Klapzubova jedenáctka

klapzuba perexKdyž jsem byla malá, myslela jsem si, že kniha Klapzubova jedenáctka vypráví o jedenácti dětech a že je plná úsměvných příběhů hravých sourozenců. Jenže jsem se k ní nikdy nedostala. Když jsme na základní škole brali Eduarda Basse, proběhlo nám také látkou toto dílo, ale v povinné četbě si ji vybrali jen kluci. Bylo tam něco o fotbale a to mě nebavilo.

Dnes jsem několik desítek let ze školy venku a tuhle jedenáctku vnímám úplně jinak. Přiznávám se, že hlavně díky filmovému zpracování z roku 1938, ve kterém excelovala řada hereckých es, hlavně Antonie Nedošínská a Theodor Pištěk ve mě zanechali hluboký dojem. Konečně jsem pochopila, že Klapzubáci sice byli dětmi, ale jinými, než jsem si myslela a svojí naivní dětské a úplně mylné představě jsem se zasmála.

A tak jsem prožila filmový příběh pana Kryštofa Klapzuby - majitele autodílny, který postaví ze svých synů fotbalové družstvo, které se rychle vyšvihne na vrchol tabulky, stává se novým národním mužstvem, a rázem čeká fotbalový svět mnoho změn. A protože znám film, vzala jsem s chutí do ruky toto CD a těšila se, jak mi bude zpříjemňovat čas strávený za volantem.

Tenhle humoristický román může být klidně pohádkou pro velké kluky. Samozřejmě že i holky ho ocení, ale fotbal je přeci je záležitostí mužského pohlaví. A důkaz přišel záhy. Zaradoval se i můj jedenáctiletý syn, který byl velmi překvapen, když si na vnitřní straně obalu přečetl, že se jedná o nahrávku Československého rozhlasu z roku 1954. Příběhy o nejslavnějším fotbalovém mužstvu načetl a nazpíval svým nezaměnitelným stylem Karel Höger a to je záruka opravdové kvality. Zaposlouchejte se v autě, u sporáku, na terase nebo v posteli do povídání o píli, soudržnosti a lásce bratrů, kteří to vůbec neměli jednoduché. Ale protože je hned tak nějaká překážka neodradila, dosáhli až na metu nejvyšší. A jak se říká: "Když je láska opravdová..."

Klapzubova jedenáctka

klapzuba

Napsal: Eduard Bass
Čte a zpívá: Karel Höger
Žánr: Mluvené slovo/ humor
Režie: Jiří Horčička
Hudba: Jiří Váchal
Návrh titulní strany přebalu: Michal Jeschke PrePress Marek Naglmüller, LE6
Vyrobilo: JAZZ Music, s.r.o. 2013 ve spolupráci s Radioservisem, a.s., původní nahrávku vydal Československý rozhlas 1954
Celkový čas: 68:04

Hodnocení: 87%

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19

Recenze: Doktor Proktor a prdicí prášek

Doktor Proktor 200Podle stejnojmenné knihy vydané Nakladatelstvím JOTA v roce 2012 vznikl nosič, který nemá obdoby. Právě držíte v ruce příběh plný humoru, fantazie, slovních hříček a ztřeštěných situací.

...