Trýznivé vzpomínky na německou okupaci

askenazy 200Rozhlasová hra Bylo to na váš účet vznikla v roce 1964. Režisér Jiří Horčička zvolil, jak jinak, jedinečné interprety a Ludvík Aškenazy sepsal jedinečný příběh. Drama, které bylo, je a bude stále aktuální – vyrovnání se s minulostí. Každého přece něco potká, každý se musí srovnat s tím, co se mu přihodilo i co sám zavinil – třeba i neúmyslně.

S tragickou minulostí se musí vyrovnat hlavní hrdina rozhlasové hry úředník Jaroslav Pokštefl. Právě mu je čtyřicet, a je sám. Za války byla vyhlazena celá jeho rodina. Až na tetu Annu. Ta ho ten den probudila telefonem s tím, že její manžel zemřel. Právě ona informace a hlas zapuzené příbuzné znovu rozvíří vzpomínky, možná pracně potlačované. Za Jaroslavem Pokšteflem teď přichází jeho mladý hlas a odkrývá minulost.

Znovu tak potkává svou tetu Annu, která byla milenkou vysokého německého důstojníka Williho, i jeho hlas mu v uších zazní, znovu slyší svou matku, co se svou sestrou nemluvila. Ale v okamžiku, kdy byl on v ohrožení, prosila ji o pomoc. Bohužel drobné rodinné nevraživosti přinesly zlo a zármutek. Ostatně tak to bývá. Mnohdy ten, co jen něco neudělá, si nedokáže důsledky své nečinnosti představit a sám bývá nakonec zděšen tím, co neúmyslně rozpoutal. Anna však nemá až tak čisté svědomí. Jaroslav znovu slyší Haničku, spolužačku, svou největší lásku. Ta zmizela navždy – byla válka a ona byla Židovka. Je jasné, jaký byl její osud. Ostatně, jeho matka se tenkrát právě k této dívce nezachovala dvakrát pěkně.

askenazy

Jaroslavovi jakoby telefonuje Jaroušek, vyvolává jednotlivé lidi z minulosti a připomíná, jak to tenkrát všechno bylo. Odidealizovává jedny, napravuje názor na druhé, ukazuje, že nic není jen černé nebo bílé – že odsuzovaný lump se může v některém okamžiku zachovat vstřícně, naopak všemi uznávaný lidumil může – třeba jen vlastní nečinností – ublížit mnohem víc.

Událost střídá událost, hlas přichází za hlasem a odkrývá vzpomínky z jiného pohledu, než jak byly uloženy v mysli. Jiří Horčička přitom využil toho, že Vladimír Brabec – mladý hlas pana Jaroslava – velmi zdárně dokáže imitovat Karla Högera. O to víc je drama sugestivní a nabýváte přesvědčení, že se to opravdu mohlo stát – že se to stalo! Je vám líto těch, co je válka smetla, pocítíte zášť vůči těm, co se nezachovali tak, jak by asi měli. A zároveň vás napadne podivná myšlenka – co kdyby teď zazvonil telefon a ozval jste se sám sobě na vlastní účet. O čem asi by ten telefonát byl?

Ukázka:

Název: Bylo to na váš účet
Autor: Ludvík Aškenazy