Rozhlasový Maigret

Maigret 200Čtu ráda detektivky. Ostatně v nabídce nakladatelství je jich dnes spousta. V současné době vládnou detektivky ze severu s vyšetřovateli v depresích, co vedle případu řeší i vlastní problémy. Mají potíže sami se sebou a mnohdy jim vlastní neutěšený život trochu nabourává postup ve vyšetřování. Když je člověk unaven drsnými případy, nezbývá, než se vrátit ke klasice.

Oč promyšlenější a přímočařejší jsou případy A. Christie, P. D. Jamesové, A. C. Doyla či G. Simenona. Jejich detektivové nepochybují, jde o jednoznačné osobnosti, které mají  jasný cíl – nebabrat se ve svém nitru a jít nekompromisně zločinci po krku. Přesně takový je i komisař Maigret.

To vše jsem si uvědomila při poslechu rozhlasových dramatizací „maigretovek“ z Radioservisu. Právě teď si můžeme vychutnat závěrečnou sérii případů tohoto svérázného vyšetřovatele. Jeho představitelem je Rudolf Hrušínský, který ho ztělesňuje dobře do ucha (pro mne i do zjevu, stačí si jen tohoto herce představit v duchu před očima). Při poslechu čtyř případů z kompletu 4 x komisař maigret – Maigret a mrtvá dívka, Maigret a případ Nahour, Přístav v mlze a Maigret chystá léčku – jsem si okamžitě vybavila jak své zážitky z četby a představy o všech aktérech z knih, tak i televizní či filmová zpracování.

Rozhlasový Maigret je lahůdkou. Výtečné obsazení, pečlivá dramatizace a přísná ruka režiséra Jiřího Horčičky vytvořila z této série jednoznačný unikát. Dají se poslouchat opakovaně a člověku ani nevadí, že už zná viníky.

Maigret

Jiří Horčička měl evidentně Simenonovy detektivky rád. První sérii s Maigretem natočil v roce 1970. Už tehdy představují rozhlasové herectví na nejvyšší úrovni (ostatně na to jsme u této legendy rozhlasové režie zvyklí). Rudolf Hrušínský jako komisař se mu „povedl“ – už v sedmdesátých letech nahrávky představují Hrušínského rozhlasové herectví ve vrcholné formě. V roce 1991 se k roli opět pod Horčičkovým vedením k roli vrátil a s ní se navždy rozloučil s rozhlasovým studiem.

Nyní na 4 CD si můžeme umění obou hlavních aktérů nahrávky vychutnat. Stejně tak jako skvělé podání dalších aktérů – Vladimíra Brabce, Jiřího Adamíry, Ilji Racka, Jaroslav Adamové a dalších. Díky Radioservisu na nás čekají víc jak čtyři hodiny jedinečných výkonů. Díky nahrávkám se člověk po letech vrátí ke klasice, ke které by se vrátit měl, i když se mu zdálo, že už to není potřeba. Alespoň u mne to tak bylo. Takže po Hrušínského Maigretovi jsem sáhla do knihovny… A nelituji.

Název: 4x komisař Maigret
Autor: Georges Simenon
Režie: Jiří Horčička
Interpret: Rudolf Hrušínksý a další
Žánr: rozhlasová adaptace
Stopáž: 70:35; 51:45; 66:28 a 56:06
Vydavatelství: Radioservis
Hodnocení: 99 %

Zdroj foto: Radioservis

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19

Teprve když člověk pozná své hranice, může uvažovat o tom, jak je překročit a jít dál. Helena Štáchová: Život na nitích

nani 200Ojedinělá rozsáhlá autobiografie Heleny Štáchové – ředitelky a hlavní protagonistky Divadla Spejbla a Hurvínka – vychází také jako audiokniha. Četby svého životního příběhu se autorka coby ostřílená hlasová herečka i dabérka zhostila sama.

...