Jak číst romány jako profesor

Jak číst romány jako profesor

Email Tisk

Jak cist romany 200Mírně nadsazený název knihy a jasně oranžový obal mě okamžitě zaujal. Dělá si z nás autor legraci? Myslí to vážně? Brnká na struny našeho ega, abychom nahlédli a byli vtaženi do jeho úvah? Jsme vyzýváni k polemice? Nebo o co vlastně jde? Zalistovala jsem a začetla jsem se. Se stoupajícím zájmem. Autor na jedné straně říká: „Čtení románů se tak trochu podobá pojídání popcornu: když se do toho jednou pustíte, nemůžete se odtrhnout.“ Tak tomuhle tvrzení rozumím.

Knihu Jak číst romány jako profesor lze považovat za jakýsi svérázně pojatý úvod do literární teorie. Navazuje na předchozí publikaci How to Read Literature Like a Professor (Jak číst literaturu jako profesor). Autor, literární teoretik, zde vysvětluje, v čem spočívá přitažlivost románů a jaký význam mohou mít pro dnešní čtenáře. Celá knížka je koncipována jako jakási neformální akademická přednáška, týkající se jednotlivých aspektů románu jako takového. Autor zde uvádí vybrané ukázky z vybraných románů, aby na nich rozvíjel své úvahy a poukazoval na ne vždy zřetelné souvislosti. Tím může být tato knížka zajímavá i pro laiky, nezabývající se ve svém životě primárně literární vědou.


Kniha má zřetelnou a promyšlenou koncepci. Autor nás vždy navnadí názvem kapitoly, abychom se začetli či zaposlouchali do jeho výkladů. Je zřejmé, že o nich přemýšlel a hodlal zaujmout. Namátkou: „Možnosti románu aneb nejsou snad všechna zvířata prasata?“, „Úvodní řádky a okamžité svádění čtenáře aneb proč mají romány první stránky“, „Nikdy nedůvěřujte vypravěči, který mluví o sobě“, „Když se dobrým knihám přihodí velmi zlé postavy“, „Hnětem si kozy“, „Osudové věty“, „Jaká je zásadní myšlenka – a je tu vůbec nějaká?“ atd., atp. Foster se probírá historií románů od tzv. životů (v českém kontextu např. Život Konstantinův, Život svatého Václava), gotických příběhů, přes Miguela de Cervantese a jeho Dona Quijota, autory 18. a 19. století až po žhavou současnost. Autor je vtipný, baví nás, klade nám naléhavé otázky, vykřikuje, je sebestředný, ironický, zaujatý tématem (mnohdy i sám sebou, což není vždy k vydržení), takže si lze zcela jasně představit, jak by to vypadalo reálně na jeho přednášce.

Jak cist romany


Kniha rozhodně stojí za pozornost. Je inspirativní a může potěšit milovníky literatury, zejména čtenáře románů. Máme příležitost nahlédnout do zákulisí a ledacos pochopit, lépe si vychutnat autorský styl a zvolené prostředky, kterými nás vtahují do děje. Umožňuje nám současně seznámit se s autory a s knihami, o kterých toho zatím moc nevíme, ale rádi bychom se toho dozvěděli víc. Názor na jednotlivé romány můžeme mít, samozřejmě, odlišný. A právě tato svoboda utvoření si vlastního názoru je na literatuře to nejlepší.

Název: Jak číst romány jako profesor (How to Read Novels Like a Professor)
Autor: Thomas C. Foster
Přeložila: Petra Jelínková
Žánr: literární věda
Nakladatelství: Host Brno
Rok vydání: 2014
Počet stran: 376
Hodnocení: 80 %


Zdroj foto: Host, s.r.o.


 

Rozhovor

„Vždycky si říkám, že se budu válet…“ tvrdí výtvarník a muzikant Jaromír F. Palme

jaromir f palmeJaromír F. Palme má letos velmi napilno. Po Začarované třídě (duben 2012) ilustroval další dvě knihy Dina a tajemství starých tenisek (srpen 2012) a Žižkovské strašidelno<...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Autor s cenou za nejlepší detektivku roku přichází s novinkou Polednice

polednice200Talentovaný mladý spisovatel Jiří Březina se vrací se svojí třetí detektivkou pojmenovanou Polednice. Samotný název napovídá, že se bude jednat o děsivou krimi.

...

Literatura

Rok kostí, špinavých hrobů, úmorné práce – to vše a ještě víc je v románu Čistý

200litPíše se rok 1785. Mladý inženýr Jean-Baptiste Baratte s velkými ambicemi přijede, s doporučením hraběte de S. z Bellême, do Paříže ucházet se o práci u dvora. Je pozván do Vesailleského paláce, přijme jej sám ministr a práci opravdu dostane. Jenže ne tak...

Divadlo

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

...

Film

V Českém Brodě se učili filmem a oslaví to festivalem

ucime se filmem 200Učíme se filmem je název projektu spolupráce, na kterém pracují místní akční skupiny z okolí Českého Brodu. Partnerem tohoto vzdělávacího projektu je občanské sdružení Harvest Films, jehož úkolem je odborné pora...