Co si můžeme udělat doma sami?

Co si můžeme udělat doma sami?

Delame si to sami 200Podle Aleny Thomas, která na toto téma vydala již druhou knihu, rozhodně ledacos. Jak vysvětluje v úvodu své knihy, vše začalo, když ji oslovila redaktorka Nakladatelství JOTA Pavla Nejedlá, aby vydala recepty ze svého blogu. Protože první díl byl velmi kladně čtenáři přijat, dostala možnost udělat druhou knihu „bez kompromisů“.

Zatímco v první knize se soustředila na výrobu domácí kosmetiky, drogerie a léčivých přípravků, v druhém díle se zaměřila také na jídlo a pití. Nikdo asi nepochybuje, že výhodou domácí výroby je možnost vlastní volby použitých přísad podle svých představ, potřeb, požadavků a preferencí. Můžeme se vyhnout nežádoucím aditivům i zbytečným obalům. Můžeme ušetřit přírodu i svou vlastní peněženku. A právě tento svobodný přístup láká stále více lidí. Je zábavné a jaksi uklidňující vyrobit si například domácí hořčici, řecký jogurt, mascarpone, voňavý deodorant z yzopu, pudr s lístky růží či kypřicí prášek do pečiva. Vlastně celá tato knížka je jedna velká podívaná a pokochaná. Knihu kromě textů autorky neodmyslitelně spoluvytváří inspirující a duši těšící fotografie Lukáše Koňaříka.

Autoři knihu rozdělili do čtyř ročních období. Na začátku každého ze čtyř oddílů autorka vysvětluje okolnosti, za jakých okolností vznikl, s jakými úskalími se s Lukášem Koňaříkem se utkali, kde fotili. Následuje vždy souhrn receptů, týkajících se domácnosti (například na jaře polštářkový sprej pro lepší spaní, v létě ekologický prací prášek na barevné prádlo, na podzim kozlíkové kapky a v zimě náplň do bublifuku), jídla a pití (například na jaře šampaňské z květů černého bezu, v létě mangový sorbet, na podzim povidla a v zimě domácí karamel), kosmetiky (například na jaře detoxikační maska z fialek, v létě mléko před a po opalování, na podzim zubní pasta s xylitem a v zimě výživná maska na nehty) a zdraví (například na jaře kostivalová mast, v létě majoránková mast, na podzim šípkový sirup a v zimě kúra z ostropestřce pro těžká sobotní rána). U všech receptů je tradičně uveden výčet přísad, postup a potřebná doporučení či varování. A samozřejmě nechybí povzbuzování, abychom se nenechali při prvním neúspěchu odradit. Vše je popsáno srozumitelně a všechny recepty, které jsem zkusila (zatím pouze ty letní), opravdu fungují. Na závěr knihy je zařazeno poděkování a je zde představen tým, který onen výtvor spáchal. Tohle neformální představení hlavních postav považuji za velmi kultivované a šťastné rozhodnutí.

Delame si to sami

Myslím si, že tahle knížka udělá radost všem, kteří mají chuť, čas a odvahu přispět svojí troškou do mlýna (vlastně do své domácnosti). Je z ní cítit obrovská radost autorů, jejich pohoda a zapálení. Z celé knížky je cítit člověčinu. Zapomenete na své strázně a nezdary a čerpáte chybějící dobrou náladu a optimismus. Zkrátka: pokud se rozhodnete ji někomu darovat, půjdete si rovnou koupit druhou, protože se bez téhle inspirace nebudete chtít obejít.

Název: Děláme si to doma sami 2
Autor:  Alena Thomas
Žánr: hobby