Vyhnání Gerty Schnirch – román, při jehož čtení běhá mráz po zádech
Banner

Vyhnání Gerty Schnirch – román, při jehož čtení běhá mráz po zádech

Email Tisk

vyhnaniGertySchnirtperexVystoupit ze stínu, to se mnohým a mnohému nepovede, protože jejich konkurenty jsou vynikající nebo ti nejlepší. Ve stínu, rozhodně je třeba říci bohužel, se nachází i román Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Zastiňuje ho román Žítkovské bohyně, který je napsán s totožnou bravurou a který vymrštil autorku do řad nejprodávanějších českých autorů.  

 

 

Někteří mají tu smůlu, že se narodí v nesprávnou dobu na nesprávném místě a navíc jejich rodiče představují nesprávnou kombinaci. Potomci vzešlí z česko-německých manželských svazků si do života přinášeli krevní kombinaci nejen nesprávnou, ale v mnoha případech ba dokonce vražednou či alespoň problémy přinášející. Konec druhé světové války zcela naplňuje aspekt nevhodné doby, kdy se na nevinné příslušníky německé národnosti snášely hromy a blesky za všechna válečná příkoří.

Gerta Schnirch, dcera české matky a německého otce, zapáleného SSáka, se stala postavou ploužící se dnem i nocí od Brna jižním směrem. Poutnice, svědkyně zvěrstev, která lze srovnat s válečným běsněním německých vojsk, zoufalá matka několikaměsíční dcery Barbory, která nechce nic jiného než přežít. Naštěstí se jí to povede a na pár let zakotví v jihomoravské Perné, kde sice přežívá, ale rozhodně nežije. Cejchu němectví se nezbaví, stejně tak se nikdy nevyškrábe ze škatulky méněcenného jedince. A nestane se tomu tak ani po návratu do milovaného Brna, které je teď pro Gertu životním prostorem, nikoli domovem. Ten je ztracen v nenávratnu, byl pohřben pod troskami domů, které se poroučely k zemi při osvobozovacích bojích. Cejch němectví je přenosný a opovržení, ústrky a odsuzování se nevyhnou ani Gertině dceři Barboře, pro kterou je její matka osobouztracenou a zoufalou, nepříliš milovanou až opovrhovanou.  

„Vážná témata“ jako válečné konflikty, diktátorské režimy, doby nesvobody působí na určitou sortu čtenářů jako magnet. Záleží pak na autorovi, co dokáže z tématu vytáhnout a nakolik kniha zaujme i ty, pro které není daná tematika tím jejich šálkem čaje. Čtenář, obeznámený s věkem autorky by očekával spíše větší než malé množství klišé a frází, nebo také klouzání po povrchu tematiky, případně nesourodý spletenec obviňování, projevů lítosti, prahnutí po krvi a trestech ve stylu „padni komu padni“, mladickou nevyzrálost při zpracování tak náročného tématu. Nic takového se ale nekoná. Naopak, jak přibývají přečtené stránky, každému musí být jasné, že se z šedivé masy průměru a podprůměru vylouplo dílko a autorka nebývalých kvalit.  

Nejeden čtenář se během čtení otřásal hnusem, nejeden čtenář zatínal pěsti v důsledku pocitů bezpráví a zoufalství, nejeden kroutil nevěřícně hlavou. Nejeden musel smeknout před schopností autorky distingovaně vyjádřit hnusy a běsy, které násilný odsun Němců z Brna provázely. Hru emocí ovládá Kateřina Tučková bravurně, nemusí hnát detaily ani nic jiného do extrému a přesto budou jednotlivé postavy a scény dlouho rezonovat v čtenářově hlavě.  

Dějiny a jednotlivé události jsou málokdy popsány optikou běžného člověka, člověka, kterého se ta konkrétní událost přímo či nepřímo týká. Kateřina Tučková vdechla na stránkách své knihy city a pocity Gertě Schnirch takovým způsobem, že je v osudech hlavní hrdinky obsažen její „malý“ soukromý osud a „velký“ osud německých obyvatel na území Československa po skončení druhé světové války. Skrze jednu obyčejnou holku tak čtenář vnímá historické události, dobový kontext, ale i konkrétně to, „jak to chodilo v Brně po válce“.  

Ač mě Žítkovské bohyně Kateřiny Tučkové uchvátily a tak nějak jsem tušila, jakou kvalitu mohu očekávat, přesto jsem byla při otevírání Vyhnání Gerty Schnirch hodně zvědavá, jak se tato bezesporu  talentovaná autorka popasuje s tak náročným tématem, jako je odsun německého obyvatelstva po skončení druhé světové války. Musím se přiznat, že jsem čekala cokoli, ale kniha předčila veškerá má očekávání a nedopřála mi na několik dní pořádného spánku, protože jsem musela číst, dokud jsem neodpadla.

Vyhnání Gerty Schnirch  

vyhnaniGertySchnirt

Autor: Kateřina Tučková  
Žánr: román
Vydáno: 2009  
Stran: 416  
Vydalo nakladatelství: HOST  
Hodnocení: 99,9%

Zdroj foto: nakladateství HOST

http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/

( 1 hlas )

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Z archivu...

Čtěte také...

Jan van Helsing: Kniha za milion

kniha za milion200Autor je znám svými kontraverzními názvy, postoji a senzacechtivými titulky. Umí věci vzít pořádně od podlahy a tady to vzal přímo od zlaté podlahy. Elity světa, vlastnící největší bohatství na světě, prý znají tato pravidla. Neml...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Svatý Václav – legendy, nebo skutečnost

Svaty Vaclav 200O životě Svatého Václava nemáme téměř žádné spolehlivé doklady. Není známé jeho přesné datum narození ani datum úmrtí. Legendy o svatém Václavovi zná snad každé malé dítě. Ale mnozí z nás také ví, že legendy si vždy něco přibarvily. Ale k...

Divadlo

”Demokracie není právo do všeho mluvit, ale povinnost vědět, co mluvit,” říká Rudolf Jelínek

altJeden z nejznámějších českých herců všech věkových generací, Rudolf Jelínek, má za sebou neskutečnou filmovou a divadelní kariéru, bohaté zkušenosti s dabingem a lidé ho na ulici spíše než jménem oslovují jako majora Jiřího Hradce...

Film

Nebezpečné pokušení může přepadnout každého


nebezpecnepok0Film Nebezpečné pokušení (2015) je spíš taková tradiční inscenace o tom, co se může stát, když venku prší a všude je spousta rozdělané práce. Povinnosti, starosti o rodinu a majetek, šťastné manželství, ale jakoby tady něco chybělo.