Chalupáři: skutečný příběh Evžena Humla a jeho přátel

chalupari perex1Orchestrion v chalupě, rádiovka na hlavě. Nerudný penzista Evžen Huml v podání Jiřího Sováka, který si plánuje klidné stáří na venkově, a jeho podnájemník Bohouš Císař skvěle zahraný Josefem Kemrem jsou stěžejními postavami legendárního seriálu Chalupáři. Chcete se o nich dozvědět víc? A nejen o nich?

Nakladatelství Dobrovský rozšířilo řadu knih v edici Omega, které se věnují příběhům natáčení oblíbených seriálů a osudům jejich hrdinů. Po Ženě za pultem a Třiceti případech majora Zemana se pustili Miroslav Graclík a Václav Nekvapil do zpracování textu a obrazového materiálu o vzniku Chalupářů. Přijměte tedy jejich pozvání a prostřednictvím stránek navštivte filmovou Višňovou a její obyvatele.

Nudit se rozhodně nebudete. Atraktivní je už samo herecké složení: Sovák, Kemr, Bohdalová, Menšík, Vránová, Maciuchová, Schmitzer, Vinklář, Prachař, Větrovec, Hlaváčová, Hlinomaz a celá plejáda dalších skvělých českých herců a hereček. Každému ze zúčastněných je věnována jedna kapitola obsahující základní životopisné údaje, představující jejich úlohu v seriálu i hlavní role, které ztvárnili během profesní kariéry. To vše je doplněno autentickým vyprávěním některých z nich nebo lidí, kteří je znali osobně – příbuzných, přátel. Zařazeny jsou i úryvky z více či méně seriózních médií, kam se kdysi protagonisté vyjádřili a které dokreslují charakteristiku oné osobnosti. Zdali je taková informace relevantní, to už musí posoudit sám čtenář.

Za nejpodnětnější z celé knihy považuji rozhovor s režisérem Františkem Filipem, který zabírá několik stran a obsahuje vzpomínky nejen na práci s herci, ale i na dobu vzniku seriálu, na tehdejší společenské klima. Dále se více rozvyprávěly například herečky Gabriela Vránová (hrála Aničku Čihákovou), Luba Skořepová (cikánka Aranka) či Mahulena Bočanová (malá Miluška, dcera předsedy Mráčka), které zavzpomínaly na báječnou atmosféru při natáčení a na kolegy, kteří již odešli do hereckého nebe.

Chalupari 3režisér František Filip drží palce, aby se knížka prodávala

Svůj prostor dostali i občané obce, ve které se na pár týdnů celý filmový štáb usadil. Třešňová byla ve filmu přejmenována na Višňovou a někteří z tamních obyvatel si v seriálu dokonce zahráli v komparzu. Obec dodnes žije z popularity Chalupářů, i když to prý někdy není moc příjemné.

Nesporným kladem knihy jsou fotografie. Nejen ty, které dokumentují natáčení a přibližují notoricky známé seriálové scény, ale i ty nové, které pořídil Václav Nekvapil. Můžeme tak třeba porovnat, jak vypadala chalupa Evžena Humla tenkrát a nyní a jak se změnil vzhled ulic a dalších míst, kde se filmovalo.

Musím opravdu ocenit úsilí autorů, kteří dávali dohromady jednotlivé informace. Navíc každý časový úsek, od zrodu nápadu natočit seriál, vymyslet jeho název, až k samotnému natáčení, doprovodili fakty ilustrujícími onu dobu. Čtenář tedy dostává šanci lépe se naladit na léta, kdy existovaly festivaly politické písně, začala vysílat barevná televize a svou činnost zahájil první úsek pražského metra.

Chalupari 2Lesní romantický piknik Jiřiny Bohdalové a Ilji Prachaře probíhal přesně
podle rad pana režiséra (foto:kniha/ autor:Ivan Minář)

Autoři nezapomněli ani na spisovatele a scénáristy Františka Vlčka a Václava Pavla Borovičku, na textaře Zdeňka Borovce, hudebního skladatele Luboše Fišera a samozřejmě ani na Waldemara Matušku, interpreta proslulé písně provázející titulky. Popsány jsou i peripetie s jejím odstraněním, když zpěvák zůstal v zahraničí.

O to více zamrzí gramatické chyby, které jsou v textu sem tam zapomenuty. Bohužel se jedná i o dost zásadní hrubky, které kazí celkový dojem. Ale „když máš v chalupě orchestrion, nevadí, že do ní fičí“, takže si nenechte znechutit pohodové a vpravdě letní čtení. Hrubka sem, hrubka tam…

A až příště seriál Chalupáři poběží v barevné plazmové  televizi, hravě se přenesete o několik desetiletí zpět a jistě si užijete jeho sledování mnohem více.

Miroslav Graclík a Václav Nekvapil jsou zkušenými novináři a spisovateli. Na svém kontě mají knižní biografie o Petru Novákovi, Ivetě Bartošové, Marii Rottrové, Marice Gombitové nebo Jiřině Švorcové, která patřila mezi nejprodávanější memoárové knížky roku 2010. Odborná porota Klubu autorů literatury faktu ocenila knihu Jiřina Švorcová osobně jako významné literární dílo Mezinárodní literární cenou Egona Erwina Kische pro rok 2010.

chalupari obalka

Legendární seriál CHALUPÁŘI
příběh natáčení a osudy jeho hrdinů