Audiokniha Svědkyně ohně – vraždy s nečekaným rozuzlením

Audiokniha Svědkyně ohně – vraždy s nečekaným rozuzlením

svedkyne ohne keplerPatnáct hodin s komisařem Linnou – to už je pěkná porce napětí a vzrušujících okamžiků. Jako audiokniha vyšel na sklonku minulého roku detektivní román Svědkyně ohně od Larse Keplera. Pod tímto pseudonymem své úspěšné knihy publikují švédští spisovatelé – manželé Alexandra Coelho Ahndorilová a Alexander Ahndoril. Pátrání po násilníkovi, který se dopustil dvou brutálních vražd v Brigittině dvoře, kde jsou převychovávány dívky s velmi barvitou minulostí, dává možnost nahlédnout do švédské sociální sítě, trestního řádu, odpovědnosti politiků i orgánů výkonných v trestních záležitostech. Ostatně, na to jsme v švédských detektivkách zvyklí už řadu let.

Od počátku příběhu se zdá, že viník je jasný. Z místa činu totiž zmizela jedna z chovankyň – Vicky Bennetová. Pověřený vyšetřující komisař Olle Gunnarsson bere za hotovou věc, že tím se vlastně přiznala. Asi proto ohledání místa činu nebral až tak vážně. Nahrává mu i další okolnost, kdy dívka během útěku unese čtyřletého chlapce Danteho. Dohlížející kriminální komisař Joona Linna však této verzi nevěří. Něco se mu zdá jinak, divně. Gunarssonova verze mu připadá prvoplánová. Přesto se nechá unášet proudem a následuje s ostatními stopy domnělé vražedkyně.

Dívku se mu nakonec podaří zajistit a s ní zachránit malého chlapce, kterého již ostatní považovali za mrtvého. Ukáže se, že Vicky klučíka unesla nedopatřením, že to opravdu neměla v úmyslu – potřebovala při svém útěku za vlastní matkou automobil a nevšimla si, že v sedačce vzadu sedí malý kluk. Když to zjistila, bylo už pozdě. Chtěla Danteho vrátit jeho matce, jenže se obrátila na špatného pomocníka, svého někdejšího opatrovníka. Ten, místo pomoci, se rozhodl hošíka prodat. Ostatně, to samé kdysi udělal s Vicky. Naštěstí Joonna zasáhl včas.

Pak už jen zbývalo dopátrat se pravdy – o únosu i o krvavém masakru v Brigittině dvoře. Vicky nedokázala popsat některé okamžiky dne nesmyslně brutálních vražd, přesto se komisař nevzdává a jde jako vlčák dál po naznačené (nepatrně, ale přece) stopě. Nakonec se prokáže, že vše bylo jinak, než se zpočátku zdálo.

svedkyne ohne kepler

Příběh je členitý, plný zvratů a hlavně plný jmen. Je pravdou, že jen těžko se lze při poslechu orientovat, kdo je kdo. Ona ta švédská jména nám znějí nějak stejně – tedy alespoň mně. Ale po počátečních potížích a po upřesnění si hlavních aktérů, kteří jsou uvedeni (naštěstí) na přebalu CD, už tolik netápeme a můžeme si vychutnávat jednotlivé události.

Osudů a motivů nám autoři na jeden román předložili přehršle. Dávkují nám je pěkně postupně, promyšleně, žádný nenechávají vyčpět do prázdna a rozvíjejí je neustále v nových rovinách pohledu. A tak se před námi odvíjejí osudy několika lidí, které nakonec spojilo veliké neštěstí. Mnozí z aktérů potlačili vědomě určité odžité chvíle v minulosti, aby mohli jít dál, aby mohli žít celkem spokojený život. Jenže minulost je našla, minulost se před nimi opět otevřela a znovu vycenila kruté zuby.

Teprve při poslechu skvělé dramatické úpravy členitého románu jsem si uvědomila, jak romány autorů ze severu Evropy jsou plné smutku. Přijdou mi nějak chladné, jejich detektivové bývají smutní, tak trošku bez jiskry. Co jim chybí na žhavosti, to jim přebývá na druhé straně ve vytrvalosti. Stejný je i Joona Linna, zasmušilý komisař se smutnou minulostí. A především k němu hlas Pavla Rímského jedinečně sedne.

svedkyne ohne pavel rimsky

Patnáct hodin napětí, patnáct hodin nečekaných zvratů, patnáct hodin ojedinělých osudů. V podání Pavla Rímského vám ta doba uběhne velmi rychle. Hladově budete čekat, co nového vám prozradí, sami budete odhadovat další postup policie, předpokládat možné viníky toho velmi složitého a rozvětveného příběhu. Příběhu, který začal kdysi dávno a který ukazuje, jak dávné prohřešky, nejsou-li včas dořešeny, mohou ovlivnit současnost každého z nás.


Ukázka: http://www.radioservis-as.cz/katalog/mp3/kepler.mp3

Název: Svědkyně ohně
Autor: Lars Kepler
Žánr: audiokniha
Interpret: Pavel Rímský
Stopáž: 15 hodin 6 minut
Vydavatelství: M. Pilař & Dragontattoo.cz, ADK Prague 2012
Hodnocení: 80 %

Zdroj foto: www.radioservis-as.cz (foto P- Rimského – Martin Pilar)



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Jiří Mužík: V Austrálii mi šlo dvakrát o život

muzik200Jeden z nejúspěšnějších českých atletů tohoto tisíciletí si v dětství nemusel lámat hlavu s tím, co z něj jednou bude. Jiří Mužík (39) měl vzor ve svém otci, který byl skokanem do dálky s osobním rekordem 775 cm. Když viděl jeho medaile a diplomy, by...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Francis Scott Fitzgerald: Velký Gatsby

200mluV květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální kampani a tváři Leonarda DiCapria téměř na každém reklamním poutači. Soudě pod...


Literatura

Nepolepšitelné děti za sídla Ashton

as 200Chytře napsaná kniha pro děti, je plná legrace a bohatě prošpikovaná moudrými průpovídkami Agáty Swanburnové, zakladatelky penzionátu pro výchovu nadaných chudých dívek, s nichž se stávaly mladé, moudré, svědomité vychovatelky dětí z bohatých rodin, stejně j...

Divadlo

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

...

Film

Vánoce, Vánoce přicházejí - a co si o nich přečteme

vano 200Také letos spatříme na obrazovce všechny možné pohádky (včetně několika premiérových), aniž diváci již rozlišují, zda vznikly v televizi nebo se původně promítaly v kinech. Jenže: každý rok se opakují stále tytéž tituly. Mají společný jediný rys - té...