Kočičí historky slavného zvěrolékaře

Kočičí historky slavného zvěrolékaře

herriot zverolekar perexKdo by neznal veselá vyprávění Jamese Herriota, v kterých líčí peripetie, jež prožívá zvěrolékař na anglickém venkově. Všechny zakusil na vlastní kůži. Chtěl být lékařem zvířat kvůli své lásce ke kočkám a psům – jenže na škole se učil především péči o velká hospodářská zvířata. Však v té době se na mazlíčky tolik nehrálo, jako dnes. Tak se k malým šelmám dostával kradmo a postupně a léčil je na základě vlastních dedukcí a pozorování. Jeho láska k nim se prohlubovala s tím, jak kočky (i psy) víc a víc poznával. U koček si obzvláště cenil jejich nezávislosti. Své zážitky s nimi pak sepsal do příběhů – u nás vyšly pod názvem Zvěrolékař a kočičí historky.

V roce 2012 se ujal historek režisér Vladimír Rusko a připravil pro rozhlas čtení na pokračování právě z této knihy. V pěti pokračováních nám Michal Pavlata přibližuje anglický venkov druhé poloviny minulého století – je o sedlácích, o perné práci místního zvěrolékaře, o životě v malých a rozsáhlých osadách... Jeho procítěný přednes nás lehce nechá nabýt dojmu, že jsme přímými pozorovateli dění – opravdu pocítíme vítr a déšť na tvářích, když míříme s Herriotem za pacienty, zřetelně zaslechneme předení uzdravených koček, naše dlaně hýčká hebkost jejich kožíšků… Michal Pavlata čte a hraje zároveň, jeho mnohobarevný hlas vibruje v mnoha odstínech, až se zdá, že posloucháme rozhlasovou hru s mnoha aktéry, a ne jen pouhé čtení na pokračování.

Na dvou CD najdeme příběh cukrářského kocoura Alfréda, bez kterého by jeho pán musel zavřít cukrárnu, bez něho by totiž nebyl tak dobrým obchodníkem, jako dřív. Alfred dává cukrárně správný říz, jen s ním dokáže jeho pán lákat své zákazníky na laskominy. Pak zachráníme Oskara, kocourka, co rád chodívá do společnosti a účastní se nejen lidových zábav, ale i zasedání městské rady. Žádnáschůze se bez něho neobejde! Pak je na řadě Boris – nebojsa a velmi divoký kocour, který dá za vyučenou Herriotovu pomocníkovi. Kočička Emily poté zpestří dny osamělého starého džentlmena a kocourek Blesk, ten, co ho jeho maminka-kočka donesla k lidem přímo o Štědrém dnu, uzavře pětici příběhů. Příběhů prosycených lidskostí a láskou k životu lidskému i zvířecímu.

Zvěrolékař a kočičí historky

Herriot zverolekar obal

Autor: James Herriot