S mužstvím je to stále horší a na vině jsou také technologie

odpojeny muz perexVydavatelství Grada vydalo knihu s názvem Odpojený muž a podtitulem Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Jejím autorem je americký psycholog Philip Zimbardo, který na toto téma vystoupil také na známé konferenci TED a tato kniha je tak rozšířením jeho přednášky.

Kniha je členěna na tři části: příznaky, příčiny a řešení a ty jsou dále rozděleny na jednotlivé podkapitoly. Závěr knihy obsahuje ještě přílohy v podobě Výsledků průzkumů pro TED a Syndromu sociální intenzity a ještě poznámky a doporučené zdroje. Obsah knihy vychází především z výsledků online dotazníků zaměřených na aspekty ze zmiňovaného TED talku a přidružené knihy s názvem The Demise of Guys (Kam se poděli chlapi?). Tohoto průzkumu se zúčastnilo 20 tisíc lidí.

Čtenáři se díky Odpojenému muži dozví velmi zajímavé informace o tom, co se v dnešní době děje. Některá zjištění jsou opravdu alarmující a člověk si navíc při čtení uvědomí, že to takhle není „jen“ v Americe, ale pomalu to vše prostupuje i k nám. Také znám lidi, kteří si budou raději číst nebo hrát hry ve svém kutlochu, než aby se seznámili s někým novým.

Nejde jen o to, že mladí lidé (nejen muži) tráví mnoho času na internetu, ale vše souvisí se vším. Na vině je jak sledování porna nebo hraní počítačových her, tak léčení poruch pozornosti prášky s ničivým dopadem na osobnost, nebo vlivy okolí (média, škola, rodina). Třetí část knihy se snaží nabídnout možnosti k řešení a servíruje, co by mohla udělat vláda, školy, rodiče, muži, ženy i média, i když myslím, že změna musí vždy přijít od daného člověka.

Kniha Odpojený muž je populárně naučná - pojednává o velmi zajímavém a aktuálním tématu a nejde o žádnou velkou a odbornou vědu. Philip Zimbardo s Nikitou D. Coulombovou tuto látku podávají velmi čtivě a výsledky a své názory doplňují také mnoha citáty z jiných knih. Vše zhltnete jako malinu a jistě si kromě kroutění hlavou také něco uvědomíte a budete možná přemýšlet trochu jinak.

Philip Zimbardo je emeritní profesor na Stanfordově univerzitě a vyučoval rovněž na Yaleově, Newyorské a Kolumbijské univerzitě. K jeho četným publikacím patří Luciferův efekt, The Time Paradox (Paradox času), Moc a zlo či klasické učebnice psychologie Psychology and Life (Psychologie a život) a Psychology: Core Concepts (Psychologie: základní pojmy). V současné době se věnuje Projektu heroické představivosti (Heroic Imagination Project), v němž zkoumá a podněcuje hrdiny a hrdinství všedních dní.

Nikita D. Coulombová studovala na Coloradské univerzitě, kde získala bakalářský titul v oboru krásných umění a psychologie. Následně několik let pracovala pro Philipa Zimbarda jako jeho osobní a odborná asistentka, podílela se na přípravě Projektu heroické představivosti a spolupracovala s ním na titulu The Demise of Guys (Kam se poděli chlapi?). Připravovala jednotlivé studie a vedla rozhovory, které sloužily jako podklady pro tuto knihu a inspirovaly ji ke spoluzaložení blogu zaměřeného na sexuální výchovu BetterSexEd.org. Jejím hlavním zájmem je pronikání do lidské povahy.

odpojeny muz

Odpojený muž
Autoři: Philip Zimbardo, Nikita D. Coulombová