Sluníčko Helena Illnerová hovoří o světle

Illnerova perexČeská fyzioložka a biochemička Helena Illnerová je i ve světě uznávanou autoritou v oboru chronobiologie. V knize s příhodným názvem Čas pro světlo se může čtenář ponořit do dobrodružství vědeckého výzkumu, kde hlavní roli hraje vytrvalost, trpělivost a často i náhoda. A nahlédne i pod pokličku soukromí sympatické vědkyně.

Kniha je vedena ve stylu neformálního rozhovoru, otázky klade Pavel Kovář, který je profesním kolegou paní Illnerové. Ta vypráví o výzkumu, který vedla se vým týmem a jenž se týkal, zjednodušeně řečeno, vlivu světelného režimu na organismus. O této problematice pojednává srozumitelným způsobem, takže i pro laika je snadné udělat si rámcovou představu o tom, čemu paní profesorka zasvětila život. Navíc jsou zde v kontextu zmíněny související pracovní, společenské i politické problémy, otázky etiky a morální integrity vědce a člověka vůbec.

Jste skřivan nebo sova? Vstáváte brzy a večer chodíte dříve spát, nebo ponocujete a ráno se vám nechce z postele? Víte jaký vliv má tma na tvorbu melatoninu a co je to šišinka? Myslíte, že se biologické rytmy dají ovlivnit? Pamatujete si, že Helena Illnerová byla jednou z možných kandidátek na prezidenta? A zajímá vás, jak se dá zvládat náročná vědecká práce a péče o rodinu, nebo co ji nejvíce těšilo ve volném čase? Na všechno najdete v této knize odpověď.

Paní profesorku Illnerovou jsem před pár lety viděla a slyšela hovořit v jednom televizním pořadu. Nesmírně na mě zapůsobila svou laskavostí, moudrostí a celkovým vystupováním. Stejný náboj čiší z rozhovoru v knize Čas pro světlo od nakladatelství Portál. Její slova mohou být inspirací pro ty, kteří nechtějí zůstat jen součástí davu, ale pociťují touhu účastnit se aktivně společenského dění.

Illnerova obalka

Helena ILLNEROVÁ Čas pro světlo
Autor: Kovář, Pavel; Illnerová, Helena
Nakladatel: Portál
Počet stran: 208
Vazba: brožovaná

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Mimísek 5

Známá neznámá Hana Benešová

hana banesova200O první dámě a manželce druhého československého prezidenta Haně Benešové se vždy hovořilo jen v superlativech. I odpůrci Edvarda Beneše, pro kterého nešetřili kritikou, se chovali k paní Haně s notnou dávkou úcty. Jaká ale ve skutečnost...