Knižní novinka: Můj boj/tvůj boj. Silný příběh silné ženy – profesionální zápasnice a judistka Ronda Rouseyová poprvé otevřeně o svém osobním i sportovním životě

muj boj 200Můj boj/tvůj boj je kniha úspěšné americké profesionální zápasnice ve smíšených bojových uměních a olympijské medailistky v judu Rondy Rouseyové. Bez příkras nahlíží pod pokličku vrcholového sportu a s přímostí a elánem popisuje její cestu na vrchol. Novinka vychází v nakladatelství NOXI 15. srpna 2016.

Rondin životní příběh vytrvalé bojovnice se začal psát už v dětství, kdy se musela vyrovnat s poruchou řeči, ztrátou milovaného otce i vysokými nároky ambiciózní matky, bývalé mistryně světa v judu. Ronda se vydala v jejích stopách a díky své nezlomné vůli, zápalu a tvrdé dřině se v pouhých sedmnácti letech probojovala na olympiádu v Athénách. O čtyři roky později v Pekingu už získala olympijský bronz. Poté se začala věnovat zápasu ve smíšených bojových uměních, kde proslula svým typickým chvatem, pákou na ruku. „Mlátička Ronda“ otevřeně popisuje své úspěchy i nezdary, problémy s trenéry i zkrachovalé vztahy a nechává čtenáře nahlédnout do zákulisí vrcholového sportu.

„Vím, že to zvládnu, i když se situace nevyvíjí dobře. I v tom nejhorším okamžiku se dokážu vrátit do hry. Nebojím se, že přijdu o všechny peníze nebo kariéru, protože vím, že jsem schopna bydlet v autě a přitom stoupat vzhůru. Jakmile jednou překonáte to nejhorší, co se může stát, už se nemusíte bát neznámého. Vítězství je vaše,“ říká Ronda Rouseyováo své cestě na vrchol, která byla plná překážek.

Ronda Rouseyová (1987) je americká profesionální zápasnice ve smíšených bojových uměních a olympijská medailistka v judu, jejíž zásluhou v pověstné osmiúhelníkové kleci nakonec stanuly i ženy. Svou nezdolnou silou dobyla i Hollywood a vtrhla na stříbrné plátno s vervou, odhodláním a nadšením sobě vlastním. V roce 2016 ji časopis TIME zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa. Kniha Můj boj/tvůj boj (My fight/your fight) je její knižní prvotina, kterou napsala ve spolupráci se svou sestrou, novinářkou Mariou Burns Ortizovou.

muj boj

Ronda Rouseyová: Můj boj/tvůj boj
Vydává Noxi, 320 stran, doporučená cena 329 Kč

Ukázka z knihy:

Proč zápasím

Jsem bojovnice.
 Aby byl člověk bojovník, musí mít v sobě náruživost. Já jí mám tolik, že ji stěží udržím na uzdě. Uniká ze mne jako slzy z očí, pot z pórů, krev ze žil.
Spousta lidí mě považuje za chladnou a tvrdou, ale pravda je taková, že každý bojovník musí mít ušlechtilé srdce. Já nosím srdce na dlani a taky se mi už párkrát zlomilo. Dokážu zápasit se zlámanými prsty u nohou nebo se stehy na chodidle. Dokážu bez mrknutí oka inkasovat ránu, ale rozbrečím se, když v rádiu hrají smutnou písničku. Jsem zranitelná, a proto zápasím.
Mám to tak už od narození. Bojovala jsem o první dech. Zápasila jsem s prvními slovy. Dodnes svádím bitvu o to, aby mě ostatní respektovali a vyslechli můj názor. Dlouho jsem měla pocit, že si musím vybojovat každou maličkost. Dnes mi ale stačí jeden velký zápas jednou za několik měsíců, aby vyvážil všechny ty drobné bitvy, které každý den vzdávám. Některé prohry jsou malé. Někdo vás předjede v koloně. Sprdne vás šéf. Každodenní drobné ústrky, které člověka dohánějí k šílenství. Jiné prohrané bitvy vás změní. Ztráta milovaného člověka. Neschopnost dosáhnout cíle, o který jste usilovali ze všeho nejvíc.
Bojuju za svého tátu, který svou bitvu prohrál a zemřel, když mi bylo osm, a taky za mámu, která mě naučila, jak vyhrát každou vteřinu svého života.
Bojuju proto, aby na mne byli hrdí ti, kdo mě mají rádi. Aby skřípali zuby ti, co mě nesnášejí. Bojuju za každého, kdo byl někdy ztracený, opuštěný nebo se potýká s vlastními démony.
Dosáhnout výjimečnosti je dlouhá a namáhavá bitva, kterou vybojovávám každý den. Moje cesta k úspěchu je zápas. Nemyslím jen uvnitř klece o velikosti sedmdesát metrů čtverečných nebo na žíněnce s rozměry 8 x 8 metrů. Život je boj od prvního nádechu až do chvíle, kdy vydechnete naposled. Musíte se utkat s lidmi, kteří tvrdí, že to nejde. Poprat se s institucemi, které vám hází klacky pod nohy a staví skleněné stropy, jež musíte rozbít. Musíte bojovat s vlastním tělem, když vám dává najevo, že je unavené. Potýkat se s vlastním mozkem, když se do něj začnou vkrádat pochyby. Porvat se se systémy a nařízeními, které vás mají rozhodit, a nenechat se odradit. Musíte bojovat, protože to nikdo za vás neudělá. Bít se za lidi, kteří sami bojovat nemůžou. Všechno, co má skutečnou cenu, si musíte vybojovat sami.
Naučila jsem se zápasit a vyhrávat. Ať už vám stojí v cestě cokoli nebo kdokoli, vždycky existuje cesta k vítězství.
Tady je ta moje.