Dášeňka čili život štěněte – recenze audioknihy

Dasenka 200Tvorba českého spisovatele Karla Čapka byla neuvěřitelně rozsáhlá. Nezáleží na tom, zda to byly romány utopické či noetické, reportáže či tvorba pro děti. Všechna díla dokázala zasáhnout cílovou skupinu a stát se významnými u nás i ve světě. Přestože od jeho smrti uplynulo více než sedmdesát let, stále se na něho nezapomnělo. V edici Audioknihy pro děti nakladatelství Fragment vyšla Čapkova asi nejznámější kniha pro děti Dášeňka čili život štěněte. Štafetu ve vyprávění o Dášeňce převzal po Karlu Högerovi herec Václav Vydra.

Nahrávka se skládá ze tří částí. Ta první, Dášeňka čili život štěněte, popisuje život Dášeňky u Karla Čapka od jejího narození. Přestože pejsek občas zlobil (zde dochází k jediné změně oproti originální verzi – při vypočítávání toho, kolik vlastně takové štěně stojí, byla změněna původní měna, koruna československá, na současnou korunu českou), všichni ji díky její roztomilosti milovali. Nejen dítěti, ale i dospělému, se možná zalijí oči slzami, když bude Dášeňka předána novým majitelům a v domě po ní zůstane jen ticho.

Dasenka Vydra

Druhou částí je fejeton Jak se fotografuje štěně, ve kterém se dozvíme, jak obtížné v době bez digitálních fotoaparátů mohlo být focení jednoho neposedného psíka. Závěr patří Pohádkám pro Dášeňku, aby tiše seděla. Kromě pohádkách o jiných psech a o tom, proč se vlastně čtyřnozí tvorové chovají tak, jak se chovají, je zde i asi nejsilnější příběh O lidech. Při jejím poslechu zde můžeme vycítit autorův smutek, když se blížil Dášeňčin odchod a kde je řečeno, že právě lidé jsou ti, kteří by měli poskytnout psům bezpečný domov.

Audiokniha Dášeňka čili život štěněte je spojením kvalitní předlohy s kvalitním vypravěčem. Děti si ji jistě oblíbí a rodiče budou muset nejspíše podstoupit riziko, že jejich ratolesti budou chtít pořídit stejnou foxteriéří slečnu, jakou byla Dášeňka.

Zdroj foto: www.fragment.cz, Wikipedia

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Mimísek 3

Dědeček Oge, učení sibiřského šamana

oge200Hledáte-li posluchačský skvost, kde se vlídná barva hlasu Jaroslava Duška bude snoubit s dokonale vypracovaným textem, kde každé slovo je dokonale promyšlený poklad, pak v rukou držíte správnou audioknihu.

...