FORMULA 1 – Úplný obrazový průvodce ze světa Rivalů

formula perexPlnobarevná publikace velkého formátu FORMULA 1 je opravdu velkým obrazovým průvodcem světa formulí. Zaujme nejen kluky všech věkových kategorií, ale potěší jistě i holky. Já vím, o čem mluvím. Není to tak dávno, co mě synek vytáhl na film Rivalové, kde měřili svoje síly Niki Lauda a James Hunt. Obdivně a s respektem jsem koukala dvě hodiny na plátno a říkala si něco o nadšení, píli a riskování.

Láska má různé podoby. Když jsem pak vzala do ruky tuhle velkou knihu, nemohla jsem ji odložit. Hodně času mi zabralo prohlížení fotografií, kterých je tu víc než dost a jsou na nich mistrovsky zachyceny nejrůznější momenty. Ať už jsou to historické černobílé snímky, třeba na stranách 114 a 115, kde Juan Manuel Fangio s Ferrari vede před Mossem s Maserati při Velké ceně Itálie 1956. Jsou tu i vzpomínkové snímky, třeba na smrtelnou havárii Formule 2 dne 7. dubna 1968 na Hockenheimu, kdy Clarkův Lotus náhle vybočil z dráhy a roztříštil se o stromy. Tahle černobílá fotka je vypovídající. Je plná smutku, stejně jako její komentář a mnoho dalších komentářů u jiných havárií s fatálními následky. Tahle kniha nešetří zdrcující realitou. I ty smutné konce k formulím patří.

Na druhou stranu jsou tu i oslavné fotky, třeba jako tak, která na dvoustraně ukazuje Jensona Buttona oslavujícího vítězství ve Velké ceně Turecka v roce 2009. Je plná bublin, které letí přímo z otevřené láhve šampaňského. Vtáhne vás do toho okamžiku. Je na ní vidět pilotova radost do nejmenších detailů. Ale i samotný fotograf se vystavuje riziku, že se přimotá k nějaké nepříjemné situaci, ke kolizi a nebudu ani domýšlet, že může být zraněn. Zkrátka o obrázky tady není nouze a jsou opravdu perfektní. Třeba ten úplně vzadu, poslední těsně před rejstříkem, který musel její autor fotit buď hodně dlouhým časem a nebo plně otevřenou závěrkou. Vypadá to jako řada proužků a pod nimi formule, která je rozmazaná, že si ani neumím představit rychlost, jakou musela jet. Ani bych nestihla říct „teď“ a byla by pryč. Jo a je tady popisek, že to Sebastian Vettel projíždí před tribunou během Velké ceny Velké Británie 2009.

Ale dost o fotkách. Vezmu to od začátku, od obsahu. Hned za Předmluvou Lewise Hamiltona a Jensona Buttona je mnoho dalších kapitol – namátkou: Velký závod, kde je stručně vysvětleno, co je cílem Formule 1. Úsvit závodění je trocha historie slovem, obrazem a fakty. Nová éra mluví o „gentlemanovi z Turína“ - Nino Farinovi, o prvních sponzorech a nebo zlepšování bezpečnosti. Současnost zmiňuje zájem celého světa o závodění, rozpočty nebo nová pravidla. Průkopníci – to je kapitola o lidech, kteří v tomto sportu dosáhli obrovského úspěchu. Patří sem třeba Max Mosley nebo Enzo Ferrari a samozřejmě tu nejsou sami. Pak je tu kapitola nazvaná Svět F1, kde je mapa světa a krásně na ní vidíte, kde jsou jaké závodní okruhy, včetně jejich nákresů a jsou to pěkně klikaté obrazce. No a pak jsou tu Jezdci – třeba rekordman – nejmladší mistr světa v historii Formule 1, kterým se stal Emerson Fittipaldi ve věku 24 let. Týmy je kapitola představující týmy s počtem získaných titulů. A tohle je opravdu něco: Okruhy – nákresy okruhů v Melbourne, Kuala Lumpur, Šanghaji, Sakhiru, Barceloně a Valencii, Sao Paolu a Abu Dhabi. U všech jsou informace o počtu kol, délce okruhu, délce závodu a rekordním čase na kolo. A zase ty nádherné fotky!

