Renata Petříčková a Michal Vaněček objasňují pravdu o pohádkách

Renata Petříčková a Michal Vaněček objasňují pravdu o pohádkách

Tisk

altRenata Petříčková s Michalem Vaněčkem opustili báje a pověsti a vnořili se do pohádky. K dětem se vydala jejich další společná knížka S Blbounem do říše pohádek. O ilustrace se, stejně jako v případě permoníků a skřítků z okolí Kutné Hory, postaral Ondřej Zahradníček.

 


Jaká byla cesta od pověstí a bájí k pohádkám? Kdy vás napadlo upravit klasické pohádky do zcela jiné podoby?

Renata: Napadlo mě to hned poté, co jsme napsali první kutnohorské skřítky. Bylo zajímavé se v pověstech pohybovat víceméně svobodně a jen s vlastní fantazií a řekla jsem si, že by bylo zajímavé nakouknout tímto stylem do notoricky známé říše – prostě do klasických pohádek.
Michal: Bylo to tak. Renata přišla s nápadem udělat klasické pohádky jinak. Něco jsme začali psát a pak tam najednou přišel Blboun a dostalo to ten konečný směr.

Přiznám se, že na mne občas jakoby vykoukla Macourkova Arabela, respektive pohádková říše krále Hyacinta, byl tento seriál tím impulzem napravit znalosti dětí o skutečném stavu pohádek a jejich hrdinů?

Renata: Nejsi první, kdo tohle říká, já se ale úplně beze studu přiznám, že si tuhle Arabelinu zemi moc nepamatuji, protože mě jako dítě nezaujala a jako dospělá jsem neměla potřebu se k ní vracet. Já vlastně ani moc netuším, co se tam dělo.
Michal: Já si Arabelu pamatuji velice dobře, alespoň tu první část, která byla ještě skvělá. Ale přiznám se, že mne vůbec nenapadlo, že by to bylo něco podobného. V Arabele Rumburak cíleně škodil, tady je to téma jiné. Že zkrátka některé pohádky jsou „ve skutečnosti“ jinak.

alt

Kterou pohádku jste jako děti měli nejraději? Kterou jste naopak nemuseli vůbec slyšet?

Renata:  Perníkovou chaloupku a moc ráda jsem četla Krásu Nesmírnou…A jakou jsem vůbec nemusela? Třeba právě tu Arabelu.
Michal: Já měl asi nejradši Werichovu Tři sestry a jeden prsten, pokud se to tedy dá řadit mezi pohádky pro děti.

Vymýšleli jste si už jako děti jiné závěry pohádek?

Renata: Jasně! A nejen závěry, ale klidně i celou pohádku, jen co jsem se naučila psát, plnila jsem notýsky infantilními příběhy kohokoliv o čemkoliv, koně, psi, svět pravěku – a to mi zůstalo dodnes :)
Michal: Já ne :)

alt

Sympatizovali jste v dětství s nějakým antihrdinou víc, než s tím, kdo jej přemohl? (Mně osobně bylo vždycky líto vlka víc, než sežrané babičky, proto se mi líbí vaše současné pojetí této pohádky.)

Renata: Já v tomhle byla asi vždycky nestranná. Možná mi nejvíc bylo líto té bábovky, kterou, pokud si dobře vzpomínám, vůbec nikdo nesnědl. Ale ano, vlastně… bývalo mi líto hrdinů uvězněných v nějakém prokletí, to jsem vnímala jako dítě špatně. A to včetně zvířat.
Michal: Určitě ano. Napadá mne třeba Žlutý Robert od Vojtěcha Steklače. To sice není klasická pohádka. Ale jako příklad je to přesné.

Máte radši vyprávění, čtení nebo sledování (myslím na film a televizi) pohádkových příběhů?

