Zásadní a úplně na prvním místě je pro mě svoboda. Jiří Kajínek - Můj život bez mříží

Kajinek audio perexÚstředním mottem CD i stejnojmenné knihy, kterou vydal Fragment téměř současně, je odstaveček:„Ať mě klidně zabijou třeba hned před věznicí, ale já chci odejít legálně ven. Zásadní a úplně na prvním místě je pro mě svoboda.“ Jiří Kajínek

Autentické vyprávění nejznámějšího českého vězně je rozděleno do 24 kapitol, které přesně korespondují s textem v knize. Celou knihu načetl Jiří Kajínek a přiznám se, že mi chvíli trvalo, než jsem jeho přednesu přišla na chuť. Čte to moc pěkně, ale možná i ovlivněna tím, že jsem nejdřív přečetla knihu, jsem hodně vnímala, že je text čtený. Chyběly mi tam emoce. Čtený text se liší od spontánního vyprávění. Poklesy hlasu na konci vět byly někdy až nepřirozeně znatelné, ale možná jsem jen velmi kritický a náročný posluchač.

V první kapitole Jak vznikla kniha a život doživotního vězně je pojednání o tom, jak, proč a kdy vznikl nápad na realizaci tohoto díla. „Ještě není čas, aby se mé soukromí stalo stoprocentně majetkem veřejnosti,“ říká Jiří Kajínek v kapitole Na začátek. A potom mluví o dětství, o rodičích, o sestře, o dalších lidech, kteří do jeho života patří a o všech mluví s láskou, úctou, pokorou a obdivem. Takové dětství, jako prožil on, by přál každému dítěti na světě. Další nezbytnou kapitolou v jeho životě je samozřejmě škola. „Chtěl jsem studovat práva, ale zkazil jsem si to sám.“ Proč a jak je na celou kapitolu a je to obsahově velmi zajímavé. Ostatně, celé dílo je velmi zajímavé, už jen tím, že tento projekt – redaktoři zpovídají vězně přímo ve vězení – je opravdu ojedinělý.

Zhruba dvě třetiny knihy jsou vzpomínky. Jiří vzpomíná na to, jak žil před tím, než ho mříže odřízly od toho svobodného světa. Jsou tu i vzpomínky na lumpárny, na první prohřešky a přestupky. Z toho je patrné, že ani jako mladík nebyl žádný andílek. Pro všechno má ale svoje vysvětlení. Ne, že by se kajícně omlouval, to tedy ne, ale všechno má svůj důvod a každý z nich objasňuje právě tady. V poslední části, řekněme třetině, je oddíl Rozhovor přes mříže. Je tady mnoho otázek a Kajínkových odpovědí, mnohé z nich nejsou vůbec stručné. Uslyšíte například, co rád čte, jaké má rád filmy a hudbu, jestli umí tančit, kam by jel rád na dovolenou, jaké cizí jazyky ovládá, kde všude byl a v jaké zemi by chtěl žít, zda věří v Boha, jaké mívá sny, ale také jestli má výčitky svědomí, jaké ženy se mu líbí, kdy přišel o panictví, co si myslí o feminismu, jaký názor má na nevěru nebo homosexuály a transsexuály a od čeho má jizvy na hlavě a mnoho dalších otázek.

Je to zajímavý a poutavý životní příběh. Působí na mě celkem mile. Je to zpověď člověka, který byl vychován v dobrých poměrech, v lásce, spravedlnosti, má svoje vzory, které ctí a kterých si nesmírně váží. To je v pořádku. Ovšem převažoval ve mně pocit lehké chvástavosti – všechno umím, vím, jak se má co dělat nejlépe (tedy ne ve smyslu, že já vím všechno nejlíp, nýbrž vím, jak dělat věci co nejlépe). Učení mi vždycky šlo, ve sportu jsem byl skvělý, s lidmi jsem vždycky vycházel dobře, i když se mě někdo bál, ale měl jsem vždycky respekt a úctu druhých. Zachránil jsem několik životů a vždycky jsem byl výborný v rybolovu. Na co jsem sáhnul, to se mi dařilo a navíc jsem zdravě sebevědomý … Tak proč se člověk, který ctí pravdu, lásku a spravedlnost, a má potřebu nezištně pomáhat druhým (tohle cítíte z každé věty), ocitne na rozcestí a vydá se cestou, která se s těmito postoji naprosto neslučuje? Tohle prostě nechápu. Ale to je můj názor, nemusíte s ním vůbec souhlasit.

Tak jsem sama zvědavá, jak tenhle případ dopadne. Život je moc krátký na to, aby člověk jeho značnou část proseděl v cele. Aby jakoukoli jeho část proseděl v cele. Vždyť svoboda je hned po zdraví to nejdůležitější, co máme. Jestli se ukáže, že je pan Kajínek skutečně nevinný, byl tohle opravdu fatální důsledek špatného rozhodnutí, protože ten čas, ten mu nikdo ani při nejlepší vůli vrátit nedokáže.

No a to je vlastně všechno. Celkem vzato, je to dobrý poslech, nejsou tu nudné pasáže, text má spád a myšlenku. Jednoznačně je tato forma vyprávění úplně ideálním společníkem do auta. Obzvlášť pro ty, kdo nemají moc času na čtení.

Jiří Kajínek – Můj život bez mříží

Kajinek audio1

Žánr: MP3 – Autentická nahrávka přímo z vězení/ edice Fakta života
Text: © Jiří Kajínek
Zvuk, střih a mastering: © Václav Neckář ml.
Vydalo: Nakladatelství Fragment, s.r.o., Praha 4
Rok vydání: 2014, 2601. publikace, 1. vydání
Délka nahrávky: 7 hodin 12 minut
Nahrávka vznikla podle stejnojmenné knihy

Hodnocení: 70%

Písně jsou venku, mám místo na nové!

jonasova 200Adélka Jonášová je skvělá holka a složila písničku pro mého hyperaktivního psa Jonáše. Má novou desku a pěje ve třech s mámou Pavlínou Jíšovou a partnerem Reném Součkem, autorem frýdecko-místecké hymny Fajne-Mjesto.

...

Proslulé Mikulášovy patálie v podání Františka Filipovského získaly nový rozměr
mikulasMikulášovy patálie patří ke kultovním knihám. Baví už několik generací dětí a jejich rodičů. Kdy by neznal třídu uličníků v čele s malým Mikulášem? On a jeho spolužáci Vendelín, Viktorín, Fridolín, Albín, Augustýn, Jáchym, Kryšpín a další prožívají řad...

Střepy z krás v terezínském předpeklí
ImageNa zemi jsou místa, která připomínají ráj. Ale jsou zde také místa ne nepodobná peklu.  A v jednom takovém pekle, nebo spíše předpeklí, se sešli Markétka Fischerová a Ludvíček Adler. Ona dvanáctiletá židovka, která přišla do terezínskéh...

Letní Prahu roztančí v neděli argentinské tango – začíná festival Divadelní Odysea!

Odysea 200Uhrančivý rytmus argentinského tanga i strhující dynamiku a originální taneční choreografie nabídne hned v úvodu první ročník Divadelní Odysey. Nový festival odstartuje svůj desetidenní maraton tance a pohybového divadla již tuto neděli 20. červe...

Poupata vystoupala na filmový trůn

V sobotu se filmoví tvůrci i fanoušci dočkali už devatenáctého udílení prestižních ocenění Český lev. Po roce se tedy opět sešli filmaři, herci, diváci v sále pražské Lucerny, kde slavnostní vyhlašování již tradičně probíhá.

...