Tradiční česká zima s půvabnými kresbami Josefa Lady

Tradiční česká zima200Těsně před vánočními svátky vydalo nakladatelství Grada Publishing pod značkou Bambook knihu Tradiční česká zima s ilustracemi Josefa Lady. Kdo obsah knížky sestavil, není uvedeno, ale v každém případě k tomu využil překrásné Ladovy obrázky se zimní tématikou. Tyhle obrázky a ilustrace známe z jeho knih, kalendářů, vánočních pohlednic a vždy znovu se musíme kochat jeho stylem, kterým promlouvá k divákům a čtenářům. Obrázky jsou doplněny řadou lidových koled, říkadel, písniček a povídání o jednotlivých svátcích v období zimy. Dozvíme se, jak to bylo se svatou Barborou, svatým Mikulášem, svatým Ambrožem, svatou Lucií, svatým Štěpánem či se svatým Matějem a kdy se slaví jejich svátek. Přečteme si, kdy a proč probíhá advent, jaké zvyky, tradice a symboly jej provázejí. Nemůže chybět období českých Vánoc. Děti si mohou přečíst, jaké zvyky, tradice, symboly, pověry a lidové pranostiky jsou spojeny s tímto obdobím. Projdeme se zvyky a tradicemi od Štědrého dne, přes Boží hod, svatého Štěpána, svátek Mláďátek, Silvestr a Nový rok až po svátek Tří králů. Českou zimu doplňují v této knize ještě Hromnice a Svatý Matěj.

Knížku jsem si přečetla s radostí a myslím si, že potěší řadu rodičů malých dětí, kteří si společně mohou nejen prohlížet Ladovy kresby, ale také zarecitovat známé říkačky, zazpívat pár koled a dočíst se zajímavosti o oblíbeném období roku. Po důrazném upozornění v závěru knihy jsem však na rozpacích: žádná část této tištěné nebo elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Takže když si zazpíváme s dětmi kupříkladu „My tři králové jdeme k vám“, budeme trestně stíhaní? Vzhledem k tomu, že s výjimkou průvodního slova, jehož autora nakladatelství z neznámých důvodů neuvedlo, patří texty do pokladnice české lidové tradice, je to dost drzé prohlášení. Doufám, že se toto upozornění vlastně týká Ladových kreseb, u kterých je samozřejmě zcela na místě.

Přes tuto výtku považuji tuto knížku za pěkný příspěvek k předvánočnímu ztišení a vánoční radosti. Je to připomínka našich tradic, které jsou stále živé a které máme za povinnost rozvíjet a chránit. A ilustrace Josefa Lady musí pohladit po duši snad úplně každého.

Název: Tradiční česká zima

Autor: neuveden

Ilustrace: Josef Lada