Renata: Čtení. Televizi má dítě rádo asi do chvíle, než se mu všechno „okouká“, tím jsem taky prošla. Ale vždycky jsem měla ráda i rozhlasová zpracování pohádek, her…
Michal: Čtení nebo poslech je podle mne ideální. Rozvíjí to fantazii. Televize nebo obecně obrazová informace vás ochuzuje o vaši představivost.

Jak se objevil Blboun v českém pohádkovém světě?

Renata: Netuším… prostě tam najednou byl.
Michal: Ano. Prostě najednou byl. Jak to tak v životě bývá. Jdete, jdete, dlouho nic a najednou nějaký blboun…

alt

Blboun vypadá jako ňouma, ale není to jen jeho dobře vykalkulovaný postoj? Jak jste tvořili jeho povahové vlastnosti? Byl vám snad někdo inspirací?

Renata: Jeho povahu si vzal pod svá křídla spíš kolega. I když jsem někdy byla sama zvědavá, co ten zajímavý pták udělá v mé části příběhu. Nezklamal, byl to prostě vždycky ON. Zajímavá otázka je, jestli ten pohádkový Blboun nemá vykalkulovanou hloupost. Já nevím. Možná, přece jen je to jediný přeživší… tak hloupý být nemohl?
Michal: Vidíte, tak to je přesně to, co se asi mělo povést. Je to podobné jako u Švejka. Byl tak blbý nebo tak chytrý? Já myslím, že Blboun hloupý není…

Příběhy končíte u perníkové chaloupky, jaký je váš vztah k perníku? Chtěli byste někdy vlastnit perníkovou chaloupku?

Renata: No jasně!!!
Michal: Já bych raději chaloupku vepřovou, kdybych si mohl vybrat, já sladkému moc nedám.

alt

Jeníček s Mařenkou zvládli návštěvu jen několika pohádkových postav – máte v úmyslu je za pohádkovými hrdiny vyslat ještě jednou?

Renata:  Máme, máme… ba dokonce příběh už existuje.
Michal: Už se dokonce vrátili a plánují, co dál :)

Děkuji za rozhovor a přeji hodně zdaru vám – a samozřejmě Mařence, Jeníčkovi i Blbounovi

Zdroj foto: archiv Renata Petříčková


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Rozhovor se spisovatelem MUDr. Antonínem Poláchem

polach antonin perexMUDr. Antonín Polách se narodil 21. 7. 1959 v Novém Jičíně. Po maturitě na tamějším gymnáziu vystudoval lékařskou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci. Po promoci v roce 1984 a...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Nenechte se stáhnout Ke dnu

ke dnu200V Odeonu vyšel druhý román autorky Anny Bolavé s názvem Ke dnu. Ten volně navazuje na její prvotinu Do tmy, za kterou loni obdržela Magnesii Literu za prózu. I tentokrát jsou její šance vysoké…

 

 

...

Literatura

Dračí zuby - další nářez od Michaela Crichtona

draci zuby 200V červnu vyšla v nakladatelství Plus nová kniha Michaela Crichtona Dračí zuby, která je díky svému tématu označována jako prequel k Jurskému parku. Láká vás prolínání fakta a fikce, kterým Crichton tak proslul? Určitě nic nepokazíte s Drač...

Divadlo

Když se dětská říkanka změní v rukách šílence ve smrtící zbraň

200divLuxusní sídlo ležící na neobydleném ostrově skýtá mnoho příležitostí, jak příjemně strávit víkend ve společnosti osmi navzájem si cizích hostů, o jejichž potřeby se má starat manželský pár. Svou polohou a opuštěností se však může stát i příhodným místem pr...

Film

Zvonilka: Tajemství křídel aneb když sesterská láska vítězí

zvonilka tajemstvi kridel disneyDo našich kin přichází po letní smršti animovaných filmů (Rebelka, Norman a duchové, Hotel Transylvánia) další animák, tentokrát se jedná o fantastický příběh o motýlích vílách Zvonilce a Modrovločce, s málo však nápad...