Naše normalizace: Cenné vzpomínky, ale selektivně vybrané

Naše normalizace: Cenné vzpomínky, ale selektivně vybrané

Tisk
ImageNa osobních výpovědích je postaven sborník Naše normalizace vydaný občanským sdružením Člověk v tísni. Záměru nelze co vytknout - konkrétní lidské prožitky přiblíží jakoukoli dobu lépe než strohá historická data. Nemělo by se ale jednat o selektivní výběr.




Ke škodě publikace Naše normalizace je, že autoři selekci provedli, nutno jim však k dobru přičíst upřímnost, že se k tomu otevřeně hlásí - ředitel projektu Příběhy bezpráví Karel Strachota totiž v úvodníku upozorňuje na to, že “sborník Naše normalizace objektivní není”. “Chtěli jsme, aby o normalizaci psali především lidé, kterým režim po sovětské okupaci vadil, kteří se vůči němu snažili vymezit a něco smysluplného v něm navzdory komplikacím vykonávat, kteří z různých důvodů pasivně nepřijímali diktované podmínky. To nutně neznamená, že museli být disidenti a že si pro život v té době nastavili stejné osobní mantinely,” píše Strachota. Jeho redakční kolega Adam Drda následně ve sborníku odmítá “rozkouskovávání minulosti”, přistupuje na to, že “existuje zřetelná kontinuita mezi poúnorovým (po roce 1948 - pozn. red.) a posrpnovým (po roce 1968 - pozn. red.) režimem”.

Autoři, jak sami přiznávají, přistoupili k tvorbě publikace s tím, že “´Husákovský socialismus´ byl vůči občanům ČSSR nepřátelský, nepřinesl jim nic dobrého, a to dobré, co se tehdy zrodilo, vzniklo státní moci navzdory”. Sborník má svůj jasný koncept. Ale může mít popisování historie vůbec nějaký koncept? Mohou mít koncept lidské prožitky? Lze přistoupit k určité etapě tak, že nepřinesla vůbec nic dobrého a basta fidli? Nebylo by věrnější, kdyby historii psali všichni, nejenom vítězové? Není na místě ale jen láteřit. Pozorný čtenář najde v publikaci plno cenného. Jsou v ní popsány neoddiskutovatelné křivdy, smutné příběhy, sborník obsahuje i zajímavou fotodokumentaci. Mnohé příběhy popisují nebo v rozhovorech vyprávějí lidé, ke kterým je nutné přistupovat s respektem. Fotograf Ondřej Němec z disidentské rodiny líčí, jak se jako topič naučil trpělivosti, dokumentaristka Ljuba Václavová píše o životě mimo profesi, spisovatelka Tereza Boučková o tom, jak trpěla za svého otce - spisovatele Pavla Kohouta, kterému byl její osud údajně lhostejný. "Podepsala jsem Chartu 77. A hned bylo všechno veselejší: Problémy jsem měla kvůli sobě!” píše Boučková.

Silné je vyprávění učitelky a signatářky Charty 77 Marie Rút Křížkové, která - navzdory tomu, že prožila krušná léta - dokáže (na rozdíl od novodobých komunistobijců) ocenit i konkrétní řadové komunisty. “…Státní bezpečnost po téhle návštěvě velmi usilovala o to, aby mne z té školy vyhodili, ale nepovedlo se jí to zařídit. Byla tam totiž skvělá ředitelka, která se jmenovala Zdena Pacáková, byla v KSČ, ale byla to výborná ženská. Řekla těm estébákům, že mě potřebuje, že jsem dobrá učitelka a že mne nepropustí… Nebyla sama, kdo se takhle zachoval. V roce 1988 jsem byla na Lipně na škole v přírodě, a protože zrovna bylo výročí 28. října a já jsem podepsala nějaké disidentské prohlášení, tak pro mě přijela StB - a že musím jet s nimi. Byla tam předsedkyně stranické organizace, která se těm policajtům postavila, řekla jim, že má přesný počet učitelů na přesný počet dětí a že mne nemůže pustit pryč, protože by tím porušila předpisy. Nakonec na nich vynutila slib, že mne po výslechu okamžitě přivezou zpátky, což skutečně udělali,” píše například Křížková. S tím, že ředitelku školy po roce 1989 “chtěli sesadit jako starou strukturu, ale nakonec se nám to jakž takž podařilo odvrátit, přešla na místo zástupkyně”.   

