Hořkosladké Laskonky

Tisk


laskonky 200Před Vánoci vyšla v nakladatelství Motto další kniha oblíbené spisovatelky píšící pro ženy Barbory Nesvadbové. Tentokrát má název Laskonky a jedná se o sbírku povídek a fejetonů především o nepoučitelnosti žen, především když jde o lásku…

 

 

Zaměření krátkých literárních útvarů zjistíte jednoduše, když proletíte názvy jednotlivých kapitol, jako jsou například: Mysl prý nemá pohlaví, Věkový rozdíl je rozdíl věků, Snad jsem se spletla, Genetiku podvazky neošálíš a tak dále. Hlavními hrdinkami jsou zde dle očekávání ženy a muži jsou zde prezentováni jako ta nejhorší věc na světě. Ženy zde bojují se vztahy obecně, ale také s věkem, zdravotními problémy a také samy se sebou.
Příběhy sfouknete za jeden večer - než se stihnete dostat dovnitř a vžít se do kůže dané postavy, je zde další kapitola. Osobně jsem se v tom i trochu ztrácela, protože jsem hledala linky tam, kde nejsou, nebo tam právě byly a úplně mi utekly. Záleží asi hodně na tom, co má čtenář zažito, jaké má životní zkušenosti a také jak samotnou autorku Barboru Nesvadbovou bere. Osobně si myslím, že existují dva protipóly – jeden adorující a naplno se ztotožňující s jejími hrdinkami a pak ten druhý, pro kterého je takový pohled na svět španělskou vesnicí. Jako šťastně vdaná se řadím k té druhé kategorii…
„Co bylo spíše zajímavé na ženách, které jsem potkala, byla touha žít bez mužů. Jako by samota přímo asociovala štěstí. A co podivnějšího, tohle přesvědčení nebylo nahlas vyslovováno v relativně velkém kruhu žen jako nějaká domněnka s otazníkem. Naopak, znamenalo celou novou filozofii existence. Něco jako „muži nás zdržují“. Byl podtext. Přijatelný je nanejvýš milenec. Rozhodně ne spolubydlící. Na muže ve společné domácnosti nemá dneska už nikdo čas.“ (str. 153)
Kniha má podle mě moc pěknou obálku, která se však vůbec nehodí pro knihu pro ženy.  Na lesklém stříbrném přebalu ční kromě autorky a názvu knihy také nápis „bad decisions good memories“ vystihující celou knihu. Nelogicky je to však psáno graffiti písmem a celkově by takový obal pasoval spíše pro nějakou designovou příručku. Totéž platí i o jinak vyvedených ilustracích Pasta Onera a hlavně o použité typografii. Pochopila bych záměr ozvláštnit pár stránek nasázením do tvaru srdce, ale hrát si takto s písmenky a tvary na každé straně… Kdyby šlo o poezii, nedá se nic vytknout, ale u beletrie je to podle mě naprosto nevhodné.
Pro Laskonky jednoduše nejsem cílová skupina, ale jsem ráda, že jsem se seznámila se stylem Barbory Nesvadbové a mohla se naučit nové slovo „každoden“.
Barbora Nesvadbová se narodila 14. ledna 1975 v rodině dvou lékařů. Vystudovala Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy a v současné době je šéfredaktorkou Harper’s Bazaar. V roce 1997 vydala svou prvotinu Řízkaři a poté další knihy – Bestiář (film Irena Pavlásková), Život nanečisto, Pohádkář (film Vladimír Michálek), Brusinky, Borůvky, Přítelkyně, Pralinky, Garpíškoviny a Tři maminky a tatínek.

laskonky

Laskonky
Autor: Barbora Nesvadbová
Žánr: beletrie
Iustrace: Pasta Oner
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2016
Počet stran: 160
Hodnocení:  45 %


 

Zobrazit další články autora >>>