Menna van Praag: Nejšťastnější na světě

Menna van Praag: Nejšťastnější na světě

nejstastnejsi na svete perex„To, co máš, je dar pro tebe od Boha. A to, co s tím uděláš, je tvůj dar Bohu.“ Citace z knihy, kterou si asi jednou provždy zapamatuji. Jsou vzácné a nesmírně cenné právě tyto knihy, ze kterých si čtenář odnese něco tak jednoduchého, zároveň však pronikavého, jako je tento citát. Menna van Praag se v této své druhé knize zaměřuje na úspěch, pozlátko štěstí, vidinu bohatství a slávy… a na to, jaký to může mít dopad na jednoduché lidské hodnoty, jako je štěstí, láska a věrné přátelství.

A hlavně to celé je o tom nenápadném citátu, který naleznete jen tak mimochodem v textu příběhu. Díky těmto slovům se můžete na příběh v této knize podívat i z jiných úhlů pohledu a velmi dobře bilancovat i svůj vlastní život. Co já dělám se svým darem od Boha? Co já Bohu dávám jako díky za to, co mi nadělil?

Kniha Nejšťastnější na světě je volným pokračováním předchozí knihy této anglické autorky, která se jmenovala Láska, štěstí, čokoláda a kde hlavní hrdinka May snila o tom, že napíše knihu. Snila u kávy, sladkých zákusků a jako majitelka cukrárničky, kterou, s prominutím, by byla schopna samou frustrací sama vyjíst. V milém příběhu se vše odehrálo tak, že Maye se její sen splnil a v tomto druhém díle knihy se s ní setkáváme už jako s úspěšnou autorkou. Její hvězda stoupá vzhůru a dosud málo sebevědomou Mayu napadají myšlenky, jestli si svůj úspěch vůbec zaslouží a jestli jí to štěstí vůbec vydrží. Pocity, které přichází v ty nejnevhodnější okamžiky.

„Abych byla upřímná,“ řekla Maya, „nikdy jsem si nepomyslela, že to bude číst tolik lidí. Když jsem prodala stou knihu, byla jsem překvapena, že…“  „Víte co,“ přerušila ji se smíchem Lily, „pokud chcete tady u nás prorazit, měla byste získat trochu nestydatého sebevědomí. My tu moc nepěstujeme přílišnou skromnost a tak podobně. Nakonec, jak můžete čekat, že ve vás budou věřit jiní, když nedůvěřujete ani sama sobě?“

Zásadní myšlenka!

A ač se to nezdálo, to byl zlomový okamžik. May postupně začala být nestydatě sebevědomá. Po krůčcích a tady se rozehrává poměrně zajímavá čtenářská hra. Autorka to přesně nevymezuje, ale nechává na čtenáři, aby si sám zjistil, kde je ta hranice, kdy už sebevědomí je až příliš, kdy už ničí vztahové štěstí, kdy už to není nadšení, ale posedlost.  Recept na štěstí je prý jiný, než si May myslela. Já dodávám, že recept na štěstí je pro každého jiný. Mnoho zde řečeného je univerzální, ale… prostor pro myšlenky, které Nejšťastnější na světě poskytuje, je velmi cenný pro každého čtenáře, který jakýmkoliv způsobem bojuje se svým sebevědomím a sní o úspěchu.

Tak nějak – takhle nějak chutná.

Člověk si tak nějak říká, jestli by o něčem takovém vůbec snil, ano nebo ne? A kde je přesně ta hranice, kdy jsme šťastní a naplnění ve všech směrech a kdy příliš ubíháme do té již zmiňované nestydatosti, umanutosti a snobství? Kde je předěl té křehké hranice mezi nadšením a posedlostí něčím? Zvláštní je, že autorka na tyto otázky odpovědi nedává, jen je lehce nastoluje v příběhu, který máte možnost z jejího pera sledovat. A je na každém, aby ty své odpovědi našel sám v sobě.  Protože nakonec, každý máme ty odpovědi jiné… na tyhle otázky neexistuje univerzální odpověď.

Menna van Praag je absolventka Oxfordu, žurnalistka a milovnice čokolády. Žije v Anglii se svým gurmánským manželem Arturem, který provozuje vegetariánskou kavárnu. Před sedmi lety byla Menna servírkou bojující s nadváhou. Pak ji její matka Vicky inspirovala k velké změně a z třídenního osvícení, které Menna zažila, se zrodil její debut Štěstí, láska, čokoláda (Synergie, 2012). V roce 2011 pak napsala jeho pokračování, knihu Nejšťastnější na světě a v letošním roce bude vydána její další kniha (The House at the End of Hope Street).

Nejšťastnější na světě

nejstastnejsi na svete

Autor: Menna van Praag