Jak mít úspěšné dítě a proč je odhodlání, zvědavost a vytrvalost pro úspěch mnohdy důležitější než inteligence?

uspesne dite perexRJak již bylo před časem na našich stránkách avizováno, vyšla velmi zajímavá kniha Jak mít úspěšné dítě s podtitulem Proč je odhodlání, zvědavost a vytrvalost důležitější než inteligence amerického spisovatele a novináře Paula Tougha.

Autor v této knize přemýšlí nad důvody, proč jsou některé děti úspěšnější než jiné. V čem skutečně tkví příčina neúspěchu některých dětí? Jaký dopad má chudoba na děti? Jak souvisí  neúspěch s neurochemickými procesy v těle? Proč mohou různé podpůrné zásahy státních organizací i soukromých fondů selhat? Jak je možné neúspěšné děti účinně podpořit a zajistit jim úspěch v životě? Jak rozetnout začarovaný kruh neúspěchu v problémových rodinách? Co můžeme jako země (USA) udělat, abychom výrazněji zlepšili životní šance milionů chudých dětí? Jak může kdokoliv z nás nasměrovat jednotlivé dítě – nebo celou generaci dětí – na cestu směrem od selhání k úspěchu?

Tyto velmi závažné otázky si Paul Tough klade a hledá na ně odpovědi. Nespokojuje se s léty uznávanými hypotézami o vlivu inteligence na úspěch ve škole. Postupně se probírá zkušenostmi učitelů, žáků, lékařů, neurovědců, genetiků, psychologů a dětí z chudých rodin, jejichž příběhy zde rozebírá. Všímá si, jak je důležitá raná citová vazba mezi matkou a dítětem, podporování dítěte, jeho motivace, vůle dosahovat vytyčených cílů atd. Navrhuje řešení, jak zlepšit výsledky dětí ve studiu. Poukazuje na vliv rodiny na úspěšnost či neúspěšnost dítěte ve škole. Silné stránky charakteru, na kterých tolik záleží v úspěchu mladých lidí, nejsou podle vědeckých výzkumů vrozené, neobjeví se u nás zázračně jakovýsledek štěstí nebo dobrých genů. Jsou založeny na chemii mozku a jsou ovlivňovány prostředím, ve kterém děti vyrůstají. A to znamená, že my – společnost celkově – můžeme vývoj dětí nesmírně ovlivnit. Můžeme pomoci dětem rozvinout jejich silné stránky a dovednosti, od narození až po univerzitu. Rodiče jsou skvělým nástrojem pro tyto intervence, ale nejsou nástrojem jediným.

Při čtení této knihy člověku dojde, že podobné problémy musí řešit každá společnost, které záleží na jejím rozvoji. A že se nejedná pouze o problém školního vzdělávání, ale současně o problém ekonomický a sociální.

Kniha je psána velmi zasvěceně. Malou vadou na kráse je místy těžkopádný překlad Ireny Ellis. Hutný text se tak stává poněkud hůře stravitelným.

Knížku Jak mít úspěšné dítě vřele doporučuji nejen rodičům, ale zejména všem odborníkům v oblasti výchovy a vzdělávání, kteří se na ministerstvu školství, v odborných ústavech a na našich pedagogických fakultách zabývají reformou našeho školského systému. Mohou se tak vyhnout chybám v přístupu ke vzdělávání znevýhodněných dětí, které již učinili jinde, ušetřit finanční prostředky, ale zejména změnou přístupu skutečně našim dětem pomoci.

Jak mít úspěšné dítě. Proč je odhodlání, zvědavost a vytrvalost důležitější než inteligence

uspesne dite

Autor: Paul Tough