Rozhlasový Maigret

Maigret 200Čtu ráda detektivky. Ostatně v nabídce nakladatelství je jich dnes spousta. V současné době vládnou detektivky ze severu s vyšetřovateli v depresích, co vedle případu řeší i vlastní problémy. Mají potíže sami se sebou a mnohdy jim vlastní neutěšený život trochu nabourává postup ve vyšetřování. Když je člověk unaven drsnými případy, nezbývá, než se vrátit ke klasice.

Oč promyšlenější a přímočařejší jsou případy A. Christie, P. D. Jamesové, A. C. Doyla či G. Simenona. Jejich detektivové nepochybují, jde o jednoznačné osobnosti, které mají  jasný cíl – nebabrat se ve svém nitru a jít nekompromisně zločinci po krku. Přesně takový je i komisař Maigret.

To vše jsem si uvědomila při poslechu rozhlasových dramatizací „maigretovek“ z Radioservisu. Právě teď si můžeme vychutnat závěrečnou sérii případů tohoto svérázného vyšetřovatele. Jeho představitelem je Rudolf Hrušínský, který ho ztělesňuje dobře do ucha (pro mne i do zjevu, stačí si jen tohoto herce představit v duchu před očima). Při poslechu čtyř případů z kompletu 4 x komisař maigret – Maigret a mrtvá dívka, Maigret a případ Nahour, Přístav v mlze a Maigret chystá léčku – jsem si okamžitě vybavila jak své zážitky z četby a představy o všech aktérech z knih, tak i televizní či filmová zpracování.

Rozhlasový Maigret je lahůdkou. Výtečné obsazení, pečlivá dramatizace a přísná ruka režiséra Jiřího Horčičky vytvořila z této série jednoznačný unikát. Dají se poslouchat opakovaně a člověku ani nevadí, že už zná viníky.

Maigret

Jiří Horčička měl evidentně Simenonovy detektivky rád. První sérii s Maigretem natočil v roce 1970. Už tehdy představují rozhlasové herectví na nejvyšší úrovni (ostatně na to jsme u této legendy rozhlasové režie zvyklí). Rudolf Hrušínský jako komisař se mu „povedl“ – už v sedmdesátých letech nahrávky představují Hrušínského rozhlasové herectví ve vrcholné formě. V roce 1991 se k roli opět pod Horčičkovým vedením k roli vrátil a s ní se navždy rozloučil s rozhlasovým studiem.

Nyní na 4 CD si můžeme umění obou hlavních aktérů nahrávky vychutnat. Stejně tak jako skvělé podání dalších aktérů – Vladimíra Brabce, Jiřího Adamíry, Ilji Racka, Jaroslav Adamové a dalších. Díky Radioservisu na nás čekají víc jak čtyři hodiny jedinečných výkonů. Díky nahrávkám se člověk po letech vrátí ke klasice, ke které by se vrátit měl, i když se mu zdálo, že už to není potřeba. Alespoň u mne to tak bylo. Takže po Hrušínského Maigretovi jsem sáhla do knihovny… A nelituji.

Název: 4x komisař Maigret
Autor: Georges Simenon
Režie: Jiří Horčička