Atlasova vzpoura: „Kapitalisté všech zemí, spojte se!“

AtlasovaVzpoura perexDíky nakladatelstvím Argo a Dokořán spatřilo světlo světa nové vydání filosofického románu Ayn Randové Atlasova vzpoura. Moc jsem se těšila, až si ji přečtu, ale těsně předtím, než jsem se do toho pustila, prozradil mi jeden člověk nevědomky zápletku – a stačila mu k tomu jediná věta. Alespoň vím, čeho se mám nyní vyvarovat, abych potencionálnímu čtenáři nezkazila požitek z tohoto mistrovského díla…tedy snad.

Na více než tisíci stránkách se odehrává románová fikce, psaná procesem převodu abstrakce na konkrétní realitu originálně a s použitím nových a originálních prostředků. Nějak podobně, bez falešné skromnosti, definovala své snažení sama autorka. Do logicky se odvíjejícího příběhu je zařazeno mnoho filosofických pasáží, kde jsou rozvíjeny myšlenky, jež se z určitého pohledu mohou jevit kacířskými. Nabízí totiž neotřelý obraz světa byznysu, vztahů mezi „odpornými“ kapitalisty a vykořisťovanými zaměstnanci právě z té druhé stránky. Z pohledu oněch hybatelů, vizionářů a vynálezců, kteří jsou společností stavěni do pozice těch zlých, přestože právě díky nim dostávají další lidé práci a získávají tak prostředky ke své obživě. Filosoficko-románové pojetí této problematiky se pozastavuje například i nad obecně vžitým pravidlem solidarity s těmi, kdo nejsou schopni sami něco vytvořit a nad dalšími společenskými paradoxy. Patří mezi ně i názor, že bohatí by se snad měli pomalu stydět za to, že mají dostatek peněz a majetku.

Vůbec se nedivím, že v době svého vzniku vzbudila Atlasova vzpoura tolik rozruchu a pobouření. A tuším, že ani dnes myšlenky vizionářky Ayn Randové nepřijmou všichni úplně bez výhrad. Svědčí o tom i mnoho komentářů, které si lze na netu vyhledat (mohu-li vám poradit, nedělejte to předtím, než se sami pustíte do četby románu). Zejména generaci, která byla masírována „proletářskou propagandou“ se budou některé myšlenky zdát zvrácené a hůř uchopitelné. Je to vlastně tak trochu Anna proletářka naruby. Na druhou stranu by se toto pojetí mohlo líbit těm, kdo se nacházejí právě v pozicích oněch hybatelů – podnikatelům a dalším lidem, díky nimž se vývoj sune vpřed. Třeba jim to i pomůže utřídit si některé z priorit a uvědomit si hodnotu vlastního konání.

AtlasovaVzpoura

Co se samotného příběhu týče, nečekejte žádný zázrak. Hlavní hrdiny provází na jejich cestě životem běžné problémy, láska i nenávist, úspěchy i neúspěchy. Dočkáte se klišé milostných scén, pohledných a zdravím kypících pozitivních postav a nevzhledných, neduživých záporáků. To, co činí knihu výjimečnou, jsou již zmiňované filosofické pasáže (někdy možná zbytečně dlouhé), myšlenkové pochody stěžejních postav a hlavně způsob, jakým autorka celé téma uchopila.

Atlasova vzpoura nesporně patří mezi velká díla světové literatury nejen svým gigantickým rozsahem, ale hlavně obsahem.

Ayn Randová (1905-1982) se narodila jako Alisa Zinovjevna Rosenbaumová v Rusku. Studovala v Petrohradě, jejím oborem byla historie. V SSSR jí vyšla i její první kniha, biografie slavné herečky polského původu jménem Pola Negri. V roce 1926 přesídlila do USA. V roce 1931 získala díky sňatku s hollywoodským hercem americké občanství, ve 40. letech se začala politicky angažovat. Roku 1943 vydala knihu The Fountainhead, ve které románové i romantické prvky mísí s politicko-filozofickým poselstvím. Kniha jí přinesla celosvětový úspěch a množství oddaných příznivců, v roce 1949 vznikl film z Garym Cooperem v hlavní roli. Za její opus magnum se považuje Atlas Shrugged z roku 1957. Vliv této knihy daleko přesáhl hranice literatury.

Atlasova vzpoura / Atlas Shrugged

Autor: Randová Ayn
Překlad: Aleš Drobek