Na cukrovku s humorem a inzulinovou pumpou

lecba pumpou perexJe-li cukrovka i vaším tématem a řadíte-li se vy nebo někdo z vašich rodinných příslušníků do více než milionové skupiny pacientů s diabetem, je pro vás na knižním trhu nachystána populárně naučná publikace s názvem LÉČBA INZULINOVOU PUMPOU aneb Každodenní život rodiny Novákovy od nakladatelství Maxdorf.

Autorkami jsou doc. MUDr. Kateřina Štěchová, Ph.D. a MUDr. Pavlína Piťhová, obě pracují v oboru diabetologie. Hlavními hrdiny knihy jsou členové domácnosti Novákových. Tatínek Miloš Novák a dcera Lenka mají diabetes I. typu a léčí se inzulinovou pumpou.

V publikaci se střídají dva typy kapitol – vyprávění Miloše Nováka o každodenním životě s cukrovkou, o tom, s čím se musel on i jeho dcera potýkat, než se sžili s novým režimem a uvědomili si, že pokud budou dodržovat všechna doporučení, mohou se i nadále věnovat svým aktivitám. O tom, že si dokonce on sám může splnit velký sen, a to zaběhnout maraton. Vyprávění zpracovala Pavlína Piťhová a zastává tak roli jakési duševní matky rodiny Novákových. Zážitky a komentáře pana Miloše jsou věcné a vtipné, informace, které dostává od lékařů filtruje do podání srozumitelného víceméně každému čtenáři.

Část příběhovou střídají kapitoly s vysvětlením odborníka. Role odborného komentátora se ujala Kateřina Štěchová a zpracovala jednoduché a přehledné informace, které zahrnují fakta o diabetu, přesně mířené rady, jak se chovat při tomto onemocnění a na co všechno je potřeba dbát. Od sekce vyprávěcí je tato odborná odlišena i barevně, podklad stránek je světle oranžový, což usnadňuje orientaci při práci s knihou.

Nechybí zde ani povídání o jídle a výživová doporučení, vysvětlení toho, jak důležité je kontinuální monitorování glykemie a hlavně je vysvětlen význam a pozitivní přínos inzulinové pumpy, jejího správného používání a funkcí.

Obsah knihy najde čtenář hned v úvodu. V patnácti kapitolách jsou shrnuty informace, rady a doporučení, jejichž rozdělení na části vyprávěcí a odborné je také velmi dobře zřetelné. Přes kapitoly Jak se u mne a u Lenky objevil diabetes aneb není cukrovka jako cukrovka, Základní provoz inzulinové pumpy a vyprávění o tom, jak Lenka nejdříve podváděla a jak potom dostala rozum, Povídání o bolusech a S pumpou na cestách se dostanete až ke kapitole poslední, Jak jsem běžel svůj první maraton aneb Mám odlišné vášně než někteří jiní.

„Jsem zdravý! Nemocný člověk něco takového nezvládne, říkal jsem si. Jsem zdravý a budu zdravý! Jen musím mít inzulin a dělat všechny ty věci okolo a být disciplinovaný. Život za to ale stojí. Nemyslíte? A určitě není nutné uběhnout zrovna maraton. Vaše, tedy naše každodenní dobré glykemie jsou totiž dílčím vítězstvím na cukrovkou. Tak do boje! Spolu to zvládneme.“

Kniha je doplněna ilustracemi Veroniky Mrázové, fotografiemi , tabulkami a grafy.

Na českém trhu není mnoho literatury o diabetu, zvlášť o každodenním životě s tímto onemocněním, a tak je kniha LÉČBA INZULINOVOU PUMPOU aneb Každodenní život rodiny Novákovy skvělým počinem s edukativním zaměřením, navíc napsaný tak, že ho „zkousne“ i odpůrce klasických odborných příruček.

LÉČBA INZULINOVOU PUMPOU
aneb každodenní život rodiny Novákovy

lecba inzulinovou pumpou