Reklama
Banner

Nebe začíná v tobě

Email Tisk

nebe zacina v tobe200K relativně útlé knížce jsem se dostala víceméně omylem. Ale byla to šťastná náhoda. Jako laik toho vím velmi málo o mnišství, jeho důvodech, způsobu přemýšlení těchto lidí, natož žijících v první polovině prvního tisíciletí (přesněji 300 – 600 n. l.). Začalo mě to zajímat.

 

 

Mnichové v té době odcházeli do pouště, pozorovali a poznávali sami sebe uzavřeni o samotě v „kellách“ (mnišských celách), kde jim nezbývalo nic jiného, než zůstat sami se sebou, neutíkat před sebou do reje a víru světa. Soustředěni sami na sebe se učili poznávat, pozorovat své pocity a myšlenky, vášně a emoce, pochopit je, smířit se s nimi a dosáhnout vnitřního klidu. Skrze poznání svých vášní a emocí pochopili jednání lidí kolem sebe a skutečně tak prožívali boha. Jedná se o tzv. spiritualitu zdola, kdy poznáním své nedokonalosti a chyb lze skutečně procítit přítomnost boha. Dnes podobným způsobem pracují analytičtí psychologové Jungovy školy. Psychologové se dnes zajímají o zkušenosti dávných mnichů, o jejich metody, jak se snažili pozorovat myšlenky a pocity lidí a zacházet s nimi.

Vědci se přou, z čeho mnišství povstalo. Zřejmě nemá jen křesťanské kořeny, neboť Bible k mnišství nevyzývá. Zdá se, že mnišství je všeobecné lidské hnutí, protože se vyskytuje ve všech náboženstvích. Důvodem může být prapůvodní touha v člověku sjednotit se s Bohem, askezí a útěkem ze světa se připravit na setkání s ním. Křesťanští mniši jdou za touto touhou. Mnohé jejich myšlenky a praktiky vycházejí z řecké filozofie, podobají se myšlenkám pythagorejců. Znalosti asketické praxe přejali od asketů různých náboženství. Potřebovali je, aby zvládli osamělý život v poušti a neskončili psychickým zhroucením a šílenstvím.

Mniši chápali své pokyny k askezi a spiritualitě jako úvod do umění zdravého žití. Kolem roku 300 se začali usazovat na různých neobydlených místech včetně pouští. Pracovali a modlili se tam celý den, postili se a vzájemně se předháněli v askezi. Stali se psychology tehdejší doby, neboť v samotě pozorovali přesně své myšlenky a pocity, rozebírali je se svým duchovním otcem po nedělní mši, aby jejich asketický zápas nevedl k omylům. Vznikla tak tzv. mnišská zpověď, při níž nešlo o odpuštění hříchů, ale o duchovní vedení. Jednalo se o jakýsi předstupeň terapeutického rozhovoru, jak jej rozvinula moderní psychologie. Proto se k mnichům začali stahovat poutníci, kteří si k nim přicházeli pro radu. Začaly vznikat kláštery, které formovaly svými motlitbami a prací kulturu západního světa. Některé moudré rady, příběhy, výroky a poučení „otců pouště“ byly zaznamenány ve sbírkách výroků (apofthegmatech), ze kterých lze čerpat i v naší době.

Například: „Stálost – snášet sám sebe, zůstat u sebe – je podmínkou každého lidského a duchovního pokroku.“ „Strom musí zakořenit, aby mohl růst. Stálé přesazování jen brání rozvoji.“ Nebo: „Mnich přece nezůstává sedět v cele, protože si myslí, že je lepší než lidé, kteří zůstali ve světě. Mnohem spíše se stahuje do své kelly proto, aby svět chránil před sebou. Je to jistý druh duchovní ochrany životního prostředí, který tu praktikuje. Očišťuje svět na malém prostoru své kely od zloby a nenávisti a vytváří tak kousek čisté atmosféry lásky a milosrdenství“. Při čtení tohoto výroku mě napadla analogie s vězni. Vůbec mě napadala celá řada myšlenek, celá kniha je velmi inspirativní. Ale to už posuďte sami.

nebe zacina v tobe

Název knihy: Nebe začíná v tobě. Moudrost otců pouště
Autor: Anselm Grün
Překlad: Jiřina Štouračová
Nakladatelství: Portál, s. r. o., 2013



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...


Banner

Hledat

Mimísek 16

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Nemáte kamaráda? Vymyslete si ho!

Pameti kamarada 200Jak na to vám ukáže kniha Paměti imaginárního kamaráda. Osmiletý Max sice s nikým moc nemluví, dokonce ani s rodiči, žije si ve vlastním světě, zdá se však, že kamaráda má. Jmenuje se Budo a kromě Maxe ho nikdo jiný nevidí. Stvoři...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Šachový génius nebo šílenec?

koncovka perexRok 1972 se poprvé zapsal do dějin Spojených států amerických v prvenství hry v šachy. Zasloužil se o to geniální mladík z chudých poměrů – Robert „Bobby“ James Fischer, který zvítězil jako první Američan v tét...

Divadlo

ÚHLAVNÍ PŘÁTELÉ

Uhlavni pratele 200Svěží francouzská komedie o tom, jak snadné je narušit dlouholeté přátelství... aneb Co způsobí neopatrné zacházení s mobilem při cestě autem na návštěvu nejlepších přátel.

 

...

Film

Ranhojič v přestrojení

ranhojic perexVýpravnou historickou podívanou Ranhojič natočil německý režisér Philipp Stölzl podle stejnojmenného románu Noaha Gordona, známého též z českého překladu. Diváky zavádí do Ang...