Potom se představují jednotlivé týmy, za všechny uvedu například Brawn GP, Renault nebo Red Bull, všude jsou tabulky s informacemi o jezdcích, sídle, prvním závodu, počtu startů, kolik jezdců se stalo mistrem světa, počet vítězství a nebo jména slavných jezdců za celou kariéru týmu. Kapitola Staří mistři zabrousí zase do historie, lépe řečeno do roku 1967, kdy i přes ohnutý závěs dojel Clarkův Lotus 49 do cíle Velké ceny Spojených států první. Starým mistrům je věnováno několik stran. Další kapitoly jsou řazeny chronologicky: 50. léta, 60. léta, 70. léta, 80. léta, 90. léta, Současnost. A další část knihy je věnovaná výhradně autům. A také je tak nazvaná – Auta. A má podkapitoly: Zrození auta, Aerodynamika, Pohonná jednotka, Kokpit a mnoho dalších. Následují medailonky jezdců jednotlivých stájí, průřez jejich kariérou, úspěchy i neúspěchy. A zase vybírám natátkou: Niki Lauda, Michael Schumacher, Jackie Stewart nebo Nigel Mansel. Najdete tady také kapitoly o tom, kdo s kým soupeřil, které jsou trefně nazvané Rivalita.

Velmi mě zaujala kapitola Obsluha v boxech, kde je vidět, kdo všechno je v boxu po příjezdu formule během závodu. Je to fotka z Velké ceny Singapuru 2008, kdy mechanici obsluhovali BMW Saubera Nicka Heidfelda. Já jsem jich napočítala 22. A v bublině u obrázku se píše, že při Velké ceně Belgie 1993 vyměnili mechaniciu Benettonu Riccarda Patreseho všechny 4 kola za neuvěřitelné 3,2 skundy. Tomu říkám týmová práce! Závěrem knihy je obsáhlý Slovníček, který jsem sama ocenila, neboť jsem nevěděla, co je třeba difuzor, padok nebo zavířená oblast. Teď už to vím. A úplně nakonec je Rejstřík a obsáhlé Poděkování. Teda: jsem holka, ale tohle ohodnotím i jako neznale. Je to opravdu parádička!

FORMULA 1 – Úplný obrazový průvodce

formula

Autor: Adam Hay – Nicholls
Žánr: Naučná literatura
Z anglického originálu přeložil: Vladimír Rybecký
Odpovědná redaktorka: Marie Hajdová
Jazykové korektury: Jana Dudová
Sazba: Tereza Přeučilová
Technická redaktorka: Jana Bromová
Vydala: Mladá fronta, a.s., Praha 5
Rok vydání: 2010, 7324. publikace, vydání první, vázaná
Počet stran: 192
ISBN: 978-80-204-2237-8

Sto zvířat: „Tlustej chlapeček se včelou v kalhotách bude naše nejroztomilejší deska“

200rozSka kapela Sto zvířat, kterou původně založila partička nadšených pedagogů, vystupuje už od roku 1990. Při příležitosti koncertu skupiny v brněnském klubu Fléda jsme vyzpovídali frontmana a spoluzakladatele Jana Kalinu. Zaujal především svou pohotovostí a ...

Finále stockholmské story

top dog200Švédský autor Jens Lapidus dopsal finále trilogie, ve které se setkávají dva protipóly - svědomitá právnička Emelie a bývalý gangster a vězeň Teddy. Do jakého případu se tentokrát namočí a jak celá jejich (love)story skončí?

Daňová evidence podnikatelů 2018

daň. evidence perexNa světlo světa se začátkem roku dostala publikace Daňová evidence podnikatelů 2018. Jedná se již o 15. vydání doplněné podle aktuálně platných daňových zákonů.

Laterna magika aktuálně: Zájezd na festival mladých divadel a digitální Kouzelný cirkus

lanterna magica 200Laterna magika na festivalu Young for Young v Mostě. Soubor Laterny magiky se po dlouholeté pauze představil na zájezdu českému publiku, účastnil se totiž festivalu mladých divadel Young for Young,...

Film cestovatele Dana Přibáně o unikátní cestě z Austrálie do jihovýchodní Asie Trabantem do posledního dechu vstupuje do českých kin

trabant200Do českých kin vstupuje film Dana Přibáně Trabantem do posledního dechu o doposud nejnáročnější půlroční expedici tohoto cestovatele. Vzdálenost z australského Perthu přes Východní Timor, Indonésii, Malajsii a Thajsko Přibáňův devítičlenný tým přek...