Boží mlýny někdy melou nestoudně pomalu... Nový román Petra Stančíka vyšel jako audiokniha

Tisk

pravomil 200Nový román nositele ceny Magnesia Litera Petra Stančíka, inspirovaný skutečným příběhem válečného hrdiny Pravomila Raichla, vyšel jako audiokniha z dílny vydavatelství OneHotBook. Autor prostřednictvím fiktivního deníku hlavní postavy posluchače provede dějinami 20. století a umně splétá reálné a smyšlené události do pohnutého příběhu o rozhodnutí vzít spravedlnost do vlastních rukou. Titul PRAVOMIL aneb Ohlušující promlčení pod režijním vedením Michala Bureše načetli herci Pavel Batěk, Jitka Ježková a Jan Vlasák.

Pravomil (nakl. Druhé město), takřka čtyřsetstránkový román s podtitulem Ohlušující promlčení, vychází z osudů Pravomila Raichla, protinacistického a protikomunistického odbojáře, který hodlal v roce 2002 spáchat atentát na komunistického prokurátora Karla Vaše, avšak těsně předtím podlehl infarktu. Právě tato událost stojí na počátku románu. Dcera bývalého prokurátora (jenž je zde přejmenován na Karola Veše) poté najde deník titulního hrdiny a nastává zběsilá jízda, mající počátek v roce 1921 a pokračující napříč dekádami až do protagonistovy smrti.

Těžko si představit lepšího průvodce našimi dějinami 20. století, než je titulní hrdina nové prózy Petra Stančíka. Dítě první republiky, které dospělo v pekle druhé světové války a kvůli neshodám s komunistickým režimem muselo opustit milovanou Vlast, aby se do ní po téměř půl století vrátilo ve jménu spravedlivé pomsty. Historický román v podání autora Mlýnu na mumie či Andělího vejce ovšem nenabízí jen poutavý příběh v dobových kulisách, ale také notnou porci absurdního humoru, který celé vyprávění okořeňuje a odlehčuje. Ani řada úsměvných momentů a směšných motivů však nezakryje tragický úděl lidí poznamenaných válkou a totalitou, kterým slovy protagonisty „už záleží jenom na žvanci, a půjdou za tím, kdo jim slíbí větší porci“.

Zvukovou verzi románu režíroval osvědčený režisér Michal Bureš. K poslechu láká těmito slovy: „Pravomil je především svědectví o době, která nepřála pravdě a krutě ji trestala. Je to variace na skutečný příběh nechvalně proslulého prokurátora, který je v knize pojmenován coby Veš. Ve třech časových rovinách sledujeme drama mladého muže, který si píše svůj deník. Je to dítě první Československé republiky, ztotožňuje se s jejími ideály a na malém českém městě prožívá zlomové okamžiky z historie své země. Mnichov, Protektorát, bolševický puč v únoru 1948… V jeho životě znamenají útěk z republiky, internaci v sovětském gulagu, boje na Dukle, komunistický žalář, opětovnou emigraci, tentokrát do USA. Pavel Batěk se ztvárnění této partitury zhostil s plnou hloubkou a bravurou. Jan Vlasák, který v jeho partu pokračuje coby americký emigrant, je nesmlouvavý, toužící uvidět spravedlnost. Jitka Ježková je svorníkem těch dvou – to ona je čtenářkou celého deníku, který Petr Stančík tak skvěle napsal. Hudba Karla Heřmana podtrhuje melancholicky tíživou atmosféru celého díla.“

