Klapzubova jedenáctka

klapzuba perexKdyž jsem byla malá, myslela jsem si, že kniha Klapzubova jedenáctka vypráví o jedenácti dětech a že je plná úsměvných příběhů hravých sourozenců. Jenže jsem se k ní nikdy nedostala. Když jsme na základní škole brali Eduarda Basse, proběhlo nám také látkou toto dílo, ale v povinné četbě si ji vybrali jen kluci. Bylo tam něco o fotbale a to mě nebavilo.

Dnes jsem několik desítek let ze školy venku a tuhle jedenáctku vnímám úplně jinak. Přiznávám se, že hlavně díky filmovému zpracování z roku 1938, ve kterém excelovala řada hereckých es, hlavně Antonie Nedošínská a Theodor Pištěk ve mě zanechali hluboký dojem. Konečně jsem pochopila, že Klapzubáci sice byli dětmi, ale jinými, než jsem si myslela a svojí naivní dětské a úplně mylné představě jsem se zasmála.

A tak jsem prožila filmový příběh pana Kryštofa Klapzuby - majitele autodílny, který postaví ze svých synů fotbalové družstvo, které se rychle vyšvihne na vrchol tabulky, stává se novým národním mužstvem, a rázem čeká fotbalový svět mnoho změn. A protože znám film, vzala jsem s chutí do ruky toto CD a těšila se, jak mi bude zpříjemňovat čas strávený za volantem.

Tenhle humoristický román může být klidně pohádkou pro velké kluky. Samozřejmě že i holky ho ocení, ale fotbal je přeci je záležitostí mužského pohlaví. A důkaz přišel záhy. Zaradoval se i můj jedenáctiletý syn, který byl velmi překvapen, když si na vnitřní straně obalu přečetl, že se jedná o nahrávku Československého rozhlasu z roku 1954. Příběhy o nejslavnějším fotbalovém mužstvu načetl a nazpíval svým nezaměnitelným stylem Karel Höger a to je záruka opravdové kvality. Zaposlouchejte se v autě, u sporáku, na terase nebo v posteli do povídání o píli, soudržnosti a lásce bratrů, kteří to vůbec neměli jednoduché. Ale protože je hned tak nějaká překážka neodradila, dosáhli až na metu nejvyšší. A jak se říká: "Když je láska opravdová..."

Klapzubova jedenáctka

klapzuba

Napsal: Eduard Bass