Banner

Desetiletá Julie a nejen její slovíčkové sny

Email Tisk

200litTřetím titulem Petry Dvořákové je půvabná knížka pro malé čtenáře. Autorka se naprosto dokonale vžila do myšlení desetileté Julie, která je nesmírně zvídavá, zvědavě pozoruje okolí a snaží se uchopit a pochopit svět dospělých. Odevšad na ni „útočí“ slova – řadě z nich rozumí, jiná si vykládá svou čistou dětskou logikou. Logikou, která dokáže odhalit na dřeň dospělácký svět.

 

 

Vedle slov a slovíček, kterým nerozumí a musí si je vyhledávat ve slovníku či žádat od starších jejich objasnění, Julii trápí, že nemůže být se svou maminkou. Bydlí druhým rokem s tátou a mladší sestrou Elou na vesnici u tety, co má dva kluky. Je tady vlastně hezky, ale maminka oběma holčičkám tuze schází. Julie je přesvědčena, že její maminku zaklely neposlušné nápisy na lahvích, které si kupovala v obchoďáku. Kvůli nim se maminka musí léčit, kvůli nim se museli táta, Ela a Julie odstěhovat z Prahy. Teta je hodná, jenže není jako maminka – například neumí nakupovat v obchodním centru, nákupy tetě totiž moc radosti nepřinášejí.

lit

Jak je zřejmé, Julie to nemá vůbec snadné. Potřebuje si srovnat v hlavě všechny změny, které do jejího života zavlekli dospělí svým nedospělým chováním. Musí se vyrovnat s rozchodem rodičů, se změnou prostředí, musí se sžít s novou rodinou, s novými spolužáky…

Petra Dvořáková napsala půvabný deník desetileté holky. Holky, co se dostala ne vlastní vinou do potíží. Holky, co chce všemu přijít na kloub, co musí skousnout během krátkého období řadu změn. Autorka dokonale vystihla myšlení zvídavé a zvědavé desetileté dívenky. Jedinečné jsou především Juliiny logické dětské konstrukce – upřímné, čisté, bez přívlastků. 

Julie mezi slovy je pohledem do dětského nitra se vším všudy. Zdařile odhaluje chyby nás o něco starších, kterých se dopouštíme v přesvědčení, že je to pro dobro těch malých, z našeho pohledu nezkušených. Řekněte: můžeme chtít, aby děti říkaly pravdu, když sami mlžíme, neodpovídáme na otázky, nehodí-li se nám to do krámu? Musím se přiznat, že Petra Dvořáková svou knihou pro malé nastolila otázky pro nás velké. Takže zbývá odpovědět na otázku: je Julie mezi slovy jen pro děti? Rozhodně ne. Malí čtenáři se ve světě Julie a jejích slůvek najdou. A dospělí? Ti si mohou připomenout, že kdysi byli malí a že stejně jako Julie se na chování a jednání „dospěláků“ nekoukali vždycky jen s obdivem a pochopením.

Vedle velmi svižného textu, který je plný krásné dětské nezkažené logiky a přímosti, kterou autorka předestřela malým i velkým čtenářům, se kniha vyznačuje velmi působivými ilustracemi, které jsou z dílny Katariny Gasko.

Celkový dojem: jednička s hvězdičkou.

lit1

Petra Dvořáková (nar. 1977) vystudovala střední zdravotnickou školu a poté filozofii na Masarykově univerzitě v Brně. Krátce pracovala jako anesteziologická sestra. Nyní pracuje jako nezávislá autorka a publicistka. Do povědomí veřejnosti vstoupila svou první knihou Proměněné sny, za kterou v roce 2007 získala cenu Magnesia Litera. Tyto „rozhovory o iluzích a deziluzích, které přináší víra,“ vzbudily živý čtenářský zájem, ale i rozporuplnou reakci v církevním prostředí. V roce 2009 vydala svou druhou knihu Já jsem hlad s podtitulem „Příběh o zápasu s mentální anorexií, hledání, cestě a návratu k ženské duši“. Se svými dvěma syny žije ve Znojmě.

Název: Julie mezi slovy
Autor: Petra Dvořáková
Vydáno: 2013
Stran: 128
Vydalo nakladatelství: Host
Hodnocení: 99 %

zdroj: www.hostbrno.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Kniha:


Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 3

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Úlovek pro zahrádkáře, pěstitele a experimentátory - Pěstování ze semen

pestovani ze semen 200Znalí zahrádkáři si musejí klepat na čelo, proč Knižní klub vydává publikaci o pěstování právě teď na podzim, ale zajímavá příručka Pěstování ze semen vás poučí, že vytvořit zázrak z jednoduchého semínka můžete zkusit kdykoli...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Sára: Kniha první – Vás obejme bílými křídly moudrosti a duševní něhy

altExistuje duchovní čtivo pro děti? Snad kromě Malého prince? Ano… nesmírně mile mne překvapila kniha Esther a Jerryho Hicksových s názvem Sára: Kniha první. Desetiletá Sára je dítě snící o tom, že bude poustevník, protože ji až příli...

Divadlo

Drama O myších a lidech se zažere hluboko pod kůži

o mysich a lidech200V sobotu 20. dubna 2013 opanovala zlínské Městské divadlo atmosféra o trochu svátečnější než v jiné soboty. V ten den se konala již čtvrtá letošní premiéra. Poprvé tak diváci měli možnost zhlédnou psychologické drama z pera

Film

Fliegauf naznačuje, odkud vane vítr

je to jen vitrI takový bývá úděl umělce! Zatímco film maďarského autora Bence Fliegaufa získává uznání od festivalových porot (Stříbrný medvěd na MFF v Berlíně) i lidsko-právních organizací (cena Amnesty International Film, Peace Film ...