Živoucí kruh Jana Bílého přináší ohromně zpracované téma

zivoucikruh perexTěžko hledat slova pro dílo, které Jan Bílý napsal při svém krátkém pobytu na Krétě. Věnoval se tentokrát tématu cyklického času a nejrůznějším dávno zapomenutým i notoricky známým rituálním svátkům (Vánoce a Velikonoce nevyjímaje) a z toho všeho vytvořil nesmírně napínavé čtení.

Hodnotím ho jedině superlativy, protože jsem se o podobná témata našich předků často zajímala, ale veškeré čtivo ztroskotávalo na tom, že prostě nebylo čtivé. Buď stará čeština nebo jakýsi kostrbatý přepis něčeho nebo čtení, které hraničilo s duchovním vymýváním mozků. Prostě se nic z toho nedalo dlouhodobě číst a rozhodně jsem neměla chuť si nic z oněch informací nějak dlouhodobě uchovat v hlavě.

Ke knížce Živoucí kruh se již pár týdnů čas od času vracím, protože mě prostě zajímá a chci si občas něco připomenout. V podstatě cokoliv si z této knihy vezmete, to se vám v životě neztratí. Ať už samotnou teorii cyklického času nebo drobnosti týkající se jednotlivých svátků nebo prostá fakta typu, že červená barva je nerozlučným symbolem jara z toho důvodu, že má stejnou barvu jako menstruační krev.

Autor si ale někdy nebere servítky
A musím říci, že v průběhu čtení jsem začala sdílet jeho mírné rozladění nad tím, jak civilizace, čas a křesťanské tradice poněkud pokroutily ty nejkrásnější a nejdůležitější svátky. Velikonoce a Vánoce slavíme s lehkým zpožděním než naši předkové, a to má za následek ubývající energii celého procesu a tedy možná i sklon ke konzumnímu prožívání. Nádherný svátek lásky Beltaine (Beltane), se svého času začal slavit jako „svátek práce“.

A přitom:  „Děti, počaté na Beltane, patřívaly celému kmenu a prý to byly šťastné děti Velké Bohyně. Na tento svátek se také uzavírala zkušební manželství na rok a den. Pokud se svazek osvědčil, mohli se oba partneři vzít, pokud ne, rozešli se, aniž by si něco vyčítali. Z pohledu konsteláře, který často řeší hádky, nedorozumění a traumatické rozchody v partnerství, se to zdá být velice prospěšná tradice…“

Jan Bílý je totiž lektorem seminářů osobního rozvoje, systemických konstelací a mužských kruhů. Autor pěti knih (Úžasná síla celku, Láska, vztahy, konstelace, Růže pro Plúta, Co se stalo s Popelkou po svatbě a Kruh mužů) a mnoha článků v médiích a na svém blogu (janbily.blogspot.com).  Znám některé jeho publikace z předchozí doby a musím říci, že každou jsem přečetla nejen já, ale i ty, kteří se mnou podělili o svou zkušenost, s chutí a na jeden zátah. Případně po kousíčcích, po jakých si dávkujete tu nejjemnější čokoládu, protože je přece věčná škoda ji sníst naráz.

Autor má nadání vystihnout v krátkých a srozumitelných větách podstatu problému a velmi naléhavě upozornit na základní problémy, které právě řeší. A které, světe div se, někdy nevidíme, ačkoliv třeba uprostřed nich žijeme.

Autor zde vkládá mnoho cenných poznatků
A to nejen ze své vlastní praxe, ale také z poznatků svých známých, jistě i z toho, co vyzví na účastnících svých seminářů a mužských kruhů, systemických konstelací, ale také mnoho listoval v dobové literatuře. Co tu prezentuje, má v poznámkách podpořeno zdroji a prameny. Zvídavým a podloženým způsobem se snaží nacházet své vlastní teorie, což se mu velice daří a mne jako  čtenářku, to fascinovalo. Jak nás (de)formuje život v betonových krabicích, nás, tvory, kteří byli kdysi zrozeni pro život ve volné přírodě?

Jsou to drobnosti, kterými opět Jan Bílý ukazuje, v jakém úpadku se naše civilizace nachází. A že ten úpadek je vlastně normální, protože je „cyklický“… a čas je bohužel cyklický, donekonečna být lepší, větší a krásnější, prostě nejde.

Pro mne je toto ohromná kniha a velmi cenným a čtivým způsobem zpracované obtížné téma. Pravá kniha pro ty, kdož hledají.

„Celý život jsem se stále a stále setkával s tím, že informace si vždy naleznou ty, kteří jsou pro ně již zralí. Bude úžasné, když k mé pravdě, k mým prožitkům, vjemům a vhledům připojíte ty vaše, osobní, jedinečné a zrovna tak pravdivé. Jedině tak se tato knížka může stát smysluplným střípkem veliké mozaiky skládající ohromující, nekonečně rozmanitý a nepojmutelný, ale stále více chápaný a milovaný svět.“

Živoucí kruh

zivoucikruh obalka

Autor: Jan Bílý
Nakladatelství: Synergie Publishing SE, 2013
Vydání: První

„Božská Sarah“ míří do Divadla Kalich

janzu200Herečka Iva Janžurová a režisérka Alice Nellis se opět scházejí nad novou inscenací.  V ní se naše herecká legenda opět promění ve významnou světovou osobnost, tentokrát v divadelní ikonu přelomu 19. a 20. století Sarah Bernhardt.

...

Apatykář je netradičně pojatá detektivka v kouzelných historických kulisách

big apatykar-Lucii Hlavinkovou můžete znát díky její účasti v soutěži Hledá se auto bestselleru pořádanou nakladatelstvím Fragment. V roce 2015 vyšla její povídka ve stejnojmenném sborníku, což jí nakoplo ke dráze spisovatelky. A letos přichází s histori...

Ella Woodward: Lahodně s Ellou

ella 200Kuchařka, která působí tak svěžím dojmem, jak jen to je možné. A to nejen svými recepty, ale i mimořádně bílou, pastelovou, čistou a vzdušnou vizáží. Nakladatelství Dobrovský by si zasloužilo za tuto kuchařku nějakou zvláštní cenu pro Nejčistší dojem z...

Soubor Musica Florea uvede poprvé po 292 letech barokní operu J. J. Fuxe Costanza e Fortezza ve věrné replice tehdejšího divadla Florea Theatrum

Plzen florea theatrum 200Festival 9 týdnů baroka, který pořádá Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015, připravil pro návštěvníky výjimečný hudební a divadelní zážitek. Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. č...

O myšce a medvědovi aneb přátelství se učit také musíme?

Ernest-et-Celestine 200V těchto skutečně vydařených zimních dnech do našich kin přichází nová animovaná filmová pohádka O myšce a medvědovi, tentokrát konečně z evropského kontinentu, ze sladké Francie. Příběh neobyčejného přátel...