Děti ulice to nikdy nemají lehké

Děti ulice to nikdy nemají lehké

nezlomny 200Spisovatelka Hana Hindráková píše vždy silné příběhy, nejčastěji z afrického prostřed. Nejinak je tomu u knihy s názvem „Nezlomný, která vyšla v nakladatelství Alpress.

Nezlomný vypráví skutečný příběh Josepha „Njora“ Njorogeho, který byl v sedmi letech donucen opustit matku. Ta byla závislá na alkoholu, týrala ho a místo jídla mu i jeho sourozencům dávala pivo. Joseph se tak stal dítětem ulice, dostal se do dětského gangu a pochopil, že se musí přizpůsobit, aby přežil. Sbírá tak odpadky na skládce a především žebrá a krade.

Popis tohoto prostředí dětí ulice je velmi realistický a opravdu z něj mrazí. Ukazuje hierarchii, která funguje v gangu, s tím související přátelství a také bezohlednost a místy i krutost ostatních lidí. „Ind na několik minut zmizel a vrátil se s dalšími dvěma tělnatými chlápky. Ti chytli Njora za ruce a nohy a drželi ho napnutého jako luk. Řezník stáhl ze stropu ocelový hák a zahučel na ostatní:„Teď ho pevně držte.“ Vzápětí zabodl hák chlapci do kolena a krouživými pohyby se snažil dostat hlouběji. Z Njorových úst vyšel hlasitý sten. Potom se s očima plnýma slz rozkřičel. Tělo mu zachvacovala příšerná bolest. „Jen si řvi, tady ti stejně nikdo nepomůže,“ ušklíbl se nenávistně Ind a pobídl řezníka: „Vrtej dál, ať je to naskrz a můžeme ho pověsit na hák jako kus dobytka.“ (str. 130)

Pomocnou ruku Josephovi poskytl Mulli, který jej vytáhl přímo z ulice a dal mu jídlo, zázemí a především projevil náklonnost. Byla také zapotřebí velká dávka trpělivosti, protože návrat do normálního života nebyl vůbec lehký. Ale Joseph byl opravdu nezlomný, projevil mnohokrát až neuvěřitelnou odvahu a odhodlání. To, že jej Mulli zachránil, vnímal jako dar a sám se proto rozhodl pomáhat ostatním.

Hana Hindráková se s Josephem seznámila prostřednictvím internetu, když se snažila získat detailní informace k problematice keňských dětí ulice. On pracuje jako ředitel centra pro děti ulice a byl jí velice nápomocný. Dokonce vyplnil mi s dětmi na ulici dotazníky, abych měla co nejpřesnější informace k vytváření charakterů postav. „Jakmile mi odvyprávěl svůj příběh, hned jsem věděla, že ho chci napsat. Joseph je skvělý člověk, který si prošel něčím, co si vůbec nedovedeme představit a přesto mu zůstal pozitivní náhled na život,“ vysvětluje autorka.

Tato kniha byla mou první od Hany Hindrákové – sice jsem o nich vydávala informace, ale ke čtení jsem se ještě nedostala. Nyní už vím, že to musím napravit, protože autorka dokáže psát velmi čtivě a má úžasnou schopnost popisovat danou realitu. Nezlomného jsem přečetla před spaním, téměř na jeden zátah. Ani jsem se nezastavila – tedy maximálně na vydýchání se, protože se nejedná o jednoduché čtení.

Hana Hindráková se narodila v roce 1982 v Trutnově, kde strávila dětství a vystudovala obchodní akademii. V roce 2001 se přestěhovala do Prahy a začala studovat Mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické. V roce 2005 úspěšně složila bakalářské zkoušky a rozhodla se pro změnu hlavní specializace na Cestovní ruch. Jako vedlejší specializaci si zvolila Rozvojová studia, která podnítila její zájem o africký kontinent. Po vysokoškolských studiích v roce 2008 si založila vlastní neziskovou organizaci Fair, z. s. a v rámci realizace projektů rozvojové spolupráce se dostala šestkrát do africké Keni. Tu si velmi oblíbila a stala hlavním tématem pro její beletristické knihy vydané v nakladatelství Alpres: Děti nikoho (2012), Karibu Keňa (2013), Dobrovolnice (2014) a Očarovaná (2015). Prostřednictvím beletrie upozorňuje autorka na palčivé problémy černého kontinentu (děti ulice, obchod s dětmi, diskriminace HIV pozitivních lidí, aj.). Mezi její poslední knihy patří román Lovci lebek (Grada, 2016) a Smrtící byznys (2017, Alpres).

nezlomny

Nezlomný
Autor: Hana Hindráková