Trýznivé vzpomínky na německou okupaci

Trýznivé vzpomínky na německou okupaci

askenazy 200Rozhlasová hra Bylo to na váš účet vznikla v roce 1964. Režisér Jiří Horčička zvolil, jak jinak, jedinečné interprety a Ludvík Aškenazy sepsal jedinečný příběh. Drama, které bylo, je a bude stále aktuální – vyrovnání se s minulostí. Každého přece něco potká, každý se musí srovnat s tím, co se mu přihodilo i co sám zavinil – třeba i neúmyslně.

S tragickou minulostí se musí vyrovnat hlavní hrdina rozhlasové hry úředník Jaroslav Pokštefl. Právě mu je čtyřicet, a je sám. Za války byla vyhlazena celá jeho rodina. Až na tetu Annu. Ta ho ten den probudila telefonem s tím, že její manžel zemřel. Právě ona informace a hlas zapuzené příbuzné znovu rozvíří vzpomínky, možná pracně potlačované. Za Jaroslavem Pokšteflem teď přichází jeho mladý hlas a odkrývá minulost.

Znovu tak potkává svou tetu Annu, která byla milenkou vysokého německého důstojníka Williho, i jeho hlas mu v uších zazní, znovu slyší svou matku, co se svou sestrou nemluvila. Ale v okamžiku, kdy byl on v ohrožení, prosila ji o pomoc. Bohužel drobné rodinné nevraživosti přinesly zlo a zármutek. Ostatně tak to bývá. Mnohdy ten, co jen něco neudělá, si nedokáže důsledky své nečinnosti představit a sám bývá nakonec zděšen tím, co neúmyslně rozpoutal. Anna však nemá až tak čisté svědomí. Jaroslav znovu slyší Haničku, spolužačku, svou největší lásku. Ta zmizela navždy – byla válka a ona byla Židovka. Je jasné, jaký byl její osud. Ostatně, jeho matka se tenkrát právě k této dívce nezachovala dvakrát pěkně.

askenazy

Jaroslavovi jakoby telefonuje Jaroušek, vyvolává jednotlivé lidi z minulosti a připomíná, jak to tenkrát všechno bylo. Odidealizovává jedny, napravuje názor na druhé, ukazuje, že nic není jen černé nebo bílé – že odsuzovaný lump se může v některém okamžiku zachovat vstřícně, naopak všemi uznávaný lidumil může – třeba jen vlastní nečinností – ublížit mnohem víc.

Událost střídá událost, hlas přichází za hlasem a odkrývá vzpomínky z jiného pohledu, než jak byly uloženy v mysli. Jiří Horčička přitom využil toho, že Vladimír Brabec – mladý hlas pana Jaroslava – velmi zdárně dokáže imitovat Karla Högera. O to víc je drama sugestivní a nabýváte přesvědčení, že se to opravdu mohlo stát – že se to stalo! Je vám líto těch, co je válka smetla, pocítíte zášť vůči těm, co se nezachovali tak, jak by asi měli. A zároveň vás napadne podivná myšlenka – co kdyby teď zazvonil telefon a ozval jste se sám sobě na vlastní účet. O čem asi by ten telefonát byl?

Ukázka:

Název: Bylo to na váš účet
Autor: Ludvík Aškenazy
Interpret: Karel Höger, Vladimír Brabec, Marie Vášová, Jaroslava Adamová, Rudolf Hrušínský st., Jana Drbohlavová a další
Žánr: rozhlasová hra
Stopáž: 59:57
Vydavatelství: JAZZ Music ve spolupráci s Radioservisem
Hodnocení: 99 %

Zdroj foto: Radioservis

Jana Boušková: „Nad osobní kontakt s publikem nic není.“

Bouskova 200Rozhovor s harfistkou světového formátu Janou Bouškovou, která je neúnavnou patronkou festivalu Klášterní hudební slavnosti. Letošní 15 ročník má od 27. června do 13. září na programu symbolických 15 koncertů.

...

Praštěný nápad Kuny Elišky

Klepl, Liška, Polášek jsou Tři muži v plavkách

Humoristický román Tři muži ve člunu namluvili na 2CD Bob Klepl, Pavel Liška a Josef Polášek

Majonéza k snídani všechny smutky zahání

Majonéza k snídani

Nakladatelství Albatros vydalo nový román Markéty Lukáškové. Se svou prvotinou Losos v kaluži autorka objela republiku v rámci divadelního projektu Listování a napsala podle ní s...

„Ale, proboha, já nejsem můj milovaný Sartre, Wilde, Williams, Albee, Shakespeare…“ rdí se Petr Nýdrle

Jméno Petr Nýdrle je zlínským kulturním nadšencům jistě dobře známo, ale tento herec, učitel, scenárista a umělecký šéf zanikajícího divadla Malá scéna má co říct i ostatním. V rozhovoru se dozvíte věci o Malé scéně, ale budete svědky i osobního zamyšlení nad vážnějšími tématy.

Vstup do Zóny jen na vlastní nebezpečí

Zona 200Když příznivec ruského režiséra Andreje Tarkovského uslyší nebo uzří slovo Zóna, okamžitě zastříhá ušima, zbystří pozornost a hledí zjistit, zda se tenhle výraz neváže k filmu Stalker (1979). V případě knihy Zóna, vydané nakladatelstvím Paseka, se sk...