Banner

Knihkupectví Karolinum krade jako straka

Email Tisk

dramaticka tvorba200Pokud nějakou tuzemskou knihu nemůžete v běžné síti knihkupectví sehnat (protože velkodistributor Kosmas ji nenabízí), objednejte si ji raději u vydavatele. I poštovné, které zaplatíte, je pořád levnější než přirážka, kterou si účtuje např. pražské "univerzitní" knihkupectví Karolinum, pokud je požádáte o sehnání. To navýšilo původní cenu, a to bez jakéhokoli předchozího upozornění, o rovnou polovinu - například za publikaci Marka Hlavici Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991) si účtuje 520 Kč, ačkoli Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) na svém webu uvádí 353 Kč. A cena knížky Teória adaptácie od téhož nakladatele vyskočila na 340 Kč - oproti původní částce 218 Kč. Takový přístup nelze označit jinak než jako okrádání zákazníků.

Věnujme se však nyní publikacím, které nějak mapují televizní produkci. Na rozdíl od filmové oblasti, kterou pokrývá prozatím šest svazků shrnujících hranou tvorbu (a jeden mapující začátky animace), ucelená sada ročenek i řada hodnotících publikací, informace o dění v tuzemské televizi abychom složitě dohledávali. Kdysi vyšly dnes již sotva dostupné seznamy hraných pořadů (1953-1967, 1969), další katalog zachycuje až druhou půli 80. let. Pak lze ještě zmínit sadu televizních ročenek, avšak ty záhy přestaly zveřejňovat seznamy odvysílaných děl.

V posledních letech nabídla Česká televize plkavě napsaný, obsahově děravý a hlavně v koncepci naprosto neujasněný lexikon Seriály od A do Z (na tomto webu o něm vyšla recenze). Jinak nanejvýš vycházejí přepisy oblíbených televizních cyklů, případně výroční "lidově" zacílené knížky, poskládané hlavně ze vzpomínek pamětníků a průhledů do provozní praxe (Padesát let televizního studia Ostrava, Padesát let televizního studia Brno). Na nějaký souhrnný počin, který by podrobně zmapoval - aspoň v hraných titulech, když ne v dokumentech - programový odkaz Československé i České televize asi budeme čekat do nekonečna. Nezdá se, že by jmenovaná instituce o něčem takovém vůbec zauvažovala.

dramaticka tvorba znak CT

Za takových okolností musíme být vděčni brněnské JAMU, že aspoň ona se tohoto úkolu ujala. Několik dílčích příspěvků už vydala (Od knížky k televiznímu filmu, Český a slovenský televizní film šedesátých let). Nyní k nim přistupuje Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991). Její autor Marek Hlavica pečlivě probral snad veškeré dostupné doklady, jaké k televizním pořadům existují. Seznámil se se scénáři, s písemnými dokumenty zachovanými ve Spisovém archivu ČT i jinde a především zhlédnul veškeré dochované pořady, takže v podstatě každý mohl více či méně podrobně okomentovat, případně se věnovat i okolnostem vzniku či průběhu natáčení.

Svou práci rozčlenil do tří oddílů: v prvním sleduje období 60. let, v druhém éru normalizace a ve třetím krátké období od pádu komunistického režimu k rozpadu společného státu. V každém z těchto oddílů se přitom snaží vyhledávat sjednocující "hnízda" třeba v podobě společného tematického zacílení, zkoumá dobovou podmíněnost jednotlivých děl. Přináší profily scenáristů či režisérů, pokud dlouhodoběji pracovali v Brně.

dramaticka tvorba Chladna zrana

Tak se seznámíme s tvorbou scenáristů Romana Ráže a Jiřího Blažka, z režisérů například Vladimíra Drhy. Právě ten se zasloužil o umělecký vzestup nejen brněnského studia několika snímky, ve své době ne zcela doceněnými, v nichž přesně diagnostikoval symptomy dobových duchovních poměrů (Chladna zrána - na snímku, Radostná událost, Kozel a Zahradníček). Při popisu, analýze i hodnocení jednotlivých děl, zvláště pak těch podnes inspirativních, Hlavica prozrazuje svou odbornou vybavenost.

Stovky zkoumaných pořadů člení i podle jejich druhu a původu. Takže se věnuje přenosům a záznamům divadelních představení, specifické složce televizní tvorby, která sice uchová vnější podobu dané inscenace, avšak sotva může prostředkovat, jak ji tehdejší diváci vnímali a prožívali, co v ní odečítali. Často naopak vzbuzuje trpné pousmání nad dnes nekomunikujícím tvarem. Přidává též obhlídku dalších přidružených okruhů, někdy zbytečně opomíjených (redakce zábavních a hudebních pořadů, vysílání pro děti a mládež) - i tam totiž vznikaly leckdy zajímavé pořady.

Za mimořádně cenný považuji vyčerpávající soupis veškeré dramatické tvorby brněnského studia, byť ne vždy uvádí i datum premiérového vysílání. Ke každému pořadu ovšem připojuje poznámku o délce, případně o technickém stavu - a případně o tom, že jeho záznam se vůbec nedochoval. Víme, že pořady v počátcích televize vysílané takříkajíc v přímém přenosu se zachovat ani nemohly, protože nebyly nijak zaznamenávány, avšak leckdy neexistují ani pořady (či jejich části) natáčené ještě v průběhu 80. let, zejména se jedná o přenosy divadelních představení.

Takže nezbývá, než abych zakončil větou přací: kéž by někdo navázal na tento průkopnický spis! Jsem v pokušení vyzvat Marka Hlavicu, aby zpracoval i zbývající televizní kapitoly, pražskou i ostravskou, aby své pojednání dotáhl do současnosti. Vzhledem k tomu, se že narodil v roce 1972, zbývají mu zhruba tři desetiletí do důchodového věku. Strávil by je zajisté smysluplně, ba pomníkovitě…

dramaticka tvorba

Marek Hlavica: Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991)
Janáčkova akademie múzických umění, Brno 2012, 484 stran.
Cena: JAMU 353 Kč, Karolinum 520 Kč

Hodnocení: 100 %

Foto: JAMU, Česká televize


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Kniha:


Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 3

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Rozluštěno

Rozlusteno 200Knížek od čínských spisovatelů u nás moc není. Spisovatel Jia Mai (ročník 1964), vl. jménem Jiang Benhu, se představuje poprvé v cizině knihou Vyluštěno. Původně voják, který si tím zlepšoval nevhodný rodinný „kádrový profil“, začíná psát p...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

FORMULA 1 – Úplný obrazový průvodce ze světa Rivalů

formula perexPlnobarevná publikace velkého formátu FORMULA 1 je opravdu velkým obrazovým průvodcem světa formulí. Zaujme nejen kluky všech věkových kategorií, ale potěší jistě i holky. Já vím, o čem mluvím. Není to tak dávno, co mě synek ...

Divadlo

1984 – Divadelní představení proti nenávisti

1984 200Divadlo D21 uvede své úspěšné představení 1984. Adaptace mrazivého románu od George Orwella získá tentokrát další význam. Představení je totiž benefiční a Divadlo D21 bude hrát ve prospěch podpory tzv. Hate Free zóny, tedy míst bez strachu a nenávisti....

Film

Zlomené město

200filmNew York coby město hříchu, kráska v nesnázích a cynický policajt s temnější minulostí. Allen Hughes ve svém novém snímku křísí klasické atributy americké drsné školy.

...