Ne všechny texty však prošly editorským sítem. Ve sborníku nebyla publikována vzpomínka Mikoláše Chadimy, kterou si přitom redakce objednala. Následně ji zveřejnil internetový Deník Referendum. “Normalizace? Zvláštní. Na první roky po Velké listopadové sametové revoluci se nepamatuji skoro vůbec, avšak konec Pražského jara a počátek sedmdesátých let mám v paměti uchován poměrně dobře. Asi to bude tím, že tehdy jsem všechno to historické převlékání kabátů, přepisování životopisů, přeměňování nedávné historie, zrady a podrazy i boj o koryta zažil poprvé. Pokud k tomu ovšem nepočítám, že jsem stihl na prvním stupni ZDŠ úpravu učebnic, jejímž cílem bylo odstranit z knihy fotky a jméno Josefa Vissarionoviče, zvaného Stalin. Usuzuji tedy, že na podobný karneval po Velké sametové, byť ideově v obráceném gardu, si tolik nepamatuji právě proto, že to už pro mě bylo jenom opakováním,” uvádí ve vzpomínkách mimo jiné Chadima. Proč se jeho text do publikace nehodil?

“Nežádali jsme o příspěvek ty, kdo ´za Husáka´ bez skrupulí dělali kariéru, nezajímali nás funkcionáři KSČ ani další aparátníci,” píše v úvodu sborníku Strachota. Budiž, když autoři neumějí připustit, že někdo třeba mohl “dělat kariéru” z přesvědčení. Proč ale nebyl zařazen Chadimův text, proč nebyli osloveni třeba Řekové, kteří v padesátých letech dostali v tehdejším Československu azyl před občanskou válkou a prožívali zde i léta normalizace? Nebo Chilané, kteří utekli před krvavým diktátorem Pinochetem a díky exilu v Československu mohli důstojně žít? Prožitky lidí postižených minulým režimem by taková vyprávění přece nikterak nesnížila, nijak by je nerelativizovala, byla by nikoli protiváhou, ale doplněním pro studenty, kterým je publikace určena a kteří by tak o prožitcích v dané době získali ucelenější představu. Přispělo by to k pochopení různých politických postojů a možná i otupilo nenávistný antikomunismus, který dodnes rozděluje lidi a je větším problémem, než si kdo chce připustit.

Dobrým příkladem budiž třeba knížka Pavly Frýdlové Ženská vydrží víc než člověk, vydaná Nakladatelstvím Lidové noviny a obecně prospěšnou společností Gender Studies. Autorka se nebála dát vedle sebe nekomentované příběhy deseti žen s rozličnými osudy: třeba Doris, kterou pronásledovala Státní bezpečnost kvůli emigraci matky, a soustružnice Jarmily, členky KSČ, která v roce 1952 vyšla jako mladá údernice na titulní straně časopisu Vlasta. Jejich vyprávění jsou důkazem toho, že ač každá stála jinde, obě prožily život v minulém režimu poctivě a podle svého nejlepšího svědomí. Kdyby se o něco podobného pokusila publikace Naše normalizace, byla by daleko cennější výpovědí o prožitcích z minulosti, než je v dané  - selektivní - podobě. Navíc by přispěla k bourání pomyslných bariér a k porozumění mezi lidmi různých životních prožitků a postojů, kterého se dnes žalostně nedostává.

Na knihu Naše normalizace již vyšla recenze Jiřího Karbana, kterou najdete zde.

 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Dům na samotě Michaely Klevisové míří na obrazovky České televize

Klevisova200Jedna z nejprodávanějších spisovatelek současnosti Michaela Klevisová obdržela v roce 2012 za román Dům na samotě Cenu Jiřího Marka za nejlepší českou detektivku. A právě touto knihou se Česká televize nechala inspirovat a natočila stejnojmenný fil...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Barbara Moore: Snadný tarot

tarot 1Jedna z nejlepších autorek knih o tarotu, doslova mistryně ve vyprávění příběhů na motivy těchto karet, vydává knihu a karty, které jsou určeny dle jejích slov pro začátečníky, pro ty, kdož se s kartami teprve seznamují. Ale s gustem ji ocení i ti, kdož s...


Literatura

Přivítejte na zahradě živočichy s otevřenou náručí

zahrada plna zivota 200Zahrada plná života je útlá novinka, která vyšla v nakladatelství Grada. Zjistěte díky ní, jak přilákat do zahrady užitečné živočichy i vy!

 

...

Divadlo

Vršovické divadlo MANA slaví devadesátiny a zve na letní divadelní premiéry

Vrsovicke-divadlo 200Silné milostné příběhy plné emocí: Čapek a Olga a Víra! Láska! Naděje? Ale i česká premiéra černé komedie MASH. To jsou tři atraktivní novinky, které Vršovické divadlo MANA chystá na léto. Scéna, která letos slaví 90. výročí ...

Film

Mezinárodní festival A-FilmTeensFest nabídne poutavé filmy vytvořené dětmi a teenagery. Poprvé vyhlašuje filmovou soutěž zaměřenou na vztah k domovu

A-FilmTeensFest 200Více než 160 filmů ze 37 zemí světa se představí na 3. ročníku mezinárodní filmové přehlídky A-FilmTeensFest 2023 (AFTF), jejímž generálním partnerem je Nadační fond ŠKODA AUTO. Poutavé, originální a často i překvapivé snímky vytvoři...