Muž jménem Ove dojme, potěší a pobaví

ove perexNakladatelství Host Brno si dává záležet. Vydává jednu knihu lepší než druhou. Po Achilleově písni přichází další lahůdka – Muž jménem Ove, prvotina švédského autora Fredrika Backmana. S tématem, které rozvíjí, se v poslední době jakoby roztrhl pytel (stačí si vzpomenout na známý román Jonase Jonassona „Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel“).

Jedná se o téma žhavé, týkající se dříve či později nás všech. Neboť každý má své různorodé zkušenosti s nějakým seniorem ve své rodině a okolí. A jednou každý z nás zestárne a bude se muset k této skutečnosti postavit čelem. V upoutávce na tuto knihu bylo uvedeno: „Román o lásce, pořádném nářadí a o tom, proč je důležité jezdit saabem.“ Začala jsem být zvědavá. Když jsem knihu otevřela, byla jsem ještě zvědavější, neboť úvodní věnování je určeno „Pro Nedu. Vždycky jde o to tě rozesmát. Vždycky“. Nevím, kdo je Neda. Ale závidím jí. Taky bych chtěla být rozesmávaná. A tomuhle autorovi se to, musím říci, podařilo. Smála jsem se od první stránky prakticky neustále.

Děj není nijak zvlášť komplikovaný. Ale je psaný takovým způsobem, že trošku komplikovaně působí. Autor nás tak trochu napíná, střídá přítomnost s minulostí, postupně objasňuje věci, které bez tohoto kontextu působí praštěně a nepochopitelně. Autor si pohrává s dějem, osobami, zápletkami i s námi. Hlavní hrdina – muž jménem Ove (a takto začíná jedna každá kapitola) je svérázný muž starého ražení, na kterého si chvilku musíme zvykat. Ale postupně, když jej poznáme blíže, si nás získá, stejně jako si získá své sousedy, ačkoliv o to vlastně vůbec nestojí. Život pro něj prakticky skončil a rád by jej ukončil. Přitom se však stane tolik neuvěřitelných situací, že se to ne a ne podařit. A vy nevíte, jestli se máte smát, nebo plakat. Umíte si ho představit jako svého souseda a vlastně byste byli moc rádi, kdyby jím opravdu byl. A taky si uvědomíte, že opravdovost, poctivost, ochota pomoci a opravdová láska jsou hodnoty, které rozhodně nepatří do starého železa a že povrchnost moderní doby nemusí znamenat vůbec nic, jde-li o zdraví, mezilidské soužití a lásku ve všech jejích podobách. Kdyždočtete, budete pravděpodobně dojatí a něco se ve vás změní.

Fredrik Backman (narozen v roce 1981) se tímto románem zařadil mezi švédské spisovatele. Pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Muž jménem Ove je jeho prvotinou. Ve Švédsku se ho prodalo doposud přes 600 000 výtisků. Připravuje se jeho vydání v 25 zemích světa. V roce 2012 vydal román Vše, co můj syn potřebuje vědět o světě a v roce 2013 knihu Babička pozdravuje a omlouvá se. Doufejme, že obě brzy u nás vyjdou. Autorů humoristů není na tomto světě dostatečný počet.

Jitka Herčíková svým překladem podpořila autorův záměr. Její překlad je velmi zdařilý. Kniha je standardně pro nakladatelství Host dobře graficky řešená. Zdařilá je i obálka knihy, využívající podkladů Nilse Olssona.

Knížku Muž jménem Ove hodnotím velmi vysoko a mohu ji s čistým svědomím doporučit všem milovníkům humoristických románů. Rozhodně stojí za přečtení.

Muž jménem Ove (ze švédského ooriginálu En man som heter Ove)

ove