Banner

Knihkupectví Karolinum krade jako straka

Email Tisk

dramaticka tvorba200Pokud nějakou tuzemskou knihu nemůžete v běžné síti knihkupectví sehnat (protože velkodistributor Kosmas ji nenabízí), objednejte si ji raději u vydavatele. I poštovné, které zaplatíte, je pořád levnější než přirážka, kterou si účtuje např. pražské "univerzitní" knihkupectví Karolinum, pokud je požádáte o sehnání. To navýšilo původní cenu, a to bez jakéhokoli předchozího upozornění, o rovnou polovinu - například za publikaci Marka Hlavici Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991) si účtuje 520 Kč, ačkoli Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) na svém webu uvádí 353 Kč. A cena knížky Teória adaptácie od téhož nakladatele vyskočila na 340 Kč - oproti původní částce 218 Kč. Takový přístup nelze označit jinak než jako okrádání zákazníků.

Věnujme se však nyní publikacím, které nějak mapují televizní produkci. Na rozdíl od filmové oblasti, kterou pokrývá prozatím šest svazků shrnujících hranou tvorbu (a jeden mapující začátky animace), ucelená sada ročenek i řada hodnotících publikací, informace o dění v tuzemské televizi abychom složitě dohledávali. Kdysi vyšly dnes již sotva dostupné seznamy hraných pořadů (1953-1967, 1969), další katalog zachycuje až druhou půli 80. let. Pak lze ještě zmínit sadu televizních ročenek, avšak ty záhy přestaly zveřejňovat seznamy odvysílaných děl.

V posledních letech nabídla Česká televize plkavě napsaný, obsahově děravý a hlavně v koncepci naprosto neujasněný lexikon Seriály od A do Z (na tomto webu o něm vyšla recenze). Jinak nanejvýš vycházejí přepisy oblíbených televizních cyklů, případně výroční "lidově" zacílené knížky, poskládané hlavně ze vzpomínek pamětníků a průhledů do provozní praxe (Padesát let televizního studia Ostrava, Padesát let televizního studia Brno). Na nějaký souhrnný počin, který by podrobně zmapoval - aspoň v hraných titulech, když ne v dokumentech - programový odkaz Československé i České televize asi budeme čekat do nekonečna. Nezdá se, že by jmenovaná instituce o něčem takovém vůbec zauvažovala.

dramaticka tvorba znak CT

Za takových okolností musíme být vděčni brněnské JAMU, že aspoň ona se tohoto úkolu ujala. Několik dílčích příspěvků už vydala (Od knížky k televiznímu filmu, Český a slovenský televizní film šedesátých let). Nyní k nim přistupuje Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991). Její autor Marek Hlavica pečlivě probral snad veškeré dostupné doklady, jaké k televizním pořadům existují. Seznámil se se scénáři, s písemnými dokumenty zachovanými ve Spisovém archivu ČT i jinde a především zhlédnul veškeré dochované pořady, takže v podstatě každý mohl více či méně podrobně okomentovat, případně se věnovat i okolnostem vzniku či průběhu natáčení.

Svou práci rozčlenil do tří oddílů: v prvním sleduje období 60. let, v druhém éru normalizace a ve třetím krátké období od pádu komunistického režimu k rozpadu společného státu. V každém z těchto oddílů se přitom snaží vyhledávat sjednocující "hnízda" třeba v podobě společného tematického zacílení, zkoumá dobovou podmíněnost jednotlivých děl. Přináší profily scenáristů či režisérů, pokud dlouhodoběji pracovali v Brně.

dramaticka tvorba Chladna zrana

Tak se seznámíme s tvorbou scenáristů Romana Ráže a Jiřího Blažka, z režisérů například Vladimíra Drhy. Právě ten se zasloužil o umělecký vzestup nejen brněnského studia několika snímky, ve své době ne zcela doceněnými, v nichž přesně diagnostikoval symptomy dobových duchovních poměrů (Chladna zrána - na snímku, Radostná událost, Kozel a Zahradníček). Při popisu, analýze i hodnocení jednotlivých děl, zvláště pak těch podnes inspirativních, Hlavica prozrazuje svou odbornou vybavenost.

Stovky zkoumaných pořadů člení i podle jejich druhu a původu. Takže se věnuje přenosům a záznamům divadelních představení, specifické složce televizní tvorby, která sice uchová vnější podobu dané inscenace, avšak sotva může prostředkovat, jak ji tehdejší diváci vnímali a prožívali, co v ní odečítali. Často naopak vzbuzuje trpné pousmání nad dnes nekomunikujícím tvarem. Přidává též obhlídku dalších přidružených okruhů, někdy zbytečně opomíjených (redakce zábavních a hudebních pořadů, vysílání pro děti a mládež) - i tam totiž vznikaly leckdy zajímavé pořady.

Za mimořádně cenný považuji vyčerpávající soupis veškeré dramatické tvorby brněnského studia, byť ne vždy uvádí i datum premiérového vysílání. Ke každému pořadu ovšem připojuje poznámku o délce, případně o technickém stavu - a případně o tom, že jeho záznam se vůbec nedochoval. Víme, že pořady v počátcích televize vysílané takříkajíc v přímém přenosu se zachovat ani nemohly, protože nebyly nijak zaznamenávány, avšak leckdy neexistují ani pořady (či jejich části) natáčené ještě v průběhu 80. let, zejména se jedná o přenosy divadelních představení.

Takže nezbývá, než abych zakončil větou přací: kéž by někdo navázal na tento průkopnický spis! Jsem v pokušení vyzvat Marka Hlavicu, aby zpracoval i zbývající televizní kapitoly, pražskou i ostravskou, aby své pojednání dotáhl do současnosti. Vzhledem k tomu, se že narodil v roce 1972, zbývají mu zhruba tři desetiletí do důchodového věku. Strávil by je zajisté smysluplně, ba pomníkovitě…

dramaticka tvorba

Marek Hlavica: Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961-1991)
Janáčkova akademie múzických umění, Brno 2012, 484 stran.
Cena: JAMU 353 Kč, Karolinum 520 Kč

Hodnocení: 100 %

Foto: JAMU, Česká televize


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Hledat

Mimísek 9

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Mrazivé léto – thriller, který chytne a nepustí

mrazive leto manuela martini fragmentDávno, dávno již tomu, co se mi dostala do rukou kniha, kterou bych přečetla jedním dechem, kvůli které jsem obětovala spánek. Dlouho jsem po dočtení jedné kapitoly neprotírala usilovně unavené oči a neříkala si „...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Hlas pro vraha – tajemství odkryté po desítkách let


hlas uvodkaCo když se v běhu svého života dozvíte zásadní fakt o tom, že co jste považovali za pravdu, tak úplně pravdou není? Že žena, kterou považujete za svou matku, vaší matkou není? O to horší situace je, když musíte čekat desítky let na odkrytí ...

Divadlo

Skromný muž s velkým srdcem a obrovskou pokorou!

velen 200Už jako malá holka jsem registrovala herce s dobráckýma očima a širokým úsměvem, ale nikdy jsem si k němu neuměla přiřadit jméno, někdy se mi to tak stává i dnes. To ovšem vůbec neznamená, že to v mých očích snižuje jeho herecké kvality. Byl celkem...

Film

SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ

svety na pokrac 200Pětatřicetiletý badatel v audiovizi Radomír D. Kokeš, spjatý s brněnskou univerzitou, se čtenáři komunikuje už déle než celé desetiletí (hlavně skrze časopis Cinepur).  Nedávno se představil knihou Rozbor filmu, shrnující výsledky p...