Poslouchat Terror žádný teror není

Poslouchat Terror žádný teror není

Terror 200Vydavatelství OneHotBook pokračuje ve vydávání audioknih, které mají seriálovou adaptaci a přišlo s Terrorem – historickým románem s hororovými prvky. Ten je však unikátní svou délkou a audiokniha svou monumentálností – má přes 30 hodin a četlo ji 11 interpretů.

Dan Simmons je americký autor, který se narodil v Peorii ve státě Illinois. Vystudoval angličtinu na univerzitě v St. Louis, poté osmnáct let vyučoval na základních školách a poslední čtyři roky své pedagogické praxe se věnoval zvláště nadaným dětem. Od roku 1987 se naplno věnuje psaní. Jeho první publikovanou prací byla povídka The River Styx Runs Upstream (Řeka Styx teče proti proudu, 1982) v magazínu Twilight Zone (1982). Jeho románovým debutem byl horor Píseň Kálí. Nejznámější z jeho tvorby je román Hyperion a jeho pokračování Pád Hyperionu, Endymion a Vzestup Endymionu. Kromě science fiction (Ílion, Olymp, Flashback) a hororů (Hladové hry, Drood, Černé léto, Ohně z ráje, Děti noci ad.), ale píše také detektivky (Krutá hra, Kruté mrazy, Krutý osud, Páté srdce) a romány mimo žánrová vymezení (Blackhills, Fáze gravitace).

Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook k audioknize říká: „Je to náš dosud největší audioknižní projekt, scénář má osm set třicet čtyři stran a nahrávali jsme celé čtyři měsíce. Dali jsme dohromady seznam více než šedesáti herců vhodných pro dané party a z těch jsme vybírali jedenáct nejpříhodnějších tak, aby podle nás co nejvěrněji zhmotnili představu o naturelu postav. Výsledkem je téměř šestatřicet hodin strhujícího poslechu.“

Vydání Terroru jsem sledovala, ale z poslechu měla zpočátku trochu obavy a přiznávám, že jsem váhala, zda se do něj pustit. Přeci jen tento druh literatury přímo nevyhledávám a necelých 36 hodin se mi zdálo opravdu hodně a bála jsem se, že se v ději ztratím. Mé obavy však zůstaly nenaplněny a mně nezbývá než před OneHotBook smeknout, protože Terror je jedinečný a mám v plánu si jej někdy poslechnout ještě jednou. Navíc získal ocenění v soutěži Audiokniha roku 2018, a to za Nejlepší audioknihu – vícehlasá četba a stal se Absolutním vítězem, což je o důvod víc si jej poslechnout!

Erebus a Terror, jsou dvě lodě britského královského námořnictva, které se roku 1845 vydaly hledat tzv. severozápadní cestu – tedy způsob, jak obeplout Ameriku od severu a dostat se mezi Kanadskými arktickými ostrovy z Atlantiku do Pacifiku. Tato expedice skončila tragicky, ale není jasné, co se přesně stalo. Svou verzi událostí tak líčí kapitán Francis Crozier, velící na lodi Terror, a další účastníci výpravy. Jde o námořníky, kteří uvázli v arktické ledové pasti, dochází jim potraviny, sužují je kurděje i jiné choroby a navíc je pronásleduje tajemný netvor z inuitských mýtů. Jedná se o dramatický a napínavý příběh, který je vystaven na dostupných historických faktech.

Jako je již u OneHotBook zvykem, i tentokrát skvěle zvolili interprety. Jak výše uvádí Martin Pilař, oněch 11 interpretů vybírali z 60 možných narátorů. Na hlas Martina Stránského jsem vysazená a zde byl jako kapitán Crozier geniální. Čišela z něj rozvážnost a lidskost a jeho party pro mě byly potěchou pro ucho. Poněkud jinou roli, než na jaké je zvyklý, zde měl David Novotný jako doktor Goodsir a moc se mi líbil také Ivan Lupták nebo Petr Jeništa. Žádný hlas nesplýval, všechny výkony byly skvělé, na čemž má velký podíl jistě i režisér celé nahrávky Hynek Pekárek.

Terror posadka

Velkou devízou Terroru nejsou ani tak jednotlivé postavy a jejich osudy, jako nastolená atmosféra. Ta je temná, ledová a plná nebezpečí, ale zároveň také ukazuje, jak jsou důležité vztahy mezi posádkou. Toto vše interpreti bravurně přenášeli na posluchače a umocňoval to ještě hudební doprovod v rytmu inuitského šamanského bubnu doprovázený místy také hrdelním zpěvem Eskymáků.

Terror je jedinečným počinem a rozhodně si zaslouží velmi vysoké ocenění. Je za ním spousta práce, která jde vidět a vyplatila se. Díky za ni!

Terror audio

Terror