Genialita ptáků vás ohromí

Genialita ptáků vás ohromí

genialita ptaku 200Nakladatelství Kazda vydalo knihu populizátorky přírody Jennifer Ackerman s názvem Genialita ptáků. Jedná se o její nejnovější počin a je plná velmi zajímavých informací.

Knihy z nakladatelství Kazda jsou pro mě zárukou kvality, protože vím, že si za nimi opravdu stojí a nevydávají je jen za účelem zisku. Vždy se z nich dozvím něco zajímavého a přesunu díky nim svou pozornost i mimo můj běžný okruh zájmů.

Genialita ptáků má decentní obal se sýkorkou a je plná opravdu velmi zajímavých textů, ze kterých přímo srší láska nejen k ptákům, ale přírodě celkově. Kniha je rozdělena do osmi kapitol, po úvodu o genialitě ptáků následuje zamyšlení o evoluci nazvané Od doda k vráně: Kam dosáhne ptačí mysl a zajímavosti o přehodnocení ptačího mozku. Další části knihy se zabývají koumavostí ptáků, jejich společenským životem, estetickými vlohami nebo například prostorovou a časovou důmyslností. Ta je spojená s mapami, které stěhovaví ptáci musí mít v hlavě a když se nad tím člověk zamyslí, je to opravdu fascinující. V závěru se pak nachází poděkování, poznámky a rejstřík.

V textech autorka střídá informace o nejrůznějších výzkumech a vědeckých poznatcích se svými zkušenostmi a výsledkem jsou velmi čtivé a zajímavé řádky. Ty jsou v prvé řadě velmi lidské a čtenáři ani nepřijde, že čte odbornou publikaci. Osobně jsem častokrát se zaujetím popadala dech, žasla, že je něco takového možné a spoustu úryvků také četla manželovi. Zde je jeden z nich o nestorech, kteří si hrávají na šotky a provádí praktické vtípky:

„Před několika lety se v novozélandských novinách Sunday Morning Herald objevila zpráva o nestorovi, který nic netušícího skotského turistu okradl o jedenáct set dolarů. Na odpočívadle nedaleko nejvyššího průsmyku Jižních Alp stáhnul Peter Leach okénko svého karavanu, aby si vyfotil výhled a podivného zeleného ptáka, který seděl na zemi u auta. Než mu vůbec došlo, co se děje, pták vletěl do auta. Popadl malý látkový sáček ležící na palubní desce a zmizel s ním. „Vzal si všechny peníze, co jsem měl,“ vyprávěl Leach zklamaně. „Ti ptáci si teď vystýlají hnízdo pětisetlibrovými bankovkami.“ (str. 99)

Genialita ptáků pro mě byla velmi milým překvapením a po jejím přečtení se budu na tyto tvory rozhodně dívat jinak. Nikdy jsem nepřemýšlela nad jejich inteligencí a nepřipouštěla si nějak jejich výjimečnost, ale musím přiznat, že některé informace mě velmi překvapily. A to především ty, které se týkaly toho, jak se nám ptáci podobají a dělají nám vlastní činnosti. Věděli jste například, že vrány truchlí za své mrtvé, nebo že se straky chtějí odvděčit těm, co se o ně starají? Já ne a udělalo to na mě opravdový dojem.

Jennifer Ackerman se narodila v roce 1959 a již více než třicet let píše o vědě, přírodě a biologii člověka. Po celý život se snaží zpřístupňovat poznání co nejširšímu publiku, hledat místo člověka v přírodou daných souvislostech a kreativně uvažovat nad vědeckými fakty. Získala stipendium americké Národní nadace pro literaturu v oblasti literatury faktu, Buntingovo stipendium a grant od Nadace Alfreda P. Sloana. Má za sebou nespočet příspěvků a článků v mnoha publikacích jako jsou National Geographic či New York Times a je autorkou sedmi knih. Genialita ptáků (The Genius of Birds) je nejnovější z nich.

genialita ptaku

Genialita ptáků
Autor: Jennifer Ackerman