POKÁNÍ - když láska nedostane šanci

POKÁNÍ - když láska nedostane šanci

Pokani perexNeuvěřitelně silný příběh o lásce mezi Cecilií a Robbiem, která ani neměla možnost se dál rozvíjet, protože od sebe byli Cecilie a Robbie nedobrovolně rozděleni. Jsme v Anglii v roce 1939. Celý svět čeká jedno z nejtemnějších období – 2.světová válka. Doba, kdy umíraly tisíce lidí a kdy nikdo pořádně nevěděl, co bude dál, jestli se dožije zítřka.

Cecilie spolu s mladší sestrou Briony žije poměrně poklidný život. Jejich rodina se řadí k těm bohatším a jak se zdá, nic jim nechybí. Za člena rodiny by se dal považovat i Robbie- syn jejich služebné. Robbie je mladý muž, který se touží stát doktorem. Má velké plány a jednou by chtěl žít spokojený a klidný život. Tajně miluje Cecilii, ale neví, jak jí to říct a tak se rozhodne napsat jí dopis, který následně pošle po její mladší sestře Briony. Omylem ji však dá jinou verzi – tu, která se k Cecilii nikdy dostat neměla, protože v ní sice popsal svoji lásku (spíš chtíč), ale velmi nespolečenským způsobem.

Briony je malá 13letá dívka, která na sebe velmi ráda strhává pozornost a jednou se chce stát spisovatelkou. Vymýšlí si své příběhy a touží po obdivu. Když si přečte dopis, který správně ani otevřít neměla, protože byl adresován její sestře, začne u ní prudká nenávist k Robbiemu. Myslí si, že je nebezpečný psychopat, který chce její sestře (a nejen jí) ublížit. Dopis sice Cecilii předá, ale už se nezbaví černých myšlenek, které ji našeptávají jen to nejhorší o Robbiem Turnerovi …
A pak přijde ta osudová noc. Robbie je šťastný, protože i Cecílie se přizná, že k němu cítí něco víc než jen přátelství a oba dva spolu stráví nejspíš jejich nejšťastnější chvilky v životě, velmi krátké, ale o to silnější, v knihovně. Ta krátká doba jim stačí k tomu, aby si uvědomili, jak silná a hluboká láska mezi nimi je. Bohužel ve stejnou dobu jde do knihovny i Briony a uvidí je. To byla ta poslední kapka, kterou Briony potřebovala. Teď už má jasno – Robbie je nebezpečný a ona s tím něco musí udělat.

pokani film1

Briony využije příležitosti, kdy se ztratí jejich bratranci a všichni je jdou hledat. Mezitím někdo v noci venku znásilní její sestřenici. Briony okamžitě ví, že to byl Robbie. A přesně to řekne i policii. Je si naprosto jistá, i když je ve skutečnosti Robbie úplně nevinný.

A tak skončila krátká láska. Život se změnil z minuty na minutu a už nic nebude jako dřív. Robbie je zatčen. Cecilie mu slíbí věrnost a zároveň mu řekne, že mu věří a že ho miluje. Robbie si chce zkrátit léta ve vězení a tak se dobrovolně přihlásí do armády. Cecilie na něho čeká, ale oba dva tuší, že si svou lásku budou muset tvrdě vybojovat …

Pokání je velmi působivý a pro mě i nezapomenutelný příběh. Po několika letech Briony dospívá a uvědomuje si, jaká zvěrstva napáchala. Zničila životy. Hned dva. Robbie je ve válce a její sestra pomáhá v nemocnici ošetřovat raněné vojáky a stále na něho čeká a věří, že se jí vrátí. Briony také nastupuje jako sestra do nemocnice. V knize se setkáváme s mnoha scénami, kde jsou ranění vojáci bez noh, naříkají, modlí se- však zbytečně, protože sami ví, že umírají.

pokani film

Dá se tak hrozný čin odpustit a nebo nějakým způsobem odčinit? Omlouvá nás snad v nějakých situacích náš věk a nebo snad až moc bujná fantazie? A nebo jsou věci, které zkrátka prominout nemůžeme? Pokání kromě srdceryvného osudu mladých a nevinných lidí podněcuje i k zamyšlení, jak daleko může člověk zajít, aby mu ještě bylo odpuštěno. Láska, válka, lež, nespravedlivost. Veliká nespravedlivost. Protože Pokání právě staví na křivém obvinění, které mělo nedozírné následky.

Kniha je poměrně těžká a obtížná na čtení, čtenář se musí ponořit a zejména ze začátku být trpělivý, protože knížka má trošku pomalejší rozjezd. I já jsem to tak měla. Ze začátku jsem mnoho věcí nechápala a ptala jsem se sama sebe, zda se mi to vůbec bude líbit. Vydržela jsem a teď za to děkuji, protože díky této knize jsem poznala příběh, na který nikdy nezapomenu. Hlavní dvojice mi byla neskutečně moc sympatická, Briony jsem za její lež nenáviděla a sama za sebe mohu říct, že jsem ji odpustit nedokázala, i když jsem se o to i pokoušela. Jenom já však nemám co soudit, na postavy v knize by si měl udělat každý názor sám. Já jen vím, že na ně nikdy nezapomenu.

Ve filmovém zpracování z roku 2007 na plátně v hlavních rolích zazářili Keira Knightley a James McAvoy. Režíroval Joe Wright, kterého můžete znát například z filmu Nekonečná láska. Film se mi také hodně líbil, myslím, že v tomto případě je filmové zpracování stejně dobré jako knižní.

Pokud hledáte příběh, nad kterým se budete muset zamyslet a silnou lásku, která byla přetržena hned na začátku a v neposlední řadě i knihu, která vám zlomí srdce, přečtěte si Pokání.

Pokání/ Atonement

pokani