Legendy: Prokleté knihovny

Legendy: Prokleté knihovny

proklete knihovny perexKnihovna nemusí být pouze místem, v němž jsou uloženy knihy, na něž pomalu usedá prach a o něž pečuje bělovousý knihovník, ale i místem, v němž se skrývá tisíce světů a v němž  může jít i o život, o čemž se přesvědčili hrdinové několika fantastických povídek mamutího sborníku Legendy: Prokleté knihovny, který sestavil Michael Bronec a vydalo nakladatelství Straky na vrbě.

Mamutí sborník fantastických povídek obsahuje celkem dvacet povídek od 18 autorů, úvodní slovo Prokleté knihovny? od Jana Kantůrka, nepřekonatelného překladatele knih Terryho Pratchetta, a esej o knihovnách, knihách a knihovnících Oceán příběhů, galaxie informací, jejíž autorkou je osoba nejpovolanější  - knihovnice a spisovatelka Františka Vrbenská.

Nakladatel a editor Michael Bronec po úspěšném sborníku Legendy: Draci (2010) opět povolal své osvědčené autory, z nichž jich dvanáct prošlo jím pořádanou literární soutěží Žoldnéři fantazie (dříve známé pod názvem O železnou rukavici lorda Trollslayera) jako soutěžící a pět autorů jako její hodnotitelé a z nichž  téměř všichni (kromě čtyř) mají na svém kontě minimálně jednu knihu.

Mnozí autoři zasadili děje svých povídek do svých již vytvořených a použitých světů (Martin D. Antonín, Dana Rusková, Jan Žlebek, Míla Linc), někteří vymysleli světy nové. Někdo zaexperimentoval, jiní se drží své osvědčené tvůrčí linie. Nalezneme zde mikropovídku i skoro 130 stran dlouhou novelu. Téma „knihovny“ vyvolalo smršť fantastickýh subžánrů. Sborník obsahuje povídky humoristické, historické, epické, poetické i hororové.  Každý z autorů pojal téma knih a knihoven po svém, někdo ho má jako nosné a jiný jako vedlejší. Aktéry povídek jsou nejen lidé, ale i elfové, upíři, trpaslíci či trollové.

Jak nález starověké hliněné destičky s textem zaznamenaným klínovým písmem může přivodit zkázu moderní počítačové civilizace a navrátit ji do století páry, líčí Daniel Tučka ve své steampunkové povídce Hex libris. Pátrání bývalého prvorepublikového četníka po tajemné knize, která přináší smrt, s retrospektivními návraty do roku 1938 a období protektorátu popisuje Tomáš Bandžuch, věrný historické fantasy, v povídce Andělíčkářka, v níž mj. odhaluje i pravou příčinu železničního neštěstí u Stéblové. Hororovou povídku Knihovník plnou hlášek (odkazujících na popkulturu) a nechutných detailů (jako jsou např. vysušené  mumie nebo červi) o vraždícím knihovníkovi, který ve svém bibliobuse křižuje opuštěné venkovské silnice, spáchal Jiří Pavlovský. Hororové vyznění má i povídka Leonarda Medka Svazek číslo 25, v níž zaměstnanec antikvariátu při třídění knihovny z pozůstalosti starého podivína zjistí, jak nebezpečný může být Alois Jirásek a jeho dílo. Leonard Medek nezapřel svou lásku ke starým knihám a k české literatuře a svou práci obohatil i  různými zajímavostmi ze světa literatury. Věrný žánru fantasy zůstal v druhé nejdelší novele Kronikář Martin D. Antonín, který si stejně jako ve svém úspěšném humoristicky laděném románu Křivé ostří za hlavní hrdiny opět zvolil trpaslíky. Nejdelší prací, která čítá 130 stran, je novela Jana Žlebka Popel, nebo prach, jejíž hrdinou je bibliomant a člen Řádu pastýřů knih jménem Lišák, který pracuje v oddělení zvaném Department nenapsaných knih, jehož úkolem je vydávat se do Jam, kde se z jiných dimenzí zhmotňují dosud nenapsané a hlavně nebezpečné knihy. Nyní se očekává porod nejnebezpečnější knihy zvané Technonomicon - bible technomantů. Lišák musí se svým týmem získat knihu jako první a přinést ji do bezpečí Knihovny. Jan Žlebek líčí nejen postapokalyptický svět, v němž největší zlo představují technomanti, kteří z lidí dělají otrocké loutky, ale i pochyby hlavního hrdiny o smysluplnosti instituce, jejímž je členem.

Žádná povídka není podprůměrná či vysloveně špatná. Naopak - Legendy: Prokleté knihovny přinášejí minimálně  pět vysoce nadprůměrných děl, která budou jistě aspirovat na Ceny Akademie sci-fi, fantasy a hororu, stejně jako celý sborník.

Legendy: Prokleté knihovny

proklete knihovny

Editor: Michael Bronec
Autoři: Martin D. Antonín, Sidha Apollyon, Tomáš Bandžuch, Jan Dobiáš, Stáňa Kučová, Míla Linc, Lucie Lukačovičová, Leonard Medek, Ludmila Müllerová, Jiří Pavlovský, Michaela Portychová, Jan Pohunek, Jana Rečková, Vlado Ríša, Jidřich Rohlík, Dana Rusková, Daniel Tučka, Jan Žlebek
Ilustrace: Zdeňka K. Lukovská, obálka Jana Šouflová
Žánr: fantasy
Vydáno: 2013