pravomil 1

Petr Stančík (* 1968)
Prozaik, básník a především patafyzik a hračička publikoval zpočátku pod pseudonymem Odillo Stradický ze Strdic. Studoval DAMU a působil jako režisér, textař a konzultant. Prahu, která je trvalým milostným objektem jeho psaní i rouhání, osobitě zachytil už v satiře Pérák (2008), kde si dobírá protektorátní legendu o českém supermanovi. Naše hlavní město v dobách prusko-rakouské války učinil kulisou detektivní fantasmagorie Mlýn na mumie (2014), za kterou o rok později obdržel cenu Magnesia Litera. Nezkrotný náhled na dějiny prokázal i ve fraškách Andělí vejce (2016) a Nulorožec (2018). Po úspěchu knihy Mrkev ho vcucla pod zem (2013), v níž školákům předložil vegetariánský horor, pokračuje v tvorbě pro nejmenší na humoristickou notu, jak dokládají dosud šestisvazková série o jezevčím vynálezci Chrujdovi (od 2014) nebo provrtaná knížka O díře z trychtýře (2016). Nadšeně přijatá groteska o trojlístku mladistvých ochránců veřejného pořádku, „kteří zacházejí do hloubky kapesní ponorkou“, získala Zlatou stuhu 2018 a má už dvě pokračování: H2O a poklad šíleného oka (2018) a H2O a pastýřové snů (2019).

Pavel Batěk (* 1975)
Ještě během studia na pražské DAMU se stal členem souboru Divadla na Vinohradech, kde ztvárnil řadu významných rolí (např. Malcolm v Macbethovi, Malcolm McGregor v muzikálu Donaha!, irský teenager Ray v McDonaghově dramatu Kráska z Leenane nebo Véna v Topolově hře Kočka na kolejích). V roce 2009 nastudoval s režisérem Danielem Špinarem Büchnerova Vojcka, za něhož byl nominován na Cenu Thálie. Od roku 2015 je členem Činohry Národního divadla. Objevil se ve filmech Swingtime (2006), Stín smrtihlava (2012) nebo Zejtra napořád (2014) a známý je také z televizních seriálů (např. Obchoďák, Ordinace v růžové zahradě II, České století, Mordparta, První republika, Ohnivý kuře či Bohéma). Je frontmanem skupiny End of Colours (The Doors revival), kterou v roce 1995 založil se svým bratrem.

Pavel Batek Pravomil OneHotBook

Jitka Ježková (* 1978)
Absolventka herectví na Pražské konzervatoři a teorie kultury na FF UK se na obrazovkách, na filmovém plátně i v dabingových studiích objevovala už za studií. Diváci ji poprvé zaznamenali v seriálovém přepisu Škvoreckého Prima sezóny (1994) či v adaptaci Vieweghových Báječných let pod psa (1997). Pravidelně účinkuje v TV seriálech (Nováci, Proč bychom se netopili, Obchoďák, Doktoři z Počátků, Rapl aj.) i ve filmech (Početí mého mladšího bratra, Roming, Tady hlídám já, Intimity, Ostravak Ostravski, Past). Hostovala v Činoherním klubu a na dalších metropolitních scénách. Svůj medový hlas propůjčila např. Kate Winsletové v Titanicu, Liv Tylerové v Pánu prstenů nebo Heleně Bonham-Carterové ve snímku Teorie létání – za tento výkon obdržela dabingovou Cenu Františka Filipovského 2004.

Jan Vlasák (* 1943)
Rodák z Čáslavi vystudoval brněnskou JAMU a první angažmá získal ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době působí v Městských divadlech pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové, PF 77, Hodina tance a lásky, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowsky, První republika, Svět pod hlavou) i filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory). Jeho věrným psím kamarádem je čtyřletý bílý švýcarský ovčák, se kterým rád chodí na procházky: „Sám bych se k nim nedonutil, ale pes na vás upře žadonící oči – a je to bez debat.“

Pravomil CD

Petr Stančík: PRAVOMIL aneb Ohlušující promlčení
Účinkují Pavel Batěk, Jitka Ježková, Jan Vlasák
Délka nahrávky: 12 hodin 8 minut

https://onehotbook.cz/collections/novinky/products/pravomil-aneb-ohlusujici-promlceni


 

Zobrazit další články autora >>>