Další náročný úkol pro římské centuriony Macrona a Catona
Banner

Další náročný úkol pro římské centuriony Macrona a Catona

200litSimon Scarow píše detektivky, historické detektivky. Jeho už pěkná řada o činech a pátráních centurionů Macrona a Catona, kteří bojují pod znakem orla, je u čtenářů velmi oblíbená. Tito stateční muži se umí pěkně ohánět mečem, nic je neodradí od boje, ale zvládnou i pátrání po vůdcích spiknutí proti římskému císaři. Také se vyznačují loajálností k Římu a zdají se být neúplatní. Právě proto jsou jejich služby tak hojně využívány císařským dvorem. Tentokrát jsou vyslaní na východní hranici Římské říše, kde to vře a tamní jednotky jsou v značně žalostném stavu. Císařský tajemník Narcius sice slíbil oběma centurionům, že se za odměnu vrátí k legiím, kde se jim líbí nejvíce, ale pak je pověřil dalším náročným úkolem.

 

A tak dva přátelé a spolubojovníci zamířili do pevnosti Bašír na východní hranici. Zdá se, že vůdce vzbouřenců v Judei je silnější den ode dne, jeho příznivci přicházejí z vyhladovělých vesnic, že velké povstání proti Římu je na spadnutí. Místní římské jednotky situaci neuklidňují, naopak, vymahačské praktiky jejich velitelů spíš rozdmychávají oheň.

Císařovi vyslanci brzy rozklíčují stav věci, snaží se zklidnit situaci, nehrotit napjaté vztahy s místními. Macron jako pověřený velitel bašírské kohorty to nemá vůbec jednoduché, morálka zde není téměř žádná, velitele zajímají úplatky, výcvik pokulhává. To se musí napravit, protože jinak nemá Macron vzbouřence v čele s Bannem šanci zastavit a východní hranice říše se ocitne ve vysokém nebezpečí. Nepřátelé číhají jen a jen na chybu.

lit

Autor vychází z historických údajů, i když si s příběhem jednoho z nejslavnějších judejských lidových vůdců nakládá dle svého. Ale to není proti věci. Nepíše historický traktát, jeho cílem je napsat čtivou historickou detektivku plnou napětí a záhad. To se mu jednoznačně povedlo. Jeho román patří k těm dobře odvedeným – příjemně se čte, nehloubá, plyne. Co bych autorovi vytkla, je volba stylu přímé řeči téměř všech postav. Snad kromě obyvatel judejské vesničky Ševa všichni hovoří přespříliš současně. Ač jsem se snažila sebevíc, nedokázala jsem si díky dialogům vyvolat domu minulou, neviděla jsem římské vojáky. Scarowovi hrdinové hovoří spíš jazykem fotbalových fanoušků jednadvacátého století. Možná se tak přiblíží mladším čtenářům, přesto si myslím, že tato „úlitba“ je spíše na škodu.

Na druhé straně velmi kladně hodnotím autorův dar vykreslit prostředí, v němž se členitý děj odehrává, jasně, zřetelně a bez dlouhých pasáží. Popisy míst umí Scarow opravdu na jedničku. A tak při četbě vás skutečně bude spalovat pouštní slunce, budete se trápit nekonečností pouště plné dusivého písku, abyste se o chvíli později roztřásli chladem noční pouště. Stejně jako dokáže vykreslit krajinu, umí plasticky vyobrazit města, vesnice i pevnosti. Vše dohromady tvoří čtivý příběh, který ocení ti, kdo rádi čtou historické romány, i ti, kdož dávají přednost detektivním případům.

Co jsem si z této víceméně odpočinkové četby odnesla zajímavého? To, že mi připomenula základní atribut lidské společnosti bez ohledu na dobu či státní zřízení: veřejné peníze se v černých dírách – tedy v kapsách soukromých – ztrácely odjakživa. Ač tedy vše podléhá evoluci a (snad) se zdokonaluje, v této oblasti se nic nemění: veřejné zdroje jsou lákadlem, kterému neodolá v kterékoli době nikdo, kdo se víceméně bez práce chce dobrat majetku. Smutné zjištění – a ani mne nenapadá, co se s tím dá udělat.

Simon Scarow je britský autor historických románů, narodil se roku 1962 v Nigérii a poté žil s rodiči v řadě cizích zemí. Po návratu do Británie vystudoval historii na University of East Anglia a poté učil tento obor na city College Norwich. Specializoval se zejména na římské dějiny a pořádal pro své studenty poznávací cesty po římských památkách a muzeích, během nichž si své znalosti ještě prohloubil. Nakonec se rozhodl, že všechny tyto poznatky zúročí a začne psát takové knihy, jaké by si sám rád přečetl – napínavé vojenské příběhy z období římské invaze do Británie. Proslavil se sérií románů, jejichž hlavními hrdiny jsou dva římští vojáci – zkušený bojovník Lucius Cornelius Macro a jeho zástupce – nadějný mladý rekrut Quintus Licinius Cato, kteří bojují pod znakem orla. Kromě toho nyní pracuje na nové řadě Revoluce, jejíž děj se odehrává v období Napoleona a Wellingtona. Pedagogické kariéry se nakonec vzdal a psaní se stalo jeho hlavní pracovní náplní.

Název: Orel v písku
Autor: Simon Scarow
Překladatel: Ludmila a Tomáš Havlíkov
Vydáno: 2013
Stran: 326
Vydalo nakladatelství: BB/art
Hodnocení: 75 %

Zdroj foto: webové stránky nakladatelství


 

Rozhovor

Zpěvák a kytarista Petr Kocman: Jsem městský cowboy, který nosí stetson od narození

PETR KOCMAN 200Petr Kocman, zpěvák, kytarista a hráč na foukací harmoniku i mandolínu kdysi s Michalem Tučným vymyslel motto „Country je všechno, co se mi líbí.“ Přesně v tomhle stylu také žije. Muzika, kterou ...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Recenze knihy Strach

strach200Nová kniha slovenského spisovatele Jozefa Kariky slibuje mrazivý thriller plný napětí. Sám autor uvádí, že chtěl do příběhu vložit pořádnou dávku strachu, o čemž svědčí i tvrzení, že pokud po dopsání kapitoly nemusel sám usínat s rozsvíceným světlem, ...


Literatura

Noc s Andersenem pošestnácté

Andersen 200Šestnáctý ročník společné pohádkové Noci s Andersenem připravují v pátek 1. dubna 2016 na více než 1522 čtecích místech Evropy i zámoří. Ve veřejných i školních  knihovnách, školních třídách, klubovnách, ústavech, všude na dálku spojí děti čt...

Divadlo

Na jeviště Městského divadla s ladnou grácií šelmy vtrhl Tracyho tygr

200divV sobotu 9. listopadu 2013 se v komorním prostředí Studia Z ve zlínském Městském divadle uskutečnila již čtvrtá premiéra této divadelní sezóny. Dlouho dopředu vyprodaný sál se zatajeným dechem sledoval peripetie Thomase Tracyho a jeho tygra. Tato dvojka...

Film

Tři tisíce na měsíc, exekuce, azyláky. Dokument o životě samoživitelek a samoživitele

Samozivy 200Samoživy. Takový název nese nový dokumentární film režisérky Olgy Sommerové, díky němuž máme možnost seznámit se s příběhy devíti žen, které vychovávají své děti samy, bez partnera a bez alimentů, a jednoho muže, jenž si osvojil čtyři děti, kte...