky jsou ideálními osobami pro propagaci kosmetické značky, herní youtubeři mohou zase pomoci výrobci herních konzolí. Druhým pomyslným bodem je správně produkt do obsahu zasadit tak, aby působil přirozeně. V ideálním případě by mělo jít o něco, s čím se influencer ztotožňuje a používal by to i bez spolupráce. Správná spolupráce je založena na vzájemné pomoci.

BookinAgency 1

Ezy (autor foto: Spoony)


Influencer marketing má svá rizika
Influencer marketing je mravenčí práce, kdy je potřeba zvážit také možná rizika. Zejména u velkých a známých influencerů se může stát, že bude mít při sebemenším škobrtnutí na dlouhou dobu ostudu značka i sám influencer. Zásadní a velmi častou chybou je právě nevhodné umístění produktu, které bije do očí, nepůsobí přirozeně a publikum spíše ruší. Neosvědčuje se ani přílišné vychvalování, daleko lépe působí upřímná recenze, která by sice měla působit spíše pozitivně, ale ne strojeně. Právě proto je dobré, když se sám influencer s produktem ztotožní a má jej rád.


„Velmi diskutovaným tématem je také přiznávání spoluprací. V minulosti nebylo tak časté, ale teď je v kurzu spíše upřímnost, kdy sám influencer i vysvětlí, proč se značkou spolupracuje. Pokud na to jde s citem, může získat u publika i nějaké body navíc,“ komentuje Matěj Kretík, zakladatel talentové agentury Bookin agency, www.bookinagency.cz


Spolupráce by měla dávat smysl
Častou chybou bývá také situace, kdy chce značka za každou cenu dělat influencer marketing, protože jej zrovna dělají všichni. Influencer marketing by měl mít vždy svůj smysl a opravdu není vhodné jej dělat samoúčelně. Vždy je třeba také se ujistit, že produkt není nijak závadný či kontroverzní a firma nemá kostlivce ve skříni. Na takových věcech si totiž publikum velmi rádo smlsne. Co se dnes neodpouští, je vědomé porušování životního prostředí nebo používání nadměrného množství umělých surovin v potravinách. Naopak hodně populární jsou nyní například recyklované materiály, přírodní kosmetika či oblečení vytvořené s důrazem na trvalou udržitelnost.


Nepříjemně také může dopadnout spolupráce nepodložená vhodně postavenou smlouvou. Vše by mělo být definováno jasně a srozumitelně, aby následně nedošlo k nedorozuměním. Je potřeba myslet na to, že influenceři jsou často mladí lidé a v některých situacích nemusí být úplně zodpovědní a důslední.

Pokud se však podaří vyhnout všem zmíněným chybám, spolupráce může být velmi úspěšná, výrazně zlepšit povědomí o značce a s tím také zvýšit prodeje. Influencer na své fanoušky působí jako kamarád, kterému důvěřují a nechají si od něj poradit. Rovněž se jej mohou doptávat a bavit se s ním v komentářích či zprávách, což ještě více podporuje autentičnost.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Přihlášení



Anketa

  • Tapír červenec-srpen 2019
    Od 28. června vychází další číslo našeho humoristického časopisu TAPÍR. Můžete se těšit na: – Rozhovor s Václavem Vydrou a Pavlem Rakem...
  • Tapír č. 3- 2019
    Od 30. dubna vychází další číslo našeho humoristického časopisu TAPÍR. Můžete se těšit na: – Rozhovor s Miloslavem Martenkem (kreslíř, humorista, letec…)...
  • Výstava Most
    Ve sportovní hale Most proběhla 1. dubna 2019 vernisáž výstavy tří autorů kresleného humoru, členů našeho Klubu kreslířů a humoristů,...

Rozhovor

Jiří Daron: Metaloví fanoušci jsou ti nejlepší!

Jiří Daron, Pragokoncert a Tarja TurunenPřesto, že datum v kalendáři a nevlídné počasí za okny naznačují, že festivalovému řádění je pro letošní rok konec, není to docela pravda. Už zítra propůjčí hokejoví fanoušci svůj zlíns...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Haptické modely umožní poznat památky nevidomým a slabozrakým

hapticka vystava perexNárodní památkový ústav pokračuje v dlouholetém úsilí zpřístupňovat památky osobám se speciálními potřebami. Na bezbariérovém zámku Kynžvart dnes představil kolekci haptických modelů českých památek UNESCO pro nevidomé a slabozraké návštěvníky.

...

Z archivu...


Literatura

Brontík – Kamarád z pravěku

brontik perexVydejte se společně se svými dětmi na dobrodružství malého Brontíka – dinosaura, který přečkal v ledu několik milionů let. A možná by tam zůstal dalších mnoho let, pokud by ho neobjevily a neodnesly dvě neobyčejně zvídavé děti!

Divadlo

Roztančené jeviště – Souboj divadel Praha

roztancene perexAutorský projekt Tanečních kurzů Martina Šimka & Terezy Řípové byl odstartován v roce 2016 v Městském divadle Mladá Boleslav, kde proběhl první ročník projektu Roztančené divadlo aneb když herci tančí. Po tamním ús...

Film

Michal David dokončil film

david perexČeský hitmaker Michal David, ktorý bude mať tento rok posledné dva koncerty nakrúcal film Decibely lásky. Do kín sa dostane vo februári 2016. Fanúšikovia si ho môžu ešte tento rok vychutnať na posledných predstaveniach sprevádzaných svetelnou